Stopp i kok

Krise[emoji27] kok stoppa mens jeg var oppe, oppskriften vil ha 110m kok. Bitterhumle var tilsatt, jeg har nå to valg. Kok tilsammen 110m og få feil humleskjema eller avslutte der jeg skulle være, så humla blir riktig men kok blir ikke 110m. Vørteren holdt over 90 selv da den ikke kokte. Hjelp!

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Følg tidsplanen så humlingen blir riktig. Noe mindre enn 110 minutter kok bør ikke være noe problem.

Jeg tok sjansen på å følge tidsplan slik at humla ble riktig ja, endte vel på noe omtrent rundt 1t 20 min kok kanskje.. bitterhumla lå i 90*C+ i 20 min+ men det får så gå. Det var meningen det skulle bli noe som liknet Guinness, altså en Dry Stout. Det får gå som det går :)

Som at dette problemet ikke skulle være nok så sviktet kjøleren og ble lekk. Helvetes gardena dritkoblinger :) blir aldri ferdig med å få det der tett, benytter snart andre metoder! Det er ikke problematisk at det står tett i gjæringskaret og kjøler seg ned, for å pitche gjær i morgen? hørt om folk som har sagt dms blir lagd i varm vørter i gjæringskaret osv. (les: blir ikke kjølt raskt nok) men jeg håper jo selvsagt at dette går bra :)?

Det skal bli DMS av det, ja, i følge læreboka - men i Australia driver folk og lar vørteren stå og kjøle seg på den måten over natta, og de får visst godt øl ut av det:).

Kanskje det er som med humla, som egentlig ikke skulle kunne fly fordi den har for små vinger i forhold til hvor stor og tung den er, men som gjør det likevel, fordi den er lykkelig uvitende om fysikkens lover;).

Gammel overtro det der Finn: Historien er en av vitenskapens mest seiglivede myter. Etter sigende stammer den fra 1930-årenes Tyskland da en ekspert i aerodynamikk forklarte en biolog at en humle ifølge hans beregninger ikke kunne fly. Biologen tok det til seg som et eksempel på naturens finurlighet, og siden spredte myten seg til aviser og videre ut på folkemunne.
Eksperten i aerodynamikk hadde glemt at humlens vinger er ru og bøyelige, og ikke glatte og stive, og det gjør stor forskjell. Når humlen slår med vingene, skapes det luftvirvler som gir den nødvendige ekstra oppdriften.

Tilbake
Topp