Starte med brygging - ølsett !?

Hei.

Jeg har lest en del om brygging de siste dagene, og synes prosessen virker meget interessant ut, og vil derfor prøve meg litt.

Tenker å starte veldig enkelt. Derfor virket disse ekstraktsettene ganske greie ut (?) ;

http://www.bryggselv.no/categories/ekstrakt-sett

Problemet er at jeg vil starte i liten skala, derfor synes jeg 20 liter ferdig øl er litt i meste laget. Tenkte å tappe på flasker, så da blir det noen flasker.

Så et spørsmål er da, går det an å dele settet i to, og bare lage 10 liter over to batcher? Da må jeg jo evt. fryse ekstrakten tror jeg??

Og når jeg tapper på flasker, hvor lenge er de holdbare da?

Hvis jeg tapper for tidlig på flasker også, kan jeg vell risikere at dem eksploderer. Men kan vørteren stå "ubegrenset" tid i gjæringstanken? (Altså at det er bedre å la den stå i 4 uker en 2, for så å risikere at det ikke er ferdiggjæret?

Mange dumme spørsmål på en gang her, men.

Takker og bukker for all hjelp jeg kan få inn i denne spennende hobbyen.  :amen:
 
Jeg foreslår at du heller kjøper x antall kg spraymalt og humle + gjær og så koker du ditt eget brygg. Ligger masse oppskrifter her inne på forumet. Da kan du tilpasse størrrelsen på brygget akkurat som du selv vil - og så vil jeg langt på vei garantere at ølet blir bedre enn de settene som man angivelig ikke trenger å koke. jeg brygget noen sånne til å begynne med, men det ble ganske triste greier i forhold til de jeg brygget med å koke spraymalt og humle. Lykke til og velkommen til forumet!
 
Hei og velkommen,

Du kan fint dele dette i 2. For å få konsentrert bunnfall og dermed mindre svinn så er det en fordel om du har et gjæringskar med lite bunnareal.

Det er vel viktigst at du fryser humlen, ekstrakten kan  forringes ved at den klumper om den får tak i fuktighet (disse klumpene vil løse seg i vann).

Passer du på hygienen så regner jeg ikke med at holdbarheten på flaskene blir noe problem. Det tar veldig kort tid å fortære 10 liter øl når venner og familie skal smake.

Vil anbefale å lese litt om hvordan å brygge ekstrakt brygg så du har en plan for første bryggedag. Dette kan være en god start.
http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett
Regner med at du komme til å bli like tent på hobbyen som resten av oss og at ølet kommer til å smake bra. Stiller meg bak kommentaren til Borgar om å komponere ølet ut fra oppskrift, på den måten lærer du deg mer om de forskjellig ingrediensene.
 
Vil anbefale deg å kikke litt på BIAB òg. Søk på forumet og youtube. Enklaste måten å brygga all-grain, om du vil ta det steget.
 
Nå blir jeg mer og mer forvirret.

BIAB som vell er brew in a bag, vil det si at vi gjør meskeprosessen selv, bare med maltet i poser, i motsetning til maltekstrakt der meskeprosessen er gjort for deg???

Hva gir best øl av disse to metodene, og er det stor forskjell på vanskelighetsgrad?
 
Mjødmannen skrev:
Nå blir jeg mer og mer forvirret.

BIAB som vell er brew in a bag, vil det si at vi gjør meskeprosessen selv, bare med maltet i poser, i motsetning til maltekstrakt der meskeprosessen er gjort for deg???

Hva gir best øl av disse to metodene, og er det stor forskjell på vanskelighetsgrad?


er vel dyrere å brygge på maltekstrakt, men er jo en prosess mindre da en slipper mesking.

Eg hadde gått rett på med biab. Da kan du kjøre på med hva du vil av malt
 
Biab er ganske enkelt, men du må kanskje finne oppskrift og tilpasse mengde og utbytte av malt. Dette er for øvrig ikkje noko vanskelig. Eg har smakt nokre øl brygga på ekstrakt med spesialmalt, og syns personlig at all-grain gjer bedre resultat. Biab koster heller ikkje meir å begynne med, og du lærer mykje meir om heile prosessen.

