Stc1000+

Takk til alle som har delt info her, mye glimrende lesestoff.

Men ett spørsmål : er det krav til CE-merking som forhindrer salg av ferdig koblede bokser? Ser for meg en enkel sak med retro-bryter som velger gjæringsprofil Ale, Lager, Saison etc. Hadde vært villig til å betale en del for det.

@bjartenaas
Problemet er ikke CE merking, ingen store krav for noe som dette. Men prisen for slikt 'håndarbeid' ville blitt i overkant. Regn 3 timer for ordentlig arbeide, fra start til slutt. Da sittet du med en boks, med 2 stikkontakter, stc1000 plus, og støpsel for strøm inn. Du må fremdeles velge profil manuelt via STC. Ingen snarvei der sånn som firmwaren i STC'en er. Du måtte hatt en STC pr profil om du ønsket en trykknappsløsning for profilvalg. Pris, ca 5K bygd i Norge, med 1 STC...

Dette er nok en løsning for DIY folket.

Få en du kjenner, evt gi til kjenne hvor du bor, og spør om noen nær deg kan hjelpe. Bytt tjenester osv. Kjøp utstyret selv, spør her eller se ett av mine andre innlegg for eksempel på handleliste.

Jeg gjorde en vellykket flashing av min første STC1000 for noen dager siden. Prøvekjørte den med forskjellige profiler med korte gjennomføringer av de forskjellige setpunktene. Alt fungerte utmerket. Kjører nå "fullskala" med vann i en lagerprofil. Alt ser ut til å fungere helt perfekt her også. Takk til alle på forumet som har bidratt i denne tråden så langt. Men da det har dukket opp noen problemer med STC nr 2 håper jeg noen kan hjelpe meg litt vidre.
Jeg bestillte to stykker samtidig og begge er flashbare, Men ved flashing av nr. 2 dukker det opp en del uforklarlige ting:
1: Klarte ikke å få den til å kjøre den satte profilen (PR0) etter den første flashingen. Men alle settingen så ut til å ha blitt riktig lastet inn. Etter litt fikling gikk den over i permanent Th modus. Umulig å få dentil å kjøre en profil.
2: Satte så opp ny profil 0 med nye Set verdier i tabellen, genererte HEX og limte den inn i sketch. Ny flashingen. SP0 som nå var satt til 18*, men her dukker den temperaturen (24.4*) som jeg sat som SP (Setpiont) i Set-tabellen ved første flashing opp. - Denne temperaturen lar seg imidlertid endre "manuelt" på STC'n, og kjører denne så i oppsatt tid. Men den går så over i Th etter at tiden for SP0 har utløpt, og ikke opp til SP1
3: Har lastet opp ny sketch flere ganger, byttet HEXgenerator flere gangerr, satt på og slått av (#define AUTOMATIC_UPLOAD_CELSIUS 1) Har også kjørt flashing med både a og b i seriell overvåker. Men det skjer ingen forskjell. Verdiene fra første flashing henger fortsatt med.
Denne STC'n ser imidlertid ut til å kunne fungere slik den gjorde før flashingen, men må da settes opp etter prosedyrene etter flashingen.
Finnes det håp for denne STC'n eller bør det bli en ny tur på eBay?

