Starter

Heisann

Mulig dette er et helt på tryne spørsmål...men hva er årsaken til at man ikke kan lage starter på vanlig Farin....det gjærer jo helt ut uten å sette smak.

Nå bruker jeg spraymalt i pose, men synes dette både er dyrt og et forferdelig kliss.
Er det noen som har noen god forklaring?
Olaf
 
Jeg hadde ikke nok spraymalt sist så halvblandet med sukker...

Så veldig bra ut men Usikker på effekten (øl'et gjærer nå) og interessert i svar på både ditt og blandingsspørsmålet.....
 
Maltsukker er mye tyngre å jobbe med enn farin. Tanken er å ikke skjemme gjærcellene bort på lettfordøyelig sukker til forrett og så servere en mye verre hovedrett.

Slik jeg forstår det kan det ha innvirkning på utgjæringen å sette starter på vanlig sukker.
 
Beant skrev:
Maltsukker er mye tyngre å jobbe med enn farin. Tanken er å ikke skjemme gjærcellene bort på lettfordøyelig sukker til forrett og så servere en mye verre hovedrett.

Slik jeg forstår det kan det ha innvirkning på utgjæringen å sette starter på vanlig sukker.

Det er riktig. Dersom du er tom for spraymalt kan du evt bruke flytende maltekstrakt fra butikken (finnes som oftest i sammen med vitaminer og helsekost). Du må i såfall huske å veie opp 1.2x mer flytende enn du vill brukt av tørket maltekstrakt for å kompensere for vannet i sirupen.
 
Jeg hiver meg på her:

Hvor viktig er det med starter? Hva er effekten?
Er det noe man bruker på all type gjær/øl?

Jeg har satt 3 brygg uten, og det har fungert?
 
Det er i hovedsak to grunner til å sette starter:
1: Gjæren våkner opp i starteren og kan begynne å jobbe i vørteren med en gang.
2: Spare penger. Hvis du bruker kalkulatoren til f.eks Mr.Malty så ser du hvor mange gjærceller du trenger til et brygg. Hvis en f.eks brygger 50l litt pils så skal du gjerne ha 10 pakker med gjær i. 79 Kr/pakke blir 790 bare i gjær. Ved å bruke en magnetrører og lage starter i flere omganger greier en seg med en pakke.

Selvfølgelig blir det øl selv med en pakke gjær, men smaken blir nok ikke den samme og en risikerer dårlig utgjæring.
 
Tilbake
Topp