Starsan-IPA

Heisann,

Mulig dette ikke er et forum for dummies, men våger å poste dette likevel... Vi er 2 gode naboer som brygger, og under dagens seanse var vi som i den gamle tv-serien. Etter et par episoder der gjæringsbøtta holdt på å eksplodere, bestemte vi oss for å forsøke å lage en blow-off løsning for dagens IPA. Denne inkluderer en slange fra bøtta og ned i et desinfisert syltetøyglass med starsan-løsning i. Så kom genistreken, vi løftet på gjæringsbøtta mens slangen var oppi glasset... Vakum i bøtta og et par dl starsan-løsning ble sugd oppi IPAn. Min kompanjong/nabo er evig optimist og tror dette går greit, mens jeg er ørlite mere skeptisk for å si det mildt. Er det noen vits å ta bruke mere tid på dette brygget?

Mvh
...
 
Et par dl i 25 liter vørter?

Ikke noe stress, er så lite at det ikke vil ha noe betydning for ferdig øl;)
Har smak øl med et par liter starsann i Lever enda:)

Noen påstår forsåvit at man kan drikke utblandet starsann uten at er gjør skade men vil vel ikke anbefale det;)
 
Prøvde utblandet starsann som munnskyll,ble rimelig "tørr" i munnen,gikk greit men gjør det ikke igjen :)
 
Drikker du Cola får du i deg en del fosforsyre, som er den ene aktive bestanddelen i Starsan.

Enig med de andre; det der spiller ingen rolle
 
Prøvde utblandet starsann som munnskyll,ble rimelig "tørr" i munnen,gikk greit men gjør det ikke igjen :)
Utblandet er ikke farlig, men hadde besøk under en bryggedag av en kompis som er lege. Han plukka opp starsan flaska, men rykka til og satte den straks fra seg da han leste hva som var oppi. "Det der skal du bruke hansker når du håndterer"

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Utblandet er ikke farlig, men hadde besøk under en bryggedag av en kompis som er lege. Han plukka opp starsan flaska, men rykka til og satte den straks fra seg da han leste hva som var oppi. "Det der skal du bruke hansker når du håndterer"
Ja, det er sterke saker. Jeg liker godt løsningen på de originale flaskene fra Star San, som har et mindre doseringskammer. Dersom "katastrofen" (velting av flaske) skulle forekomme, så blir konsekvensene forhåpentligvis litt mindre alvorlige.
 
Jeg var uheldig å fylte opp ett tappekar med 5-6 liter med blonde før jeg kom på at det var en skvett starsan (2-3 dl) der. Avbrøt overføring i frykt for att alt skulle bli mislykket. Flasket batchen med starsan og kalte den blonde starsan edition. Ga vekk noe hjemmebrygg og fikk tilbakemelding om att den der Centennial blond starsan edition var best. Han skulle selvfølgelig fått med seg den uten starsan, men jeg hadde tatt feil flaske. Det jeg kan si om de to versjonene er at den med starsan ble uklar og litt syrlig mens den vanlige ble krystallklar og ingen syrlighet[emoji3].


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Er vel mer fosforsyre i en cola?
Konsentrasjonen er vel <1%?
Har ikke regnet på pH'en - regner med at det ikke gjør særlig utslag.

Helt ubetydelig.
 
Tilbake
Topp