Startpakke + nybegynnerspørsmål

Grande

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har lyst til å prøve meg på ølbrygging, og tenkte jeg skulle begynne med noe enkelt. Jeg har kikket på Coopers Micro Bew Kit fra Vin og Bar. Selv synes jeg dette ser greit ut, men jeg har jo ikke peiling. Hva tror dere erfarne hjemmebryggere, er dette et ok sett å begynne med? Og inneholder det faktisk, som de påstår, alt man trenger for å brygge øl, eller er det noe essensielt som mangler?

Jeg har fått med meg at man til slike ølsett bør droppe sukkeret og kjøpe spraymalt isteden. Er det noen spesiell type spraymalt jeg bør bruke til settet som følger med her (1,7 kg Coopers Lager), og hvor mye trenger jeg? Hva med gjæren som følger med i dette settet, kan den brukes?

Og så et mer generelt spørsmål, og sikkert et litt tåpelig et: Hvor mye lukt slipper egentlig gjæringskaret ut? Jeg tenkte å sette det ned i en kjellerbod som ikke er avskilt med ordentlige fra naboenes kjellerboder. Lukter det så drøyt at jeg vil endre opp med å impregnere naboenes ting med gjærlukt, eller bør det gå greit?

På forhånd takk for all hjelp!

Du er nok inne på det meste. Bytt bryggsukkeret med lys spraymalt.
http://vinogbar.no/product_info.php...1922&osCsid=efd58a210df29c7de1385eb030df79c1

og kjøp en annen gjær http://vinogbar.no/product_info.php...1284&osCsid=efd58a210df29c7de1385eb030df79c1
Gjær på ca 17-18 grader i øllet  og du vil få et ok øl. La øllet stå minst 14 dager på gjæringsdunken før du tapper på flaske og bruker karboneringsdropsene.
Ville kanskje kjøpt PBW til vask http://vinogbar.no/product_info.php...1987&osCsid=efd58a210df29c7de1385eb030df79c1
star san til desefinisering eller noe annet desifinisering som idopor, fosforsyre( sterkrens petit) som ikke trenger skylles av.
Ville kanskje hatt en vindunk til, men så lenge du bruker karboneringsdropsene greier du deg med en.
Husk renslighet, renslighet ,renslighet :ilike:
Lykke til ;D

Hei.

Når det gjelder lukt så er det veldig stor forskjell fra gjær til gjær. Noen lukter stramt av råtne egg, mens andre lukter nesten ingenting. Tror jeg ville avklart dette med naboen før jeg satte i gang. Har ikke noen tro på at lukta blir sittende igjen i ting og tang, men det kan lukte ganske stramt mens det står på.

MVH
Børge

Brede skrev:
Gjær på ca 17-18 grader i øllet  og du vil få et ok øl. La øllet stå minst 14 dager på gjæringsdunken før du tapper på flaske og bruker karboneringsdropsene.

Kjelleren her er ganske varm, siden det er en del vannrør der. Jeg har ikke målt (det bør jeg vel gjøre før jeg setter i gang), men tipper rundt 20 grader. Går det greit, eller er det håpløst da? Bør jeg eventuelt bruke en annen gjær, et annet ølsett eller kortere tid?

Ville kanskje kjøpt PBW til vask http://vinogbar.no/product_info.php...1987&osCsid=efd58a210df29c7de1385eb030df79c1 star san til desefinisering eller noe annet desifinisering som idopor, fosforsyre( sterkrens petit) som ikke trenger skylles av.

Godt poeng. Da føyer jeg vaskemiddel og desinfiseringsmiddel til handlelisten.

Lykke til ;D

Takk!

Beant skrev:
Når det gjelder lukt så er det veldig stor forskjell fra gjær til gjær. Noen lukter stramt av råtne egg, mens andre lukter nesten ingenting. Tror jeg ville avklart dette med naboen før jeg satte i gang. Har ikke noen tro på at lukta blir sittende igjen i ting og tang, men det kan lukte ganske stramt mens det står på.

