Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

En liten oppdatering etter brygging. Ettersom det ikke lot seg gjøre å planlegge et bryggedag og forberedelser i romjula, ble det kjøpt inn Safale US05. Det ble også litt andre endringer etter å ha lest tråden om å klone Kona Big Wave, det ble rett og slett veldig fristende å dreie i den retningen. Det er neppe riktig å kalle dette en blonde lenger, kanskje en golden ale er mer riktig?

Malt:
12 kg pale malt (5 ebc)
1 kg caramalt (30 ebc)
2 kg spraymalt (lys)

Citra (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Mosaic (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Gjærnæring og 4 tabletter whirlfloc (altfor mye?? Ble veldig volumniøs trub og mye vørter som gikk til spille).

Mesket med 55 liter (gav OG 1060)
Skylte med 22 liter (OG etter skylling 1052)
Tilsatte så 12 liter vann hvor spraymalten var løst opp
Tilsatte kokende vann underveis i kokingen for å erstatte avdampet vann

75-80 liter etter kok (OG 1054), men kun 70 i gjæringskar grunnet ekstremt mye og "løs" trub i bunnen av Speidelen. Mistenker at vi kanskje skulle hatt litt mindre whirlfloc oppi, men her tar jeg gjerne imot innspill.

Regner med å få flasket ca 65-67 liter, og er fornøyd med første forsøk på å "makse volum" fra Speidelen. Så får man håpe at ikke mengden med spraymalt preger smaksbildet alt for mye!
 
Hei!

Vil nokon anbefale å stegmeske en "Belgisk Blond"?
Hvilke temperatursteg ville dåke gått for?

Maltsammensetningen er:

Belgisk Pilsner malt: 91%
Belgisk Pale malt: 9%

Håper nokon kan hjelpe :)
 
jeg mesker leffe klonen min
55 grader 5 min
64 grader 60 min
73 grader 10 min
77 grader 10 min
Anbefaler å tilsette litt sukker jeg bruker ca 5 %
 
Ganske vanlig å bruke sukker i belgisk øl. Belgierne har et begrep som heter at ølet skal ha god "digestability" eller "fordøyelighet" på Norsk. Rent praktisk betyr det at ølet gjæres langt ut, gjerne har en lav FG og er relativt godt karbonert, som betyr at ølet har mye kullsyre. (Min forrige dubbel hadde FG 1.005 og ble karbonert med 10g sukker pr liter øl).
Ved bruk av 100% malt, kan ølet bli for søtt og ikke gjære langt nok ut. Derfor bruker belgierne alt fra 5-20% sukker i ølet. Noen ganger i form av kandisirup, noen ganger i form av rent sukker.

Det skal også sies at belgisk øl ikke alltid nødvendigvis kan kategoriseres, da variasjonen innad i stilarter kan være stor. Om du har lyst til å prøve med 100% malt, bare gjør det! Kan godt hende det blir kjempegodt! :)
 
Ganske vanlig å bruke sukker i belgisk øl. Belgierne har et begrep som heter at ølet skal ha god "digestability" eller "fordøyelighet" på Norsk. Rent praktisk betyr det at ølet gjæres langt ut, gjerne har en lav FG og er relativt godt karbonert, som betyr at ølet har mye kullsyre. (Min forrige dubbel hadde FG 1.005 og ble karbonert med 10g sukker pr liter øl).
Ved bruk av 100% malt, kan ølet bli for søtt og ikke gjære langt nok ut. Derfor bruker belgierne alt fra 5-20% sukker i ølet. Noen ganger i form av kandisirup, noen ganger i form av rent sukker.

Det skal også sies at belgisk øl ikke alltid nødvendigvis kan kategoriseres, da variasjonen innad i stilarter kan være stor. Om du har lyst til å prøve med 100% malt, bare gjør det! Kan godt hende det blir kjempegodt! :)

Høres spennande ut!
Og da tilsetter eg rett og slett 5 % sukker sammen med malten til mesking?
 
Brede, blir Leffe-klonen lik originalen? Har du lyst til å dele oppskrift. Jeg har laget Jamils Leftys Blonde fra Brewing Calssic Styles, og jeg syntes ikke den liknet veldig...
 
Høres spennande ut!
Og da tilsetter eg rett og slett 5 % sukker sammen med malten til mesking?
Hiv det i koken du. Spørs hvor tørt du vil ha ølet ditt. I den forrige dubbelen jeg lagde, brukte jeg 13% sukker, og det ble ikke for lite.
Alt fra 10-20% er vanlig i mange belgiske øl.
 
