stor gjærstarter, nok med 1 til 2 rør?

Heisann

Har for ei stund sidan oppgradert til 50 liter (til gjæring) kapasitet
Når eg skal lage nok gjær til en pils (trenger ca 1000 mill celler), så bruker eg 5 liters starter med magnetrører, og tar dette i 2 steg..

I følge diverse kalkulatorer så trenger eg da kun 1 pakke gjær? Det virker som om å øke antallet celler i utgangspunktet har svært lite å sei.

F.eks. så vil en 2 stegs 5 liter starter gi meg 1616 mill celler med 1 rør gjær som utgangspunkt, men 10 rør vil gi meg 1825, altså 200 celler ekstra.

Er det andre problemer med  ein slik gjærvekst, eller kan eg holde meg til 1 rør fremover? (uten starter trenger jo denne 15 rør)

mvh
Lars Tore

Du kan fint klare deg med å steppe opp en starter basert på ett rør, men som alltid avhenger det hele av hvor gammel gjæren er.

Ja, det er klart.. men i følge ulike kalkulatorer så ser det ut som om utgangspunktet er lite viktig når vi snakker om en 2 stegs 5-liter starter.
En input på 1 rør som kun har 50% igjen gir fortsatt nesten 900 mill celler.. et heilt nytt gir 1095...

Tenkte uansett å bruke 2 rør.. spørsmålet var om det er usunt å steppe opp så kraftig?
Og, er det riktig at forholdet mellom tilførte celler og sluttantall flater nesten helt ut på store startere?

Tilbake
Topp