Kan anbefale brewersfriend.com, bruker den sjølv. Der kan du legge inn oppskrifter og skalere etter mengde og utbytte enkelt. Oversiktlig og greit. Kan óg anbefale boka 'Brewing Classic Styles". Masse gode oppskrifter, både med ekstrakt og all grain.
 
Med BIAB så trenger du en større kjele og en meskepose i tillegg til det du trenger for ekstraktbrygging. For å brygge 10 liters batcher så er det uansett ikke så store kjelen som trengs.

Det er mye mer gøy å ta meske prosessen selv, da du får større forståelse for de forskjellige malttypene og hvordan meske-prosessen fungerer. Det er en minimal bismak av ekstrakt malt, noe du slipper ved å meske selv. BIAB prosessen tar lengre tid, men det er her ølbrygging starter å bli et håndverk. Et håndverk du garantert kommer til å være stolt av. Jeg droppa ekstrakt og ølsett fasen da BIAB virket som et greit sted å starte. Det er også bedre økonomi i BIAB, men dette har lite å si for 10 liters batcher.
 
Takk for god hjelp sålangt.

Ser mye på youtube og leser rundt omkring nå, og ser at de som brygger uten poser, hvertfall mange hobbybryggere bruker kjølebag som meskekar. Hvorfor det?  :help:
 
Mjødmannen skrev:
Takk for god hjelp sålangt.

Ser mye på youtube og leser rundt omkring nå, og ser at de som brygger uten poser, hvertfall mange hobbybryggere bruker kjølebag som meskekar. Hvorfor det?  :help:

Kjølebag er for de som har gått semi-pro :)

Det gir bedre utbytte fra malten, gjør skylling lettere, gir klarere vørter, mulighet for å lage sterkere øl. Men det krever at du mekker en del, og bruker litt tid og penger på det. En BIAB pose fikser du selv eller kjøper en for et par hundrelapper fra en bryggebutikk, så biab er den raske og billige måten å komme i gang på.
 
Takk for svar!

Jammen behjelpelig forum!  :biersmile:

Bør jeg satse på en ferdig oppskrift siden jeg er helt ny, eller vil jeg kunne få gode resultater med å sette sammen en egen oppskrift.

Den ølsorten det virker mest fristende å lage er IPA, ellers noen andre forslag?
 
IPA er altid gøy. Nøge Ø sin IPA klone er en klassiker å starte med, dette blir gode saker!

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,977.0.html
 
Fin oppskrift, men mye ingredienser gitt.

Også forskjellige parameterer jeg ikke skjønner;

Hva er IBU?

Tilsetting av humle etter primærgjæring, hvordan gjøres dette? Helles kun humlen i gjæringskaret etter gjæringen er over?

"Ettergjæres på flaske til 2,3 v/v CO2". Åssen finner jeg ut at jeg har det trykket eller hva 2,3 v/v står for?

Takk så mye.
 
Ser at dette allerede er besvart men poster allikevel.

Kokes humle så slippes bitterstoffene ut, så ved at humle kokes lenge så kommer mesteparten av bitterstoffene ut i øllet. Humlearomaen på den første humla som has i kokes bort, men den siste humla som has skilles det stort sett bare aromastoffer ut uten at de rekker å kokes bort.

Ved å bruke et øl program, så kan du registrere oppskriften og få beregnet bitterhet, styrke osv. Programmet jeg bruker heter beersmith, men det finnes som nevnt ovenfor alternativer som jeg ikke har sett på.

Ved å tilsette humle etter at det har roa seg i gjæringskaret (4-5 dager) så vil dette kun tilsette ølet aroma stoffer. Husk at humlen som has i gjæringskaret må behandles med forsiktighet så du ikke får bakterier ølet (å ha den over i en ren og steril skål burde holde)

Les her om hvordan du tilsetter kullsyre med sukker: http://www.brygging.no/article.aspx?ID=24 Det betyr vel at du må ha 5 gram sukker pr. liter øl.

Vil anbefale at du leser en bok eller en del artikler om brygge prosessen. Du finner mye bra stoff her eller på andre sider til eksempel brygging.no. Ved å bruke litt tid på forberedelsene så et det mindre sannsynlig at første brygget ender i vasken :)
 
Fantastisk hjelp! Setter pris på det!

Men en issue til (minst  :bank2: )

Finner ingen plass de selger sånn BIAB poser?

Noen som vet?
 
Tilbake
Topp