Jeg gjorde en vellykket flashing av min første STC1000 for noen dager siden. Prøvekjørte den med forskjellige profiler med korte gjennomføringer av de forskjellige setpunktene. Alt fungerte utmerket. Kjører nå "fullskala" med vann i en lagerprofil. Alt ser ut til å fungere helt perfekt her også. Takk til alle på forumet som har bidratt i denne tråden så langt. Men da det har dukket opp noen problemer med STC nr 2 håper jeg noen kan hjelpe meg litt vidre.
Jeg bestillte to stykker samtidig og begge er flashbare, Men ved flashing av nr. 2 dukker det opp en del uforklarlige ting:
1: Klarte ikke å få den til å kjøre den satte profilen (PR0) etter den første flashingen. Men alle settingen så ut til å ha blitt riktig lastet inn. Etter litt fikling gikk den over i permanent Th modus. Umulig å få dentil å kjøre en profil.
2: Satte så opp ny profil 0 med nye Set verdier i tabellen, genererte HEX og limte den inn i sketch. Ny flashingen. SP0 som nå var satt til 18*, men her dukker den temperaturen (24.4*) som jeg sat som SP (Setpiont) i Set-tabellen ved første flashing opp. - Denne temperaturen lar seg imidlertid endre "manuelt" på STC'n, og kjører denne så i oppsatt tid. Men den går så over i Th etter at tiden for SP0 har utløpt, og ikke opp til SP1
3: Har lastet opp ny sketch flere ganger, byttet HEXgenerator flere gangerr, satt på og slått av (#define AUTOMATIC_UPLOAD_CELSIUS 1) Har også kjørt flashing med både a og b i seriell overvåker. Men det skjer ingen forskjell. Verdiene fra første flashing henger fortsatt med.
Denne STC'n ser imidlertid ut til å kunne fungere slik den gjorde før flashingen, men må da settes opp etter prosedyrene etter flashingen.
Finnes det håp for denne STC'n eller bør det bli en ny tur på eBay?
Hvordan ser pr0 ut på selve stc-en? mulig noe er feil med varigheten av trinnene. Den går over i termostatmodus når den når et trinn med null timer varighet, så vidt jeg har forstått.

Det er bare den ene seksjonen hex som skal byttes ut. Kan det være noe her...?
Jeg kopierer kun inn seksjonen mellom linje 1701 og 1737 - Seksjonen for celsius.

Hvordan ser pr0 ut på selve stc-en? mulig noe er feil med varigheten av trinnene. Den går over i termostatmodus når den når et trinn med null timer varighet, så vidt jeg har forstått.
Det er muligens noe her! I Pr0 er viser varigheten 0 på STC'n. men i Tabellen har jeg lagt inn 1 time. Temperaturen viser også feil. Den har blitt satt til den første verdien jeg satte inn i forbindelse med første flashingen og ikke den verdien jeg satte inn i tabellen.

Jeg kopierer kun inn seksjonen mellom linje 1701 og 1737 - Seksjonen for celsius.

Det er muligens noe her! I Pr0 er viser varigheten 0 på STC'n. men i Tabellen har jeg lagt inn 1 time. Temperaturen viser også feil. Den har blitt satt til den første verdien jeg satte inn i forbindelse med første flashingen og ikke den verdien jeg satte inn i tabellen.
En løsning på problemet blir jo da programmere gjæringsprofilene manuelt, men det er jo litt irriterende når det bør funke å flashe inn ferdige profiler...

En løsning på problemet blir jo da programmere gjæringsprofilene manuelt, men det er jo litt irriterende når det bør funke å flashe inn ferdige profiler...
Det gikk fint å legge inn verdiene manuelt flere ganger, men som Hannaas sier så er det jo litt ittiterende. Som en DIYer kan man kan jo ikke slå seg til ro med det!
Men nå er problemet "løst". - For midt under siste flashing valgte STC'n å avgå ved døden. En brå og fullstendig død! Inbillte meg at det var litt mer "elektrisk" lukt enn vanelig under de siste forsøkene mine. Nå ser jeg at det stemmer for overflaten på releet nærmest trafoen har boblet opp, så her har det nok vært veldig varmt. Da er det bare å ta seg en tur på eBay. Heldigvis har jeg en STC med riktig versjon i bruk på en annen fryseboks. Den skal ut å få seg en dans med Auduinoen i løpet av dagen. Da får jeg i alle fall slått fast at det var STC eller noe annet som feilet helt fra begynnelsen.

Siden det har vært diskusjon rundt CE merking av STC-1000 variantene bygger jeg nå noen av disse om til 12V. Da kan hele styringen kjøres på lavspenning. Forutsatt at en bruker godkjent 12V strømforsyning, godkjente relè koblet opp av eletriker, så burde en slippe å gå på akkord med denne godkjenningen.

Edit: Fjernet link, oppfattet som salgsfremmende, beklager det.

Sist redigert:
ImageUploadedByTapatalk1431188585.975551.jpg Da var min ferdig, usymmetrisk og sjarmerende. Ble ekstra tur på Biltema for å kjøpe forhøyningsramme, siden jeg ikke hadde tenkt på støpselets dybde. Takk til alle for gode tips.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp