Stegmesking med BB30v3, trenger råd

Eg skal for første gong prøve å stegmeske og grubler litt på korleis eg skal sikre rett temperatur i mesken.

Meskeskjemaet (følger berre oppskrift) er:
50 grader - 10 min
62 grader - 45 min
70 grader - 30 min
Mash out

Eg har pumpe og eit IKEA-dørslag på toppen av mesketønna og tenker å sirkulere om ikkje kontinuerlig så i alle fall i forbindelse med endring av temperaturnivå. Heller enn å måle på eitt punkt i mesken tenker eg å måle temperaturen på vørteren som blir pumpa over mesken. Resonnementet mitt er maltet vil kjøle ned vørteren etter kvart som den renner gjennom mesken fram til temperaturen på mesken er lik temperaturen til vørteren. Planen er å skru opp temperatur/effekt når eg skal opp i temperaturnivå, sirkulere til eg når ønska temp på vørter og sirkulere i fem minutt før eg skrur på lokket. Gjenta til alle meskestega er gjennomført.

Så til det eg ønsker innspel på:
1. Holder planen min vatn? Viss ikkje, kor svikter det?
2. Har nokon tips til kva effekt eg bør gå for når eg skal heve temperatur? Høg effekt gir rask stigning, men dårligare kontroll. Kor er sweet spot? :)
 
Jeg ville bruke en kombo av varmeelementene og infusion steg, dvs tilsette noe varmt vann ( 90-100gr) spesielt på 50-62gr steget (hvorfor 62grader??). Dvs start med tykk mesk (rundt 2.5-3l/kg) og ender opp med relativ tynn mesk (3.5-4l/kg). Du må regne med en del røring for å få jevn temperatur innen rimelig tid...
Hva er det du skal brygge forøvrig?

Det kommer til å funke dårlig å måle i vørteren som du sirkulerer. Der vil tempen stige ganske raskt, mens det vil ta lang tid å få opp tempen I mesken.
 
Sist redigert:
Jeg ville bruke en kombo av varmeelementene og infusion steg, dvs tilsette noe varmt vann ( 90-100gr) spesielt på 50-62gr steget (hvorfor 62grader??). Dvs start med tykk mesk (rundt 2.5-3l/kg) og ender opp med relativ tynn mesk (3.5-4l/kg). Du må regne med en del røring for å få jevn temperatur innen rimelig tid...
Hva er det du skal brygge forøvrig?

Det kommer til å funke dårlig å måle i vørteren som du sirkulerer. Der vil tempen stige ganske raskt, mens det vil ta lang tid å få opp tempen I mesken.


Å tilsette varmt vatn er vel fornuftig, fins det kanskje ein måte å rekne ut kor mykje varm væske eg skal tilsette, eller må eg berre måle kontonuerlig? Litt av problemet med å starte med lite væske er at mesken vil bli tjukk og vanskelig å røre i, spesielt tidleg i prosessen. Då blir det vanskeleg å få jevn temperatur i mesken ser eg for meg. Det er mogleg å tilsette så mykje vatn underveis at mesken blir lett å røre i, men eg må vel ha eit minstemål av skyllevatn for å vaska ut sukker frå mesken?

Eg skal brygge ein Delirium Christmas-klone, oppskrift frå Homebrewtalk. 6,5 kg pale malt. Meskeskjemaet har eg kopiert ukritisk frå oppskrifta. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du bør absolutt skaffe deg et bryggeprogram, f.eks Beersmith. Da kan du trikes frem og tilbake slik at det passer oppsettet ditt...

Hva er totalmengden malt?

For enkelhets skyld ville jeg gått for to step + utmesk; 65gr I 60min, 22-24l vann til innmesk og temp økning med kun varme til 70gr. Hold tempen på sirkulerings mesken under 72gr. Vil anta at det tar ca 15min å få opp jevn temp til 70gr. Alternativt tilsett ca 4- 5l vann (ved 95gr) for å øke tempen fra 65 til 70 og finjuster til slutt med varmeelementet og sirkulering.
 
Du bør absolutt skaffe deg et bryggeprogram, f.eks Beersmith. Da kan du trikes frem og tilbake slik at det passer oppsettet ditt...

Hva er totalmengden malt?

For enkelhets skyld ville jeg gått for to step + utmesk; 65gr I 60min, 22-24l vann til innmesk og temp økning med kun varme til 70gr. Hold tempen på sirkulerings mesken under 72gr. Vil anta at det tar ca 15min å få opp jevn temp til 70gr. Alternativt tilsett ca 4- 5l vann (ved 95gr) for å øke tempen fra 65 til 70 og finjuster til slutt med varmeelementet og sirkulering.

Beersmith har eg, med forumet sitt konsensusoppsett for BB30 plotta inn, men programmet har tidlegare konsekvent gitt meg forslag om for høge volum skyllevatn, så eg har vore skeptisk til det. Eg kan prøve å plotte inn nytt meskeskjema, og sjå om det henger på greip.

Maltseddelen er 6,5 kg pale malt, ikkje noko anna utenom sukker, krydder og gjær. Vil ikkje det vere nokon praktisk forskjell på ditt og opprinnelig meskeskjema mtp mengden gjærbart sukker og endelig smaksprofil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har samme erfaring med BS (brygger med Bratberg), så du må justere vannmengden for innmeskingen og lage deg egne meske profiler.

