STC - 1000 og PID , samme greiene?

Hallo!

Lurte egentlig på om STC - 1000 og PID er akkurat det samme? Hva er evt. fordeler og ulemper med disse? Tenker å bruke til både gjæring og mesking.

Utifra hva jeg kan forstå av lesing, er det det samme, begge tåler både varme og kalde temperaturer. Eneste jeg kan forstå er at PID jeg har funnet er litt mer robust, har større temperaturområde og har gjenger på sensoren, noe som gjør det lettere å montere ved mesking. STC-1000 ser lettere ut til gjæring med tanke på utforming av sensor.

Noen som har noe å fylle inn? evt erfaringer med det enne eller det andre

STC - 1000 : http://www.ebay.com/itm/All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-with-Sensor-/320628773067

PID : http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...A-SSR-K-thermocouple-thermostat-/220888955443

Til mesking burde du ha PID. Til gjæring funker STC-1000 fint.

Enkelt forklart:

STC-1000 skrur av og på når target temperatur er nådd, eller gått under (+/- 0.3C). Den tar altså ikke høyde for evt tregheter i systemet. Den tar bare data fra proben og skrur av eller på.

En PID "lærer seg" varmeutvekslingen i systemet slik at den kan justere effekten deretter. Den vil "se" når target temp nærmer seg og justerer seg deretter for å unngå at temperaturen overskyter. Og hvis den ser en fallende temperatur så vil den gasse på før temperaturen går under target temp, for å opprettholde temperaturen. Den kompenserer på en måte for tregheten i systemet,

Hei!
Har prøvd å lese meg opp ein del på det med PID og STC-1000. Har konkludert med at eg kjøper ein PID til meskeprosessen.
Men treng ein verkeleg ein av kvar? Vil ikkje ein PID fungere fint til gjæring og?

Hvis du bare skal varme vil pid gjøre jobben. Du får utgaver med vanlig rele, og med ssr som er "elektronisk rele". Og ssr får du som av/på utgave, og trinnløst juster med millivolt inngang som må passe med utgangen fra pid.
Følere til pid kan være flere typer. K føler følger ofte med. Har dårlig oppløsning. Pt100 har større oppløsning. Finnes i flere utgaver. De med 3 ledere kompenserer for lengen av kablene.
Stc1000 er fin å styre kjølekompressor med. Du kan stille forsinkelse på oppstart av kompressoren. De varer noe lenger hvis de får tid til å utligne trykket i rørene før de starter igjen.
Så du har mye å velge mellom. Søk litt på forumet etter pt100, pid, ssr osv. Det er skrevet mye om det. Og mange kan veldig mye mer enn meg om slike ting.

Videoen over er en grei intro til PID-regulatorer generelt. Her er en liten oppsummering jeg skrev i en annen tråd, som tar for seg PID-regulering av temperatur:

Det begynner å bli en stund siden jeg studerte dette, men skal forsøke meg på en forklaring.

PID i temperaturregulering:

Proporsjonalitetsleddet (P) Forsterker avviket mellom ønsket og målt temperatur, slik at temperaturen beveger seg mot ønsket temperatur.

Integralleddet (I) brukes for å bli kvitt konstantavvik (at temperaturen aldri treffer referansen helt presist). Slike avvik kan man oppleve med rene P- eller PD-regulatorer.

Derivasjonsleddet (D) demper pådraget når det nærmer seg referansen, slik at en unngår at temperaturen skyter over.

Pådraget til varmeelementet beregnes utfra summen av P, i og D, der P er avvik ganget med en koeffisient, I er det samme avviket integrert over tid og ganget med en annen koeffisient, mens D er avviket derivert mhp. tid og ganget med en koeffisient. Når du "tuner" regulatoren endrer du disse tre koeffisientene.

Flott! Takk for gode svar, sjølv om det vart litt avansert for min del.
Konklusjonen er uansett at eg kjem til å kjøpe begge deler eg og.

Tilbake
Topp