Hiv det i koken du. Spørs hvor tørt du vil ha ølet ditt. I den forrige dubbelen jeg lagde, brukte jeg 13% sukker, og det ble ikke for lite.
Alt fra 10-20% er vanlig i mange belgiske øl.

Me snakker 50L Leffe clone. Så trur dåke at 5% held?
Han eg bestilte ølsettet av anbefalte å ikkje tilsette sukker.
 
Er det noen adjunkter i ølsettet? Ifølge Brew like a monk står det:

leffe blonde kun pilsner og palemalt, og mais som en adjunct.
Hallertau og Saaz som humle, ca. 25 IBU.
OG 1.064
FG skal være på ca. 1.012 ja.... hmmm, nei da er det kanskje ikke så lurt å bruke sukker.
Leffe har visstnok egen husgjær. Vet ikke hvilken gjærsort som er nærmest. WLP500 kanskje?....
Gjær pitchet ved 18 grader, økes til 25 grader hvor den gjærer i 4-5 dager. Sekundær"gjæring" på -1 grad i 2 uker. Ølet er ikke flaskekarbonert.

Så uansett er det vel kanskje ikke enkelt å klone den 100%. Belgiske øl er uansett ikke så lett å definere under guidelines som det ofte er med andre øl. Belgiske blondes kan variere ganske mye i både styrke, bruk av sukker, restsødme osv....
 
Brede, blir Leffe-klonen lik originalen? Har du lyst til å dele oppskrift. Jeg har laget Jamils Leftys Blonde fra Brewing Calssic Styles, og jeg syntes ikke den liknet veldig...

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: 25# Leffe klone
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Belgian Blond Ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 66,55 l
Post Boil Volume: 58,24 l
Batch Size (fermenter): 53,00 l
Bottling Volume: 50,00 l
Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 11,1 EBC
Estimated IBU: 30,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 79,2 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
11,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 81,6 %
1,17 kg Vienna Malt (Weyermann) (5,9 EBC) Grain 2 8,3 %
0,39 kg Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain 3 2,8 %
0,26 kg Melanoiden Malt (80,0 EBC) Grain 4 1,8 %
100,00 g Styrian Goldings [3,80 %] - Boil 60,0 mi Hop 5 17,3 IBUs
100,00 g Styrian Goldings [3,80 %] - Boil 30,0 mi Hop 6 13,3 IBUs
2,0 pkg Abbey Ale (White Labs #WLP530) [35,49 ml Yeast 7 -
0,77 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 8 5,5 %


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 14,09 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash in Add 50,01 l of water at 58,2 C 55,0 C 15 min
Mash Step Heat to 66,0 C over 15 min 66,0 C 45 min
Mash Step Heat to 73,0 C over 10 min 73,0 C 10 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 29,88 l water at 75,6 C
Notes:
------
15.04.14 ble brygget etter oppskrift og gikk veldig fint, litt sen konvertering så la inn et steg på 73 grader.
Malte med 0,95mm på motsatt av drivakse i dag og superfin sirkulasjon.
Satt til gjæring på 19 grader i kveld kl 2200 og prøver å holde det litt kjølig til i morgen.
2l/m i 2 minutter med o2 har også brukt melkesyre i mesken.
OG ble 1065, mistet et par liter under bryggingen da pumpen lekker litt.
20.04 sg på 1015 gjærer fortsatt
24.04 sg på 1011 roet seg nå
28.04 FG blir 1011-12

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------
 
En liten oppdatering etter brygging. Ettersom det ikke lot seg gjøre å planlegge et bryggedag og forberedelser i romjula, ble det kjøpt inn Safale US05. Det ble også litt andre endringer etter å ha lest tråden om å klone Kona Big Wave, det ble rett og slett veldig fristende å dreie i den retningen. Det er neppe riktig å kalle dette en blonde lenger, kanskje en golden ale er mer riktig?

Malt:
12 kg pale malt (5 ebc)
1 kg caramalt (30 ebc)
2 kg spraymalt (lys)

Citra (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Mosaic (20gr@60min, 30gr@10min, 50gr@0min)
Gjærnæring og 4 tabletter whirlfloc (altfor mye?? Ble veldig volumniøs trub og mye vørter som gikk til spille).

