Starter til gammel cider gjær?

Har akkuratt kjøpt noe cider gjær som viste seg å være litt gammel.
Men vil allikevel prøve å sette en starter på den. Når jeg bruker mr. malty , så sier den at
jeg må bruke to pakker og 1.63 liter med starter. Den sier også at jeg trenger 149 billioner celler.
En pakke fersk cider gjær skal inneholde 50 billioner celler.
Mr. malty tar vel utgangspunkt i at en fersk pakke skal inneholde 100 billioner celler.
Betyr det at jeg må ha 6.52 liter med starter til 1 pakke cider gjær eller er jeg helt på jordet?
Har en mistanke om det siste.  :bank2:

Gjæren er forresten en Wyeast 4766 cider, produsert den 19. oktober.
 
For det første: Funker mrmalty til cider? Er anbefalte pitching-rates for cider de samme som for øl? Forandrer viabiliteten seg på samme måte for cidergjær som for ølgjær?

Hvis man antar at det stemmer og pitching rates er de samme, så ville jeg skrevet inn viability manuelt, og brukt 50% av det tallet som oppgis når du taster inn datoen for å ta høyde for 50 mrd celler ved 100% viabilitet.

På den annen side, hvis det står på gjærpakka de at den holder til 5 gallons, så er kanskje pitching-rate innlagt i det reduserte celletallet. Da ville jeg bare kjørt på med mrmalty. Men du kan bruke growth-factor slideren til å øke startervolumet og minke antallet gjærpakker.

Hvis du fortsatt trenger 2 pakker med slideren helt til høyre kan du lage en starter i flere runder, det står om dette flere steder på forumet.
 
Det står at pakka skal holde til 5 gallons ja. Så da stemmer vel det jeg kom frem til, eller?
Om mr. malty kan brukes til cider vet jeg ikke. ville bare se hva den kom opp med.
Når growth factoren står helt til høyre sier den fortsatt at jeg må bruke 2 pakker.
Tenkte å sette starteren i flere omganger ja, skal søke opp og se hva jeg finner.
ville bare høre spesifikt ang. dette tilfellet.

et litt dumt spm. kanskje, men hva betyr egentlig pitching rate sånn helt eksakt?
 
Pitching rate defineres som antall gjærceller per volum og sukkerinnhold, f.eks. antall gjærceller per liter per OG.

En ofte gjengitt "standard" pitching rate for ale er 0.75 milliarder gjærceller per liter per Plato. Jeg tror det er denne mrmalty sikter etter.
 
Her er Faq for wlp775:
http://whitelabs.com/beer/strains_wlp775.html
Er kansje ikkje samme strainen men er iallefall nokre tips der. Det er bl.a anbefalt å bruke halvomhalvt med vørter og juice til starteren for næring og mat til gjæren. Eg har gjort det ein gang men då berre med juice og gjærnæring.

Og for å oppklare, billion (engelsk)=milliard :)
 
Jeg tenkte også på dette med gjærnæring. Kanskje er det bare dumt å sette starter på cidergjær, hvis gjærcellene har lagt seg opp lagre av visse næringsstoffer? (Jamfør debatt om starter av tørrgjær et annet sted på forumet)

På den annen side så er jo sukkeret i eplesaft så enkelt gjærbart at pitching rate er mindre viktig? Jeg vet virkelig ikke. Men jeg ville uansett hatt rikelig med gjærnæring i både starter og brygg.
 
Jeg mailet Jamil Zainasheff om gjær til sider for en tid tilbake. Så vidt jeg husker mente han en pitching rate som var halvparten så stor som til øl var bra.
 
Gahr skrev:
Jeg mailet Jamil Zainasheff om gjær til sider for en tid tilbake. Så vidt jeg husker mente han en pitching rate som var halvparten så stor som til øl var bra.
Det stemmer jo perfekt med at gjærpakken inneholder halvparten så mange gjærceller. Bare å bruke kalkulatoren da mao.
 
Vil det da altså si at hvis kalkulatoren sier jeg trenger 149 milliarder celler for Ale, så kan jeg gå for halvparten?
Altså 75 milliarder?
 
Mikkel skrev:
Vil det da altså si at hvis kalkulatoren sier jeg trenger 149 milliarder celler for Ale, så kan jeg gå for halvparten?
Altså 75 milliarder?
Ja.

For å gjøre dette i praksis kan du bare halvere volumet på cideren din i kalkulatoren. Hvis du i tilegg halverer viabiliteten på gjæren din så bør den starterstørrelsen du da får ut gi deg riktig pitching rate.
 
Da har jeg regnet litt på det. Hvis noen vil bekrefte det jeg har kommet
frem til så blir jeg veldig glad.
Jeg har justert kalkulatoren til 20 liter brygg, OG 1040 (som jeg har forstått eple juice ligger på),
viabilitet satt til 11% som er halvparten av hva den sa ut i fra prod. dato.
Stemmer det da at jeg skal ha en starter på 2.77 liter til en pakke gjær? Slik jeg har regnet skal dette bli 75 milliarder celler.
Har jeg forstått det riktig?  :jaha:

Et annet spørsmål jeg kom på i farta. Hvis jeg skal bruke gjærnæring i starteren, hvordan forbereder jeg den?
Jeg skal jo bruke juice i starteren og den blir jo ikke kokt. Skal jeg bare koke litt vann med gjærnæring i og tilsette
sammen med juicen i starteren?
 
Du uttrykker deg litt uklart, men hvis du justerer kalkulatoren til 20 liter brygg så får du litt større tall enn det du oppgir. Hvis det du mener er at du skal brygge 20 liter, og at du derfor justerer kalkulatoren til 10 liter, så får jeg at jeg trenger 2 pakker gjær i 1.42 liter starter med "simple starter" og 2 pakker i 1 liter med "stir plate" (men det stemmer at du trenger 75 milliarder gjærceller).

Når det gjelder gjærnæring og koking så veit jeg ikke hvor kritisk det er, men siden det står på pakken at det skal kokes så tror jeg bare jeg ville kokt eplejuicen til starteren og hatt gjærnæringen oppi der. Det gjør jo ingenting om du kvitter deg med noe aroma i juicen til starteren. Hvis du ikke har tenkt å koke juicen til hovedbrygget kan du jo bare ta en skvett i bunnen av en liten kjele og koke sammen med gjærnæringen.
 
Der hvor det står "volume liters" setter jeg til 20 liter, så velger jeg "intermittent shaking", og skyver "growth factor" slideren helt til høyre.
Da får jeg at man trenger 3 pakker i 2.38 liter starter for å få 149 milliarder celler.
Tror nok vi bare gjør det på forskjellig måte. Jeg fant først ut hvor stor starter jeg trenger til 1 pakke for
å få 149 milliarder, deretter delte jeg bare på to.

Når det gjelder gjærnæringen så gjør jeg som du sier, skal jo kanteres uansett.
Jeg er ikke alltid like flink til å vurdere selv.  ::)
 
Ok, men jeg skjønner ikke hvordan du har kommet fra 3 pakker i 2.38 liter til 1 pakke i 2.77 liter?
 
Regnet på det igjen og så jeg hadde gjort en liten feil, så her er hva jeg
gjorde bare med de nye tallene.

Først regnet jeg meg til hvor stor starteren måtte være for å komme unna
med 1 pakke til 149 milliarder celler. Det jeg kom fram til var 5.15 liter.
Men siden det er for 149 milliarder celler så deler jeg på to og sitter igjen med
at starteren skal være på 2.57 liter for å få 70 milliarder celler.
Rett meg gjerne om jeg tar feil, er ikke akkuratt noe matte geni.
 
Jeg tror ikke det blir helt riktig å bare dele volumene på to, fordi gjærveksten ikke er lineær. Hvis du f.eks. setter inn OG=1.040 og gjær med 50% viabilitet, så trenger du for 20 liter øl 1 pakke i 1.38 liter, men for 40 liter trenger du 1 pakke i 6.86.

