Starter med lager-ale gjær....

Heisann, på tide å poste min første fortvilte tråd her etter å ha vært ivrig leser i noen måneder. Har nå bare 18 brygg på baken, og pitcher omtrent annahver batch med fersk/tørrgjær med hittil (klappe meg selv på skuldra) gode resultater. Men.... i kveld brygga jeg bare en helt enkel pilsner, 6kg weyerman pilsner og 0,5 kg cara-pils og noen håndfuller med saaz. Tenkte å ha en lys og lettdrikkelig pilsner til januar kommer
Til helga hadde jeg planer om å sette en Guinness klone og rota da litt rundt i gjærskuffen i kjøleskapet mitt og oppdager da nå at jeg har 1stk wlp002 og 1stk wlp800 i hylla, hvilket betyr at starteren jeg laget til pilsneren faktisk består av det samme i stedet for 2stk wlp800....... aaaaarhg

Selvfølgelig har min starter kjørt over 3 step gått kjempefint og jeg har endt opp med en anseelig mengde gjær, men da en English pilsner-ale

Noen andre som har gjort lignende amme-tåke feil og endt opp med øl, eller er det bare å vaske ut av karet allerede?

Storfortvilet brygger fra Storteigen Gaardsbryggeri
 
Øl blir det garantert :) :)
Tror vel ikke WLP 002 tar reper'n selv om temperaturen er ute av komfortsonen, men hvor godt det r avhenger vel av tre ting:
i) volum, ii) OG og iii) alderen på 800 røret.

Holdt du deg til ca 24, ca 1,045 og < en måned vil jeg anbefale deg å slappe av og la naturen gå sin gang.

Værste som skjer er dårligere utgjæring enn planlagt.
Kan bli godt allikevel :)
 
Var vel 23 liter med OG 1059 og røret var vel tappa for knapt en måned siden. Men det er allerede godt med liv i bøtta som står på 10 grader, så det er vel håp om at det blir en slags engelsk lager utav det :)
 
hybridøl:)?

Det ville være artig å høre hvordan dette går, så kom tilbake med rapport når ølet er ferdig.
 
Da er pilsner ale kommet seg på fat og fått godgjort seg ei lita stund på kjøla. Blanding av 002 og 800 har ikke stort for seg anna enn at det er et bortkasta rør med 002 når du gjærer lager. FG på 1.010 så det var god utgjæring og mer enn sterk nok pils. Pilsen ble i alle fall vellykka på prøvesmakinga så skal vel få unna dette fatet også :) Får vel lage en fin etikett på tappekrana med OppNed Øl :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp