Sterilisering av utstyr - svovel

Heverten min er laget i Danmark, og det står at den bør steriliseres ved hjelp av 1 gram svovel.
Etter litt research så har jeg kommet frem til at de nok snakker om E228, eller KHSO3 (potassium bisulfite).

Noen erfaringer med dette stoffet? Kan man bruke det istedenfor alle andre typer rens? Virker litt forlokkende, da man ikke skal behøve å skylle det vekk. Jeg opplever klor som noe dritt. Stål har ikke godt av det, og det er ikke så lett å skylle det ordentlig vekk alltid.

Hvor får man evt. tak i KHSO3? Har prøvd apoteket, de selger visst ikke kjemiske stoffer lenger.
 
Sulfitt ja, tror det er samme som blir tilføyd til vin. Slikt må egentlig brukes i kombinasjon med syre, f eks sitronsyre som man får mange steder, men jeg har også lest at det er en gammeldags måte å rense ting på.

Bruk heller en kombinasjon av klor og natronlut, eller en syrerens som Petits Sterkrens. Ellers så er det mange andre midler man kan bruke. Brouwland selger forresten sulphite.
 
Sterkrens er 98% konsentrert fosforsyre som blandes 5 ml. til 10 liter vann gjør den veldig drøy for hjemmebryggern hvertfall.

http://www.petit-agentur.no/
 
Tilbake
Topp