Som sagt så ville jeg derfor ha justert volumet i kalkulatoren til det halve volumet av det du skal brygge, og viabiliteten til halvparten av det datoen gir deg.

Du har jo 20% viabilitet av 50 milliarder celler, dvs. du starter med ca 10 milliarder celler. Og du skal opp til 75 milliarder celler, som er det du trenger for å brygge 20 liter cider med OG=1.040, eller halvparten av det du trenger for å brygge 20 liter ØL ved OG=1.040. Setter du derfor inn 10 liter øl ved OG=1.040 i kalkulatoren, så ser du at det kommer opp at du trenger 75 milliarder celler.

En fersk pakke ølgjær har 100 milliarder gjærceller, så om du setter inn viabilitet=10% så gir kalkulatoren deg svar på hvordan du skal komme fra 10 milliarder til 75 milliarder.

Setter du da inn OG=1.040, volum=10 liter, viabilitet=10% så trenger du 2 pakker gjær i 1 liter starter for å få 75 milliarder celler.

For å finne ut hvordan du isteden kan klare deg med 1 pakke, men ved å lage starteren i flere runder, leker jeg litt med tallene i kalkulatoren for å finne ut hvor mange gjærceller du vil få av en starter på 1 pakke i 1 liter.

Jeg prøver med litt forskjellige tall for OG og volum (Ikke endre viabilitet) til jeg finner noe som gir en nødvendig starter på like over 1 liter. I eksempelet ditt havnet jeg på OG=1.030, volum=10 liter, viabilitet 10% trenger en starter på 1.2 liter og at dette vil gi 56 milliarder celler. Når jeg så endrer på volumet til 9.9 liter, 9.7 liter osv. blir starter volumet stadig mindre, og ved volum=9.2 liter er den nødvendige starteren nøyaktig 1 liter. Merk at du må finne dette punktet der du akkurat kan klare deg med 1 liter. Siden kalkulatoren aldri gir råd om starter under 1 liter så vil også lavere volum enn 9.2 liter gi råd om 1 liter starter, men da vil ikke tallet på "cells needed" stemme overens med det du får ut av starteren din.

I eksempelet nå, med OG=1.030, volum=9.2, viabilitet=10%, er cells needed=52 milliarder. Dette betyr at dersom du setter en starter på 10 milliarder gjærceller på 1 liter, så ender du opp med 52 milliarder gjærceller.

Så kan du ta neste skritt: 52 milliarder gjærceller tilsvarer en pakke med viabilitet 52%, og dette kan du plotte inn i kalkulatoren og du får opp at du trenger enda en starter på 1 liter.

Hvis du nå tenker deg om litt så ser du at dette gir en overpitching: hvis du endrer på volumet igjen helt til du ser akkurat når startervolumet blir større enn 1 liter, så ser du at du etter starter nr 2 vil ha 133 milliarder gjærceller.

For å fikse på dette kan du bruke simple starter i steden. Da får du 41 milliarder celler etter første runde og 92 milliarder etter 2. runde.

Dette er mye nøyere regning enn det som er nødvendig ut ifra usikkerheten i hjemmebryggingen, men jeg liker å bruke mrmalty når den først finnes, det er det beste verktøyet vi har.

Men mitt råd blir altså: starter i 2 runder, hver på 1 liter.

Hvis du synes forklaringen ble for omstendelig, så får du unnskylde. Jeg tenkte det var bedre å skrive for mye enn for lite.
 
Damn, du har brukt litt tid på leke med den kalkisen!  :eek:
Har lest igjennom et par ganger nå og tror jeg begynner å skjønne det.
Må bare bøye meg i støvet og si tusen hjertlig takk for hjelpen!  :skitbra:
Skjønner at den kalkulatoren kan brukes på mange mulige måter så lenge man
forstår og vet hvordan.

Mvh
 
Tilbake
Topp