Proteinsteget (50gr) er greitt å kutte, sjekk forøvrig hva som skjer I dette steget her; https://en.wikipedia.org/wiki/Mashing.

Angående smaksprofilen så vil sannsynligvis krydderprofilen, gjærtype og selve gjæringen være mest avgjørende på den endelige smaksprofilen
 
Et godt råd ved stegmesking på BB30/60, om det er et utpreget hveteøl som brygges, er å heve silkaret 5-10 cm hver gang du kjører opp effekten for å nå neste steg.
Dette for å unngå at alt "hvetebøsset" svir seg fast over varmeelementet (og evt. konker ut overtemp sikringen) da det er fryktelig lite rom mellom bunnen i kjelen og silkar bunnen. Jeg har selv hatt dette problemet med stegmesking av hveteøl, og fikk dette rådet fra Wikstrøm hos ølbrygging.no.
 
Et godt råd ved stegmesking på BB30/60, om det er et utpreget hveteøl som brygges, er å heve silkaret 5-10 cm hver gang du kjører opp effekten for å nå neste steg.
Dette for å unngå at alt "hvetebøsset" svir seg fast over varmeelementet (og evt. konker ut overtemp sikringen) da det er fryktelig lite rom mellom bunnen i kjelen og silkar bunnen. Jeg har selv hatt dette problemet med stegmesking av hveteøl, og fikk dette rådet fra Wikstrøm hos ølbrygging.no.

Etter å ha sett det foreslått flere steder MÅ jeg bare spørre, selv om det kan sette meg i dårlig lys...

Har selv BB30v3. Hvordan i all verden hever man silkaret 10 cm? Er ikke det enten plantet i bunn på bena sine eller heist helt opp?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det greieste er jo med ei talje fra taket over kjelen og "låse" tauloopen ved ønsket høyde. Det er vel mange som allerede har funnet det som et must med talje når man evt. brygger aleine og skal heve karet? ;)
 
Det greieste er jo med ei talje fra taket over kjelen og "låse" tauloopen ved ønsket høyde. Det er vel mange som allerede har funnet det som et must med talje når man evt. brygger aleine og skal heve karet? ;)

Ok, takk for forklaringen, da er jeg med! Var redd det var en eller annen funksjon ved BB30en som jeg fullstendig hadde oversett.

Har ennå ikke møtt et 25-litersbrygg der jeg har måttet gi tapt for silkaret. Velger foreløpig å investere pengene i fortsatt SATS-medlemskap fremfor talje :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, takk for forklaringen, da er jeg med! Var redd det var en eller annen funksjon ved BB30en som jeg fullstendig hadde oversett.

Har ennå ikke møtt et 25-litersbrygg der jeg har måttet gi tapt for silkaret. Velger foreløpig å investere pengene i fortsatt SATS-medlemskap fremfor talje :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser for meg en fryktelig kneskjelv når man skal holde karet litt opp fra bunnen med ren muskelmakt den tiden det tar å øke temp mellom stegene? :p
 
Ser for meg en fryktelig kneskjelv når man skal holde karet litt opp fra bunnen med ren muskelmakt den tiden det tar å øke temp mellom stegene? :p

Haha, selv Arnold hadde nok kommet til kort der. Må klare meg uten det trickset så lenge jeg stoler på egen muskelkraft :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
du kan jo koke opp vann ved siden av og tilsette mellom meskerør og kjele slik at temperaturen øker raskere. Så skyller du bare med litt mindre vann.
Alternativt har jeg en ferdigbygget PID-Boks med SSR jeg skal kvitte meg med:)
 
Jeg bruker denne kalkulatoren til stegmesking: http://www.brewersfriend.com/mash/

Blir ikke en 30-literskjele fort for liten hvis du skal kjøre steg med infusjon? Men du kan jo bruke kalkulatoren til å gjøre et anslag over hvor langt det går, i alle fall.

Det ser ut som at det kan gå, med vatn/mesk-ratio på 2,5 og tre meskesteg ender eg opp med omtrent like mykje væske til mesking som eg har brukt til vanlig. Eg ender opp med å ikkje kunne skylle med meir enn 8 liter, eg rekner dog med at dette er nok til 6,5 kg malt.

I BB30 har eg malt-tønne, skal eg tømme kokande væske rett på malten og så sirkulere vatn over mesken, eller tømme kokande vatn i vatnet som er utanfor tønna før eg sirkulerer? Eg ser for meg at det første alternativet vil gi den øverste delen av mesken eit temperatursjokk som held den langt over ønska temperatur før eg får starta sirkulering. Det er nok ikkje snakk om meir enn eitt minutt eller to, men vil dette slå negativt ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Start veldig tørt, og forsøk å øke temp med tilførsel av varmt vann. Det vil svi seg om du bruker varmeelement mer enn 25 til 50%, og det er lite effekt for å dra mesken oppover i temperatur.
 
16a6baf8e6a760d21fa6cf21e1c13065.jpg


Her er skjemaet som meskekalkulatoren foreslår. Det ser greit nok ut, ankepunktet blir som sagt om kokvarmt vatn over relativ tørr mesk vil få negative konsekvensar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
dersom du heller det mellom kjele og silkar får du hvertfall blandet til en lavere temp før det sirkuleres over mesk.
 
Tilbake
Topp