Starte mesking fra 15 ish grader??

Hvordan vil det gå å røre inn malt i kaldt vann kvelden før og kjøre dette opp med herms til meske temp. (Feks. 66 gader) 5-6 timer senere?
Regner med en oppvarmingstid mellom 30-60 min..

Noen ulemper med å gjøre noe sånn?

Timer har vi,så alt vann er oppvarmet når vi starter bryggedagen..Var det om vi kan kutte ned 2 timer til av brygge dagen,da kan vi presse inn et brygg til også..ikke alltid det passer å stå timevis..men vil self. ikke la det gå utover kvaliteten..

Et alternativ er jo laaang utmesk,ser det fungerer fint...

Timer har vi,så alt vann er oppvarmet når vi starter bryggedagen..Var det om vi kan kutte ned 2 timer til av brygge dagen,da kan vi presse inn et brygg til også..ikke alltid det passer å stå timevis..men vil self. ikke la det gå utover kvaliteten..

Et alternativ er jo laaang utmesk,ser det fungerer fint...

Men, det tar jo bare ett minutt å helle oppi malt og røre rundt? Eller er det noe jeg overser her?

Mesking og utmesk tar litt tid da...Tanken var at utmesk var ferdig og bare skyllig gjenstår..da kan brygg 2 påbegynnes etter skylling.... Er ikke noe som blir gjort hver gang,men greit å ha en plan vist det skulle bli nødvendig..

Mesking og utmesk tar litt tid da...

Det gjør det. Men da er det noe jeg ikke forstår her. Ut fra åpningsinnlegget ditt så skjønte jeg det slik at du ville fylle kjelen med vann og malt, kvelden før, og tidlig på morgenen dra opp temperaturen til mesking? Hvis det er det du spør om, som det virker som at det ikke er? Så er det jo bare starte bryggeriet på timer og så ankomme på rød løper til meskevann som har riktig temperatur til innmesk?

Edit: Aha. Du vil møte opp i bryggeriet ETTER at førstesteget i mesken er ferdig?

vi gjør det nå.. vil prøve å ta det et steg videre.. ankomme til utmesk..men så sier du Lacto...

Jeg editere og skapte forvirring for meg selv.. Vel, hvis det ikke trengs noe fysisk input, og det funker, smaksmessig og, så burde vel det gå? Men, artig tanke. Blir ølet helt "rent" mtp at dere starter med 5-6 timers innmesk på lav temp?

Det som jeg ville sagt kunne være litt dodgy er en evt stuck mash. Men hvis dere vet det funker, så funker det jo.

Selv ville jeg ikke turt. Men det er meg. Jeg går gjerne fra mesken i en time når jeg ser at det flyter greit. Det er som oftest det å se at flowen funker som er viktig. Men hvis dere har kontroll på flow og kverning, så burde det samme skje fra gang til gang.

Har ikke hatt problemer med stuck mash,innmesk tid blir max 1 time,heftig herms sørger for det.. må vel bare prøve og smake egentlig.. kommer til å legge inn max temp begrensning på herms vannet,sånn i tilfelle pumpa svikter/stuck mash

Hvis dere allerede lar det soake 5-6 timer nå, før temp blir dratt opp, så vil ikke smaken forandre seg. Da blir det mer spørsmål om det bryggtekniske uten oppsyn, at ting ikke går tett eller lignende. Håper dere får det til. Alltid gull å kunne kutte noen minutter her og der

ikke det samme da men noen typisk gamle tradisjonsbryggere lar mesken stå etter innmesk over natten før skylling.

Mesker ofte inn på kvelden og kjører evt lave temperaturer før jeg legger meg og mesker ut om morgenen. Da står den over natta, ca 6 timer på minimum 65 grader, som er minimum temp for lang mesk mtp lacto, leste jeg i en annen tråd, husker ikke hvilken, men den handlet om mesking over natta. Funker som bare det. Har ikke turt å kjøre utmesk over natta i frykt for tanniner.

Tilbake
Topp