Starterøl smaker syrlig?

PerM

 
Hei. Har satt min første starter og dekanterte i dag. Smakte på ølet fra starteren og det smakte syrlig. Er dette normalt? Skjønner at det ikke skal smake kjempegodt men litt bekymra for lacto-infeksjon. WLP007 som ble brukt. Ingen synlig infeksjon som jeg kan se ihvertfall.
 
Smaka ofte oksydert syns ej, e aldri go smak på ølet som he steie i startaren. He du vår forsikti me reinsligheit som i alle andre steg so går de nok fint ska du sjå:p
 
PH av en gjærstarter blir veldig lav og det er greit, men skal ikke lukte dårlig. Jeg gjør en idiotsjekk ved å lukte på den før jeg har den i vørteren. Har en gang hatt en starter som hadde en uventet lukt. Har alltid etter den kvelden en pose tørrgjær i backup :)
 
PH av en gjærstarter blir veldig lav og det er greit, men skal ikke lukte dårlig. Jeg gjør en idiotsjekk ved å lukte på den før jeg har den i vørteren. Har en gang hatt en starter som hadde en uventet lukt. Har alltid etter den kvelden en pose tørrgjær i backup :)

Ja tenker jeg skal starte med å ha noen poser US-05 liggende :)
Luktet ikke noe dårlig heldigvis, kun smaken som jeg stussa på.
 
Høres veldig normalt ut det du beskriver. Hvis startervørteren smaker surt er det et tegn på at gjæra har gjort jobben sin. Lykke til med brygget!
 
Det er ikke bare greit med lav ph. Det er bra. Lavere infeksjonsfare og et tegn på at gjærveksten har vært god. Når det gjelder lukt: Av og til kan startere pga oksygeneringen og temperatur produsere svært mye diacetyl. Jeg har hatt startere som lukter smørbukk. Særlig på wlp 530 og 002 (mener jeg å huske). Diacetyl i starteren gir ingen indikasjoner på diacetyl i det ferdige ølet såfremt man følger gode rutiner for pitching okygenering og temperaturkontroll.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp