Starter fra høstet gjær

Signal

Norbrygg-medlem
Har en starter som jeg satte for 2 dager siden på gjær høstet 23/10. Ja, litt gammel, men jeg regner med lav levedyktighet.
Jeg hadde ca dobbelt volum i forhold til et rør med gjær, og tok utgangspunk i 0,1 activator pakke når jeg fylte i tall på wyeast sin kalkulator. Jeg startet med 1l starter og må i følge utregninger ha to steg til med 2l i hvert steg. Starteren gjærer, men kom sent i gang. Håpte egentlig på å brygge til helgen...
Blir set noe av starteren, eller må jeg bruke de to posene med US-05 jeg har i reserve?
Kan man ut fra volum på bunnfall på starter anslå antall gjærceller?

Noen av kara på homebrewtalk gjør ting så sykt gjennomført. Dette var meget interessant lesing! :D

Jepp! syns det var bra dem prøvde det. etter som jeg tror jeg kommer til og bruke 1056 og 1272 på en del ipa og pale ale's så tenkte jeg og prøve og holde på en stamme så lenge jeg klarer for og teste det litt. etter som de 2 hele tiden er utsolgt...
har akkurat bestilt inn stir plate på bryggselv så blir litt forskning på gjær fremover! hadde vært kult og testet en 5 gen gjær med en 1 gen f eks. eller en 10!

og som du leste på den posten så tok den 11 mnd gamle gjæra og fullførte flere dager før den nye.

I have some preliminary results.

After 15 days of fermenting, the year old WLP400 slurry pitched batch is down to 1.010 and is showing no more activity. The flavor is clean and I'll be racking it to keg tonight. The batch with the new 3944 in a 1.5 liter starter is still at 1.024 and still chugging along.

Unwashed slurry can only be used within a couple weeks? Busted

Jeg synes det er rart at starteren fortsatt gjærer, i alle fall gjorde den det frem til i dag tidlig. Står i bod med relativt jevn temp på 18-20 grader. Har et stort glass, 3l til kanten, som jeg rister på og lar lokket ligge løst oppå med et tørkepapir rundt for å forhindre besøk av f.eks. bananfluer.
Har satt tre startere fra rør, men dette er første fra vasket gjær.
Er det noen grunn til å øke temp? Evt. hvor høyt?
Må kanskje lage magnetrører. Har jo masse pc deler, og garantert en 80mm eller 129mm vifte som kan ofres.

Viss du tykkjer det går for seint er det absolutt verdt å auke temperaturen. Kor mykje, er ikkje så godt å sei, men 25 grader burde vel hjelpe. Står det kva gjær du har ein stad i tråden?

I går hadde den endelig stoppet gjæringen, og står nå kaldt. Jeg får kjøre et steg til med 2l, og se hvordan det går.
Men, noen som vet om det er mulig å anslå antall gjærceller basert på volum sediment? Kan kanskje mate dette inn i mrmalty kalkulator som slurry med høstet dato i går?

Takk @Espen93, da har jeg tall å gå etter. Men du mener kanskje milliarder? Amerikanerne bruker jo billion for milliard.
Med litt væske igjen så kan jeg regne ca 40-50% tetthet, tenker jeg. Så halvtynn slurry bør ha ca 2 mrd celler per ml, eller 200 mrd/dl.

Ja tall har du fått. Hvor korrekt det er, det er det som er så vanskelig å vite.
Kalkulatoren til brewersfrend tar utgangspunkt i 1 mrd/ml.

Av det jeg har skjønt så er ca-tallene ganske vanskelig å vite og. Nå spørs det hvor stort slingringsmonn man aksepterer.

Droppet selv repitch-kalkulatorer og tar det på gefühlen. Referansen var å få tilnærmet lik utgjæring og tegn på aktivitet under samme forhold som pitch fra fersk starter/tørrgjær, og justering der etter.

Slike kalulatorer både (slurry og starter) er uansett ganske veiledende, av de som har telt celler så rapporterer mange (som jeg har lest om iallefall) at tallene man får fra de kan være ganske så på viddene.

Men, det er artige saker uansett om det ikke blir korrekt.

Ut fra hvor godt det gjærer i starteren nå, og hvor mye bunnfall jeg ser ut til å få så tror jeg det er nok gjærceller i glasset mitt. Kanskje det blir bryggedag i dag? Får se om starteren min er utgjæret...

Det går an å få et greit anslag på tettheten i slurryen uten telleutstyr ved å bruke utvanning. I et reagensrør vil man ikke kunne se konsentrasjoner under 1 mill celler/ml. Så da er det bare å ta en ml slurry i røret og bland ut med vann til det ikke er ikke er synlig(tåkete) lengre. Det er ingen nøyaktig måte, men det er det sikreste anslaget jeg vet om hvis man ikke har mikroskop og hemacytometer.

Jeg skyter fra hofta og satser på at starteren holder. Liker egentlig å ha kontroll, men det er uansett bedre med en starter med masse aktivitet enn å pitche direkte uten starter. Siden det er litt langvarig utgjæring på starteren så blir det brygging neste helg, tenker jeg. Kanskje ta et steg til på starteren da? ;)

Begynner å få litt kalde føtter, hva synes dere:
Hadde et glass med WLP007 slurry som ble høstet og vasket 8/11. Når jeg åpnet glasset syntes jeg det luktet litt surt, men ikke skikkelig dårlig. Hvordan lukter egentlig 2 måneder gammel slurry? Satte 2 liter starter med 2 dl slurry i går. Ikke voldsom aktivitet etter 12 timer men litt er det.
Har tenkt å brygge en ESB med denne senere i uka, men er litt usikker nå fordi jeg er blitt i tvil på om gjæra var levende og frisk.

007 skal lukte lett fruktig.

Bunn eller topphøsting? Topp kan lukte litt mer effent hvis du ikke har lettet på lokket underveis da den vil fortsette å fermentere fra da den ble høstet og alle ulukter ikke har blitt sluppet ut.

Tilbake
Topp