Kold Brygg
Moderator
Det blir produsert litervis med co2 som fjerner alt oksygen om ikke gjæren allerede har spist den.Å? Jeg ville trodd at oksygen blir et problem på et tidspunkt?
Det blir produsert litervis med co2 som fjerner alt oksygen om ikke gjæren allerede har spist den.Å? Jeg ville trodd at oksygen blir et problem på et tidspunkt?
Skal du flaske rett fra karet, trur jeg ikke noe slår Speidel av det du får kjøpt nå. Krikene og krokene er ikke noe problem.Jeg er også på utkikk etter opplegg for mindre batcher. Hvis jeg skal kunne prøve meg frem og iterere på en oppskrift er det litt upraktisk å ende opp med 40 halvlitere etter hver runde. Det har jeg ikke kapasitet til å kjøle ned, og jeg tror ikke det skalerer godt å dramatisk skru opp inntaket
Mesk og kok får jeg fint til, men nå er jeg på utkikk etter noe å gjære i. Hva bruker folk til å gjære små batcher? Jeg tror jeg skal gå til anskaffelse av en Fermzilla flat bottom, men tror ikke(?) den er egnet for å gjære 10l. Jeg vil ha noe med kran så jeg kan flaske rett fra karet. Det beste jeg har kommet over sålangt er Speidel sitt kar, men det har irriterende mange kriker og kroker. Det finnes noe stål på 10l, men de er dyre. Hvorfor lager ikke Fermzilla en 12l?
Så: hva bruker folk til å gjære 8-ish liter?
Jeg vil helst unngå den mest rælete plasten. Foretrekker også noe som kommer ferdig med kran - både fordi jeg er for lat til å fikse det sjæl, og fordi jeg vil ha det uten fliser og godt og tett.Det er en del 11-12L kar
![]()
![]()
Fermenter King Junior 10L Trykktank & Keg
Keg King Fermenter King Junior 10L trykktank og fat. Kjøp her, Brewshop - rask leveringbrewshop.no
ølbrygging har flere alternativer
Gjæringstanker - Ølbrygging AS side 2
Gjæringstanker til å gjære øl vin og cider i., side 2www.olbrygging.no
Du kan gjære i Corneliusfat eller oxebar
Søk - Ølbrygging AS
www.olbrygging.no
Jeg har også gjæret i Julabøtte.
Oksygenet blir spist opp av gjæren i starten, etter det er tanken oksygenfri så lenge du ikke åpner den.Å? Jeg ville trodd at oksygen blir et problem på et tidspunkt?
Neida. Oksygenet er bare bra. Jeg gjærer alltid åpent. Og som @Koldbrygg sier, så produseres det så mye CO2 at det etter hvert blir bare CO2 der. Du må bare sette på gjærlåsen tidsnok om du gjærer åpent.Å? Jeg ville trodd at oksygen blir et problem på et tidspunkt?
Gjæren glupsker i seg oksygenet når den er aktiv. Stort headspace er et ikkeproblemJeg ville trodd at stort nok frirom ville åpnet for at O2 og CO2 blandes og at det blir vanskeligere å være sikker på at all O2 drives ut. Men dette kan jeg lite om, og det ser ikke ut til å bekymre dere![]()
Jeg har hverken CO2 eller fat, og heller ingen planer om å begynne med det. Dessuten trenger jeg noe som passer inn i det lille kjøleskapet jeg gjærer i. Trykkgjæring interesserer meg ikke. Så flat bottomen ser perfekt ut for megJeg ser at Flatbottom-en er populær hos flere, men jeg vil slå et slag for den vanlige FermZilla 30-literen med flyteball - så fremt du har utstyr for CO2-bruk og fating. Jeg starter gjæringen med åpen sikkerhetslås, men lukker den når stormgjæringen avtar og bruker spunding valve (på lavt trykk). Fra da av har jeg øl i et CO2-fylt miljø. Jeg kan coldcrashe (med et svakt CO2-trykk på for å hindre at karet imploderer), og overfører deretter oksygenfritt til et CO2-fylt fat.
Av og til får jeg øl til overs etter at jeg har fylt et fat, og da tapper jeg rett fra gjæringskar til flasker med et par sukkerbiter i. Med bittelitt CO2 i ølet, får jeg "cappet på foam", så det går også kjempefint.
med små batcher hadde jeg helt utvilsomt kjøpt 9-12 litere fra mesterbrygg og brukt sodastream. Man får en mye bedre kvalitet og holdbarhet på ølet. Slipper å lagre og vaske på flaskene, ha ujevn kvalitet på innholdet, og så tar jo et sånt lite søtt fat langt mindre plass enn 18-24 halvlitersflasker.Jeg har hverken CO2 eller fat, og heller ingen planer om å begynne med det.
På et tidspunkt, ja - dvs. etter at stormgjæringa har passert toppen. Før det er ikke oksygenet et "problem", men det påvirker smaksutviklinga, så det er et valg en må ta. Men det skaper ikke oksidering.Å? Jeg ville trodd at oksygen blir et problem på et tidspunkt?