Sterkrens vs. Star San utblanding og bruk

HansV

 
Jeg har snart brukt opp det jeg hadde av Star San og har kjøpt en flaske Sterkrens på den lokale bryggebutikken, siden det er dette de har. Jeg har søk en del på bruken av Sterkrens men ikke blitt helt klok.
Kan jeg bruke den på samme måte som Star San? Blande ut en svakere løsning jeg har stående på en flaske som jeg igjen tynner ut 1:10 med vann før bruk? Slå noen desiliter i fatet eller gjæringkaret, riste godt og tømme ut igjen? Det er vel ikke nødvendig å fylle hele karet med vann/sterkrens blanding slik jeg gjør med Stoutrens?
Har kommet frem til at anbefalt utblandingsforhold er 5-15ml på 10 liter, så jeg satser på 10ml/10l eller 1 promille. Da trenger jeg 10ml på en liter halvferdig blanding som jeg igjen kan tynne ut 1/10 før bruk. Med Star San brukte jeg 20ml/l etter anbefaling fra produsenten, altså dobbelt så mye. Greit å begrense hvor ofte jeg trenger å håndtere nesten ren forsforsyre.
 
Hei! Jeg bruker sterkrens til sanitering, på samme måte som Star-San. Jeg bruker 1ml pr liter som blandingsforhold, aldri hatt noen problemer/infeksjoner med denne fremgangsmåten.
 
Vel, jeg tenkte litt feil og brukte 1ml til 10L vann med Sterkrens 2. Men fikk ingen infeksjoner på min to brygg så langt jeg kan se enda. ene er flasket og det andre putrer og gjærer fint. Det er vel sikkert mer flaks en ett eksempel på hvor bra sterkrens er mest trolig er kanskje. Mulig rengjøringen først betyr mest
 
Eh, først så er det jo vaske middel, for å rengjøre utstyr å flasker, så er det jo å desinfisere de rene utstyret etterpå. Starsan rengjør ingenting, den bare dreper alle bakterier som måtte være igjen på de rene overflatene. De finnes mange gode rengjørings middel. Synes starsan er desidert best på desinfisering.
 
Tilbake
Topp