Starter og activator

Hallen

Norbrygg-medlem
Et laga min første starter i går kveld (har tidligare berre brukt tørrgjær). Når et skulle ha i gjær forstod eg at Wyeast Activator var 2-komponent som treng tid. Eg vil brygge i morgen og tok sjansen på at 30 minutt aktivering går bra. Eg har ikke magnetrører så et har rista med ujamne mellomrom. Et hadde forventa å sjå skum fra gjæring og flytande gjærkake, men et har ikke sett det. Når eg ristar no så botnfell gjæren på kort tid. Det er god lukt av gjær. Er starteren ferdig eller er den ikke begynt?

Hvis du har helt gjæren og activator-posen i starteren så er du uansett safe. Wyeast sier at deres pakker er ready to pitch. Og activatoren inni pakka skal gi gjæren næring før pitch. Så hvis begge delene har gått i starteren din har det ikke noe å si hvor lenge du smacka pakka før du hadde den oppi starteren. Gjæren vil benytte seg av næringen som var i activator-posen i starteren din.

Eg hadde både gjæren og activatoren i starteren. Eg målte SG no til 1007, så den er sikkert ferdig. Fins det sikre tegn på at den er ferdig?

Tilbake
Topp