Mesket med 55 liter (gav OG 1060)
Skylte med 22 liter (OG etter skylling 1052)
Tilsatte så 12 liter vann hvor spraymalten var løst opp
Tilsatte kokende vann underveis i kokingen for å erstatte avdampet vann

75-80 liter etter kok (OG 1054), men kun 70 i gjæringskar grunnet ekstremt mye og "løs" trub i bunnen av Speidelen. Mistenker at vi kanskje skulle hatt litt mindre whirlfloc oppi, men her tar jeg gjerne imot innspill.

Regner med å få flasket ca 65-67 liter, og er fornøyd med første forsøk på å "makse volum" fra Speidelen. Så får man håpe at ikke mengden med spraymalt preger smaksbildet alt for mye!


hvordan ble denne bryggen?
Har lust til å få yt mest mulig av speidelen vår vi å
 
Fremgangsmåten virker å være helt topp for å få til stort sluttvolum når man brygger med Speidel. Akkurat dette brygget fikk en liten ettersmak som vi ikke er helt fornøyde med, men dette skyldes mest sannsynlig et litt uheldig gjæringsforløp. Vi har senere brygget en pale ale inspirert av Mon Plaisir på tilsvarende prinsipp, og denne ble veldig bra. Du kan lese mer ved å følge linken hvis du er interessert:

http://nullni.blogspot.no/2015/02/04.html

Det som har voldt mest hodebry er spørsmålet om når man skal tilsette DME. I starten av kokeperioden, eller mot slutten? Vi har valgt å tilsette ved kokestart, for da har vi en gitt vørtermengde med en gitt OG å forholde oss til. Foreløpig virker dette å være den enkleste måten for å beregne korrekt humlemengde.

Vi brukte ikke foam-control for å begrense skumming under kok. På det "verste" hadde vi kun 2 cm klaring til toppen av vår 50-liters Speidel, og da vi tilsatte humle var vi redde det skulle koke over. Det boblet voldsomt noen minutter, men så gav det seg. Ved brygging av IPA bør man nok ha noe mer klaring for å unngå at det koker over.
 
Brygget en mon plaisir klone hvor jeg brukte 12kg malt og endte opp med 60+ liter ferdig øl på ca 5-5.5%. Hadde da over 70liter på kok og det gikk strålende selv om jeg var bekymret for å bruke hatten mtp å koke over.
Min eneste bekymring når en skal en makse maltkapasiteten er at det fort kan bli veldig dårlig utbytte av det.
Sist jeg skulle lage en dobbel-ipa fikk jeg utrolig dårlig utbytte også med bare 12.5kg. Jeg så senere når jeg helte ut og kastet malten at den var ganske tørr noen steder, så det burde vært rørt bedre i den, så det gjelder å røre inn mesken grundig.
 
Jeg har endt opp med for lav OG i en Blonde etter å ha bommet på mengden skyllevann. Den er på 1.030, og skylle være ca 1.045. Den har gjæret ferdig og ligger nå på 1.006.
For så vidt greit nok at den ble litt svak på alko, men den blir kanskje litt tynn i smaken. Hva kan jeg eventuelt gjøre? Er det greit å blande med at annet fyldigere brygg?
 
Du burde smake på ølen og gjøre opp en mening om den er lovende eller ikke. Om det er en belgisk blonde og du syntes den blir altfor tynn i smak og aroma, kan du f.eks. tilsette bær for mer smak.
 
Som overskriften sier trenger jeg litt tilbakemelding før jeg lager 25L av typen..
Er litt usikker på valg av humle og gjær. Holder meg til tørrgjær for øyeblikket da jeg ikke er så dreven/har mot til å lage starter :)

Skulle gi meg 20L flaskeklart øl, 25L etter koking.
4,8kg Pilsnermalt Belgisk
1kg Hvetemalt Belgisk
0,3kg Aroma malt (Caramel Aromatic 50EBC?/Skulle vært noe Belgian Aromatic...?)

Tenker Hellertauer og Tettnang som humle...har null begrunnelse for dette...men har ikke brukt de før :)
31g Hellertauer ved 60min
25g Hellertauer ved 15min
25g Tettnang ved 15min

2pk Danstar Abbaye tørrgjær

Meske med ca 18L vann, så skylle med ca 19L vann. Skulle gi 28L kokevolum.

Noen innspill? :D
 
Tilbake
Topp