Store prisdifferanser på humle (og sikkert annet)

(...)prissammenligning først blir relevant når man vet at kvaliteten på det man sammenligner, er lik.
Prissamelikning alene har sjelden stor verdi, men som regel har man en viss formening om kvalitet basert på hva man har hørt, lest og erfart. Samme går for kundebehandling, frakt og annet som påvirker totalopplevelsen. I så måte er en prissamelikning uansett interessant.

Jeg kontaktet faktisk prisjakt.no for en stund siden, og spurte om det kunne være av interesse å legge til denne typen kategorier. (Det skal nå stå på "wish list"-en). I så måte hadde man kunnet fått en del erfaringer om butikken. I mellomtiden er Excel-arket ett greit verktøy, synes jeg :).
 
Prissamelikning alene har sjelden stor verdi, men som regel har man en viss formening om kvalitet basert på hva man har hørt, lest og erfart. Samme går for kundebehandling, frakt og annet som påvirker totalopplevelsen. I så måte er en prissamelikning uansett interessant.

Jeg kontaktet faktisk prisjakt.no for en stund siden, og spurte om det kunne være av interesse å legge til denne typen kategorier. (Det skal nå stå på "wish list"-en). I så måte hadde man kunnet fått en del erfaringer om butikken. I mellomtiden er Excel-arket ett greit verktøy, synes jeg :).
Nå har jeg vel sporet av tråden din nok, så jeg vil komme med et mer konstruktivt innlegg. Jeg ser det er nettpriser som står i listen. Bryggselv er jo litt dyrere i butikk. Kunne det være en ide å få med informasjon om porto under butikknavnet. Eventuelt oppgi både nettpris og butikkpris?
 
Men hva er hensikten med det egentlig? Hvorfor ikke bare vakuumpakke, da er jo oksygenet borte?
 
Vanligvis gjør man det for å ikke komprimere en vare. Med pellets vil man alltid ha litt rom mellom pelletsene, og det skal en del sug til for å skape et reelt vakuum her. Da er det lettere å fylle rommet med co2 eller nitrogen. Men dette blir rene spekulasjoner, siden jeg ikke vet hva disse butikkene gjør. Det kan godt hende at de pakker i luft og fryser pakkene i dypfryser. Kan teste med en fyrstikk neste gang.
 
Det beste er vel om alle som er innom tråden kontakter prisjakt.no og etterspør muligheten for bryggebutikker.

Da vil de jo se at det er stor etterspørsel etter det og kandkje det blir flyttet fra "wish" list til utført etterhvert..

Easybrew
 
Vet ikke om det har så mye for seg. Det er bare en håndfull bryggebutikker på nett og produktene blir for mye nisjeprodukter tror jeg.
Men hey, jeg skal ikke motsette meg hvis de ønsker å starte opp med dette.
 
Er jo mange butikker oppe å går på nett.

Bryggeland
Brygg selv
Vestbrygg
Midtbrygg
Maltbrygg
Hobbybryggeren
Humle og malt
Maltmons
Tapcooler
Petit agentur
Ølbrygging
Brygging
Vibrygger
Brewshop
Mesterbrygg
Bryggmaker
Bryggmann
Øl akademiet
Partyman
Bryggshop
Vinsenteret
Gaulaol
Linio




Alle .no, sikkert noen jeg har glemt også. Faktisk så mange at det er flere butikker på nett for å velge å kjøpe bryggeutstyr, enn det er elektronikk butikker på nett som du kan kjøpe harddisk hos. Så prisjakt kunne hatt en fin oppgave å samle alle under samme paraply..

Største problem i senere tid er at det omtrent ikke finnes en nettbutikk som har alt jeg trenger på en plass, da det pga etterspørsel er utsolgt for minst en ting.

Easybrew
 
Begynte å oppdatere 2015 humler, men tror jeg avventer noe da det blir mye "søk-n-miss", da få har fått det inn enda.
Petit vil ha 180 kr for 100 g Amarillo.... Kan skaffes til omtrent halvparten hos konkurrent!
 
Synes kvalitet er mere interesant enn pris. Amarillo, simco og citra (sikkert flere) fra usa hadde en dårlig 2015 sesong. Varmebølger skadet mye av avlingene. 2015 var et varmt år for alle
 
testet www.midtbrygg.no og må si jeg fikk god service og varene levert raskt. Lavere priser en andre plasser. Sjekket masse rundt på nett. Fikk tips om denne siden fra en kompis som brygger. Ny med dette:) lurte jeg på noe spurte jeg bare og fikk gode tips.
 
Ser at det er noen som nevner lagring av humle i kjøleskap. Tror ikke dette er så nøye for Bryggselv har hele lageret i romtemp og det de selger er i kjøleskap. Skulle lagring i romtemp forringe kvaliteten burde de ender rutinene sine på humlelagring. Tror dette er bare et salgsargument :)
 
Følte meg litt dum idag da jeg kjøpte to pakker Vic Secret hos Bryggeland idag,
og med en gang jeg kom hjem putta de i kjøleskapet
Som om jeg ikke skulle brygge før uka var omme
 
Ser at det er noen som nevner lagring av humle i kjøleskap. Tror ikke dette er så nøye for Bryggselv har hele lageret i romtemp og det de selger er i kjøleskap. Skulle lagring i romtemp forringe kvaliteten burde de ender rutinene sine på humlelagring. Tror dette er bare et salgsargument :)

Fikk omvisning på olbrygging i Grimstad, de har et kjempe stort kjølerom for all humle og andre ting. De påpekte at det var veldig viktig med riktig oppbevaring.
 
Temperatur er veldig viktig. Jeg ville si at kjølerom heller ikke er optimalt. Hjemme bør du i alle fall legge humla i fryseren.
Dette er det solid forskning på. Sjekk effekten av temperaturen under lagring med denne: http://brewerslog.appspot.com/HopAlphaCalc (Men det er altså ikke den eneste faktoren som er viktg, som vi ser.)
 
Tilbake
Topp