Starter

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det greit å ta slurry som har stått 6 uker i kjøleskapet og lage en 2 liters starter? Det var opprinnelig 20 milliarder friske celler fra en starter. Jeg liker å vekke de med en liten starter først og så steppe opp videre. Innbiller meg at det er bedre for gjæren med en myk start. Men teori og praksis er som kjent ikke det samme.
Spør fordi jeg må brygge innen en uke og føler jeg kommer litt på etterskudd. Skal vel gå greit, men hvis det er greit med en 2 liters starter så sparer jeg mye tid.
 
Det går sikkert bra, men er det ikke noe med at gjæren har det best om den ikke deler seg for mange ganger?
Si at jeg har 10 milliarder igjenn og setter de på en 2 liters starter. Da havner jeg i nærheten av 300 milliarder. Blir ikke det stress til gjæren?
Det blir litt som å underpithce en batch kraftig.
Mulig det blir å overtenke litt. Men det er vel en stor del av hobbyen:rolleyes:
 
Det går sikkert bra, men er det ikke noe med at gjæren har det best om den ikke deler seg for mange ganger?
Si at jeg har 10 milliarder igjenn og setter de på en 2 liters starter. Da havner jeg i nærheten av 300 milliarder. Blir ikke det stress til gjæren?
Det blir litt som å underpithce en batch kraftig.
Mulig det blir å overtenke litt. Men det er vel en stor del av hobbyen:rolleyes:

Du bør ikke gå under ca 25-30 millioner celler pr ml.
 
Du bør ikke gå under ca 25-30 millioner celler pr ml.
Er ikke det litt mye? 25 milliarder pr. liter er vel litt heftig?
Eller er det noe annet med startere?
Eller har 4 glass øl gjort at jeg ikke ser det som er helt innlysende?
 
Det blir nesten trippelt ifht et vanlig øl ja type1.050-ish. De fleste kilder opererer med 25mill som minumum iallefall. Kan være at de har sine tall fra en og samme kilde igjen.
@Mc.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp