Finn Berger
Moderator
I Tråden for dumme spørsmål skreiv jeg dette som svar på et spørsmål: "Du kan ikke regne generasjoner gjær på samme måten når du går fra starter til starter som du gjør når du gjenbruker gjær fra et "virkelig" brygg. Muligens diskutabelt. Jeg trodde lenge at det var sånn, men så vidt jeg nå forstår, er det avgjørende for å få den kvalitetsutviklinga på gjæren som profesjonelle bryggere snakker om, at gjæren har gått gjennom formering under de forholdene den får når vi bruker den til å lage øl. (Klarer ikke å komme på kilden nå.)"
Dette bryter med hva vi gjerne tenker, og jeg fikk dette (ikke urimelige) svaret fra @Holmentoppen: "Så gjær som har gått et fullt forløp har bedre kvalitet enn den som bare har gått i en starter? Ja, den påstanden håper jeg du finner en troverdig kilde på."
Spørsmålet er interessant, og har praktisk betydning, så jeg lager en egen tråd på det, i stedet for å la det drukne i den generelle tråden om dumme spørsmål (som jo slett ikke alltid er dumme).
Dette bryter med hva vi gjerne tenker, og jeg fikk dette (ikke urimelige) svaret fra @Holmentoppen: "Så gjær som har gått et fullt forløp har bedre kvalitet enn den som bare har gått i en starter? Ja, den påstanden håper jeg du finner en troverdig kilde på."
Spørsmålet er interessant, og har praktisk betydning, så jeg lager en egen tråd på det, i stedet for å la det drukne i den generelle tråden om dumme spørsmål (som jo slett ikke alltid er dumme).