Starter av WL 013

GeirJ

 
Brygget en Mild forrige søndag,forøvrig etter Gahr's oppskrift, Andrimne Mild. I den forbindelse laget jeg en starter av WL013,men synes det var skrale greier, det var så vidt det var aktivitet.Den var innenfor utløpsdato, så den burde være ok.Den luktet ikke vondt da jeg tilsatte den heller,men etter tre dager syntes jeg at den luktet mer og mer surt. Har liten erfaring med WL gjær, så jeg lurer på om denne gjærtypen avgir lukt, eller om det dreier seg om infeksjon, som var det første som slo meg. Tømte den forøvrig ut og brukte en Safale S-05. Den har gjort jobben sin den, fra 1042 til 1008 på ei uke, som vel kan sies å være godkjent.
Ølet smaker også veldig bra. :ilike:

Geir
 
artig at du prøver oppskriften min!

Trenger vel litt mer info for å kunne komme med noen konklusjoner... Hvor gammel var gjæren? Hvordan har den blitt oppbevart? Hvor stor var starteren? Brukte du magnetrører eller ikke? Ristet du hyppig på starteren? Hvordan laget du den? Den kan kanskje produsere litt svovel under gjæringen, men det er ikke i utgangspunktet noen feil.

Startere lukter ofte ganske syrlig, særlig hvis de luftes kontinuerlig. Dette er IKKE et infeksjonstegn. WLP013 er forøvrig i utgangspunktet samme strain som Wyeast 1028. Jeg bruker magnetrører, og starteren lukter alltid surt. Dette skyldes oksidering av startervørteren som en følge av den kontinuerlige luftingen den utsettes for (når man ikke bruker gjærlås men folie i stedet). Jeg har brygget noen øl med White Labs nå, og kan ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd med gjæren. Vil ikke si jeg nødvendigvis får bedre øl enn med Wyeast (som jeg brukte før), men siden jeg nå engang får tak i ferskere White Labs enn Wyeast, vil jeg definitivt fortsette å bruke det.

Ang. tørrgjæren du har brukt, fungerer sikkert den fint, men med S-05 får du et langt mindre esterpreget øl, og høyere utgjæring, enn med en engelsk gjærstamme. Forresten, endret du noe på oppskriften siden du fikk en OG på 1042? Jeg har relativt høyt utbytte, og fikk en OG på 1037 inkludert primingsukkeret.
 
Nå husker jeg ikke hvor gammel gjæren var, annet at den var innenfor utløpsdatoen.Den ble oppbevart i kjøleskap. Starteren var på 1,2l. laget med 1,2dl. DME, kokt i 15min. tilsatt 1ts. gjærnæring.
Jeg har ikke magnetrører, men jeg brukte pumpe med karboneringstein i 30min. Jeg brukte heller ikke gjærlås, men alu.folie denne gangen. Men det ser jo ut for at jeg har litt for hastig med å tømme den ut da. Uansett hadde jeg tenkt å gå over til WL på grunn av at maltbua er begynt å selge dem.

Når det gjelder oppskriften har jeg nok øket basismalten MO palemalt med 1,3kg. og amber'en med 0,300 kg. Jeg bruker bare utregningstabellen i Moderne Hjemmebrygging, og i følge den med et estimert uybytte på 75% skulle det stemme bra. Nå fikk jeg 78% så det er vel forklaringa. Hvor høyt utbytte hadde du?
 
80-85 % vanligvis, avhengig av hvor mye malt jeg bruker.

jeg vil anbefale deg å måle opp DME etter vekt, ikke volum. Med 100 g per liter starter, får du en SG på 1040, som er rimelig ideelt for startere.
 
Tilbake
Topp