Sterkrens og desinfisering av flasker

simon

 
Har hatt noen problemer med alle mine 3 brygg så langt (alle stout). De har alle smakt nydelig rett fra gjæringskaret før tapping på flasker, men etter noen dager med karbonering har smaken endret seg drastisk, til en sur/syrlig, fruktig smak. (ca 5 dager og utover. Smakte kjempebra etter 3 dager, dog da med lite kullsyre naturlig nok). Har en følelse av at dette enten kommer av sukkeret (har ikke laget sukkerlake), eller av at flaskene blir skylt i kaldt vann fra springen etter desinfisering, og at dette har ført til noen ulumskheter. Har to brygg til som skal tappes på flaske nå, og vil prøve å unngå at resultatet blir mislykket nok en gang. (Skal prøve karboneringsdrops til det ene brygget og sukkerlake til det andre denne gangen.)

Har nå også kjøpt en flaske sterkrens, og har lest her at en da ikke trenger å skylle flaskene etter desinfisering. På flasken står det dog at det etter bruk skal skylles med rikelige mengder vann... Regner med dette avhenger av pH i vannet? Tenkte dyppe flaskene i et gjæringskar fylt med vann og sterkrens, men hvilken pH bør jeg gå for hvis jeg skal være sikker på at flaskene er desinfisert, men hvor jeg ikke trenger skylle flaskene før jeg tapper?

Det står inndelinger for pH på 2, 2.5 og 3 på flasken, men vet ikke hva som er passende for det jeg nevnte ovenfor?

På forhånd takk! :)
 
Sterkrens virker kun på grunn av lav pH, i motsetning til Starsan som har en mer komplisert virkemåte. Gjær overlever pH ned mot 2 og rundt 2,2 er vanlig for syrevasking av gjær.

Jeg ville ikke brukt 2,5 for desinfisering, men satset på 2,0 eller under. Helst ville jeg brukt et middel som ikke virker kun på grunn av pH.
 
gustavf skrev:
Sterkrens virker kun på grunn av lav pH, i motsetning til Starsan som har en mer komplisert virkemåte. Gjær overlever pH ned mot 2 og rundt 2,2 er vanlig for syrevasking av gjær.

Jeg ville ikke brukt 2,5 for desinfisering, men satset på 2,0 eller under. Helst ville jeg brukt et middel som ikke virker kun på grunn av pH.

Spurte etter Starsan på den lokale bryggesjappa, men de hadde bare sterkrens. Hvis jeg bruker 2,0 eller under, bør/må flaskene skylles før tapping? (Mistenker som sagt at skyllinga av flaskene kan være årsaken til de mislykkede bryggene)
 
Dersom du mistenker infeksjon, ville jeg tatt en runde klorin først og skylt av det med sterkrensblanding. Da har du to barrierer og klor er veldig effektivt til desinfisering.
 
gustavf skrev:
Dersom du mistenker infeksjon, ville jeg tatt en runde klorin først og skylt av det med sterkrensblanding. Da har du to barrierer og klor er veldig effektivt til desinfisering.

Der sa du noe ja! Da burde infeksjon fra flaskene kunne utelukkes fullstendig i alle fall! Takker så mye for tipset! :)
 
Ett alternativ kan vel være å "steike" flaskene på 140 grader i 3-4 timer i komfyren? (Med sølv papir på tuten)
:)
 
Det ble så jeg prøvde noen flasker med bare sterkrens og noen med klorin og sterkrens for å se om det blir noen forskjell. Det burde vel holde, men hvis problemet vedvarer gir jeg steikinga et forsøk også! :)
 
RuneAsb skrev:
Ett alternativ kan vel være å "steike" flaskene på 140 grader i 3-4 timer i komfyren? (Med sølv papir på tuten)
:)

Er ikke dette som å skyte spurv med kanon?

Jeg fyller ei balje med varmt såpevann og lar flaskene ligge der i 10 min, så skyller jeg dem kjapt, gir dem et raskt bad i sterkrens og de er klare. Fikk iallefall ingen problemer med noen av flaskene ved mine 7 første kasser.

Gjorde det samme andre gangen jeg tappet, bare med 1,5liter plastflasker, men har ikke åpnet noen av disse enda.

Korkene putter jeg i en bolle med sterkrens.
 
min fremgangsmåte har til nå vært som følger:

Etter at flaske er åpnet/tømt, skyll godt med varmt vann. Fylles med vann og la stå. Tømmer ut vann og sjekker at det ikke er noe grums i flaska og at det ikke lukter øl av den. Settes vekk.
Forberedelse for ny flasking; skyller flaskene med vann, og fyller hver flaske med 20ml sterkrens (ca 2pH) vha doseringssprøyte. Rister godt og lar stå. Tømmer ut sterkrensblandinga rett før ølet tappes over.

Har ikke hatt usmak på øl jeg har laget sålangt.
 
Når jeg vasker flasker fyller jeg et kar med varmt klorvann og der ligger de i bløt ei stund før de får en runde på flaskeskylleren, rett før flasking får de en omgang på flaskevaskeren med sterkrens før de trees på flasketreet og fylles og korkes.
Synes imidlertid at jeg får ei lukt av flasken jeg ikke liker, om det kommer av sterkrens vet jeg ikke men skal bestille starsan neste gang så finner jeg nok ut av det.
 
Jeg gjør slik jeg:
Etter å ha tømt en flaske spyler jeg den godt. Setter ned på flaske treet.
Ved flasking kjører jeg en omgang med star san ved hjelp en flaskeskyller på toppen av treet og lar dem renne av seg.

Funker alltid,, :)

Men når jeg får nye flasker i hus,, For eks brukte fra butikken/bekjente, da "skyter jeg spurv med kanon"  ;D vasker dem godt og dem får noen timer i steike oven (med sølv papir på tuten).  :)
 
Tilbake
Topp