Har hatt noen problemer med alle mine 3 brygg så langt (alle stout). De har alle smakt nydelig rett fra gjæringskaret før tapping på flasker, men etter noen dager med karbonering har smaken endret seg drastisk, til en sur/syrlig, fruktig smak. (ca 5 dager og utover. Smakte kjempebra etter 3 dager, dog da med lite kullsyre naturlig nok). Har en følelse av at dette enten kommer av sukkeret (har ikke laget sukkerlake), eller av at flaskene blir skylt i kaldt vann fra springen etter desinfisering, og at dette har ført til noen ulumskheter. Har to brygg til som skal tappes på flaske nå, og vil prøve å unngå at resultatet blir mislykket nok en gang. (Skal prøve karboneringsdrops til det ene brygget og sukkerlake til det andre denne gangen.)
Har nå også kjøpt en flaske sterkrens, og har lest her at en da ikke trenger å skylle flaskene etter desinfisering. På flasken står det dog at det etter bruk skal skylles med rikelige mengder vann... Regner med dette avhenger av pH i vannet? Tenkte dyppe flaskene i et gjæringskar fylt med vann og sterkrens, men hvilken pH bør jeg gå for hvis jeg skal være sikker på at flaskene er desinfisert, men hvor jeg ikke trenger skylle flaskene før jeg tapper?
Det står inndelinger for pH på 2, 2.5 og 3 på flasken, men vet ikke hva som er passende for det jeg nevnte ovenfor?
På forhånd takk!
Har nå også kjøpt en flaske sterkrens, og har lest her at en da ikke trenger å skylle flaskene etter desinfisering. På flasken står det dog at det etter bruk skal skylles med rikelige mengder vann... Regner med dette avhenger av pH i vannet? Tenkte dyppe flaskene i et gjæringskar fylt med vann og sterkrens, men hvilken pH bør jeg gå for hvis jeg skal være sikker på at flaskene er desinfisert, men hvor jeg ikke trenger skylle flaskene før jeg tapper?
Det står inndelinger for pH på 2, 2.5 og 3 på flasken, men vet ikke hva som er passende for det jeg nevnte ovenfor?
På forhånd takk!