Hm, ok. Kan du anbefale en gjær som ikke lukter for mye? Tipper det er lettere å få aksept blant naboene for "nesten ingenting" enn stram lukt av råtne egg. Det er en relativt varm kjeller det er snakk om, det påvirker kanskje også hvor mye det lukter?

Har ikke bitt meg så mye merke i hvilke gjærer som lukter mye, og hvilke som har ei "snill" lukt  ;D . Vi har ei ale stående på gjær nå der vi bruker WLP 007 (kjøpt på www.maltbua.no). Denne lukter det ikke mye av. Det er også ei grei allround alegjær med god utgjæring og ganske høy alkoholtoleranse. Her er litt info om den fra produsent: http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp007.html

MVH
Børge

Grande skrev:
Hm, ok. Kan du anbefale en gjær som ikke lukter for mye? Tipper det er lettere å få aksept blant naboene for "nesten ingenting" enn stram lukt av råtne egg. Det er en relativt varm kjeller det er snakk om, det påvirker kanskje også hvor mye det lukter?

Gjæring av såpass små mengder medfører veldig lite lukt. Du vil trolig lukte noe i rommet der hovedfermenteringen foregår, men ikke noe utover.

Det er stort sett lagergjær (ved gjæring på lave ttemperaturer) som kan gi lukt av råtne egg (hydrogensulfid). Enkelte ale-strains, f.eks. typisk kölsch-gjær, kan også gi svovel, men dette forekommer fortrrinnsvis også bare på lave temperaturer. Normalt sett lukter ale-gjæring relativt lite.

Takk for alle tips.

Hvis det er slik at det uansett ikke er noen videre risiko for overveldende stank ved bruk av ale-gjær, tror jeg jeg bare bestiller den som Brede foreslår fra Vin og Bar, slik at jeg får kjøpt alt jeg trenger fra ett sted nå i startfasen.

Nå har jeg fått anbragt et termometer i kjelleren, og det viser seg at jeg var helt på bærtur da jeg anslo temperaturen, som faktisk ligger helt nede på ni grader. Så da bør jeg kanskje vente til det blir litt varmere i været før jeg setter i gang? Jeg har forstått det slik at temperaturen i ølet under gjæring gjerne ligger 4–5 grader over temperaturen i omgivelsene, men det blir fremdeles noen grader lavere enn det som er anbefalt for den aktuelle gjæren. Kan jeg eventuelt surre en eller annen form for isolasjon rundt dunken for å få temperaturen opp til et akseptabelt nivå?

9 grader er jo ideelt for å gjære en lager (som da også lukter litt). Dersom det er forholdsvis stabil temperatur så er jo det en mulighet.

Når det gjelder lukt så stemmer det som Gahr sier godt (som vanlig  :biersmile: ) Når jeg vrir hukommelsen litt husker jeg en Kølch og et par pils fra nå i høst som luktet ille. Særlig kølchen "stinket". Når jeg åpnet den oppblåste Wyeast-pakken trodde jeg nesten den var gåen  :cheeky:

Jeg tror kanskje jeg skal styre unna stankfrembringende lagergjæring, det ville være litt ergerlig om jeg klarte å hisse på meg naboene allerede ved første forsøk. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og vente på våren, eller i hvert fall mildere vinter. Nå har jeg uansett bestilt sakene, så da skal jeg være klar når temperaturen stiger.

Jeg bestilte forresten litt humle også (East Kent Golding), jeg ser at mange klager på lite humlesmak i disse ølsettene. Planen er å putte dem i en eller annen tøypose og la dem koke med noen minutter når jeg koker spraymalten. Det burde funke fint, ikke sant?

He He. Det er nå ikke så ille. Hvis rommet er stort og med grei utlufting så burde det gå bare bra. Det er også som Gahr skriver mindre lukt dess mindre som gjæres. Vi gjærer 80-100 liter i små rom på 8-12 m2 og da merkes det godt at det er gjæring, også i tilstøtende rom. Dersom naboene ikke er noen grinebitere og vet om på forhånd hva lukta eventuellt kommer av så burde det gå bare bra. Gi de smakeprøver av det ferdige produktet så blir de vel fornøyd  :biersmile:

Tilbake
Topp