Hei.
Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en maltmølle. Bestilte en 15 lbs Barley Crusher MaltMill fra http://www.barleycrusher.com/.
Neste "oppgave" er å gå til innkjøp av større mengder malt og humle. Jeg har sett meg litt rundt og kommet frem til at det blir desidert billigst å bestille på humle.se og få varene sendt til et postkontor i Sverige (bor nær grensen).
Jeg har skummet gjennom en del oppskrifter for å finne ut hvilke typer malt jeg skal bestille. Øl jeg liker spesielt godt og som er aktuelle å brygge er
IPA: engelsk, amerikansk, dobbel
Stout: dry, foreign, imperial
Pils
Pale ale
Belgisk: dobbel, tripel og quadrupel
Jeg endte opp med ganske mange typer malt, og er usikker på om noen av variantene overlapper hverandre. Vil disse maltvariantene gi mulighet til å brygge de fleste typer øl (spesielt de som er nevnt i listen ovenfor)?
Basis
25 kg Pilsnermalt (Weyermann) 329,-
25 kg Maris Otter pale ale (Thomas Fawcett) 479,-
25 kg ? Munich I (Weyermann) 329,-
5 kg Vetemalt (Weyermann) 99,-
Sum 1236,-
Spesial
3 kg Aromatic malt (Weyermann) 92,-
2 kg Melanoidinmalt (Weyermann) 58,-
3 kg Crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Caramünch II (Weyermann) 58,-
2 kg Special B (Dingemans) 70,-
2 kg Biscuit malt (Dingemans) 70,-
3 kg Pale chocolate malt (Thomas Fawcett) 84,-
3 kg Dark crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Rostat korn (Weyermann) 58,-
Sum 654,-
Total pris for malt: 1890 SEK, ca 1550 NOK
Tenkte å bestille med litt tørrgjær samtidig, siden prisene ligger langt under norske priser. Har planer om å prøve meg med flytende gjær, men venter med å bestille til jeg vet nøyaktig hva som trengs.
3 Safale S-04 11.5 g 72,-
2 Safale US-05 11.5 g 54,-
2 Safbrew S-33 11.5 g 38,-
Total pris for tørrgjær: 164 SEK, ca 135 NOK
Når det gjelder humle er jeg ikke sikker på hva som skal bestilles. Hvilke typer egner seg bra som allroundere?
Humlen tenker jeg å oppbevare i fryseren, tørrgjær i kjøleskap, og malt i en kald og mørk kjeller. Omtrent hvor lenge kan råvarene oppbevares på denne måten uten at de blir nevneverdig degraderte?
Poenget med å bestille relativt mye på en gang er å få muligheten til å brygge de fleste typer øl uten å planlegge nye innkjøp. Det er også besparende mtp. frakt.
Total pris inkl. frakt: 1930 NOK ;D
Ble mye på en gang dette og formateringa var ikke helt samarbeidsvillig :-[
Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en maltmølle. Bestilte en 15 lbs Barley Crusher MaltMill fra http://www.barleycrusher.com/.
Neste "oppgave" er å gå til innkjøp av større mengder malt og humle. Jeg har sett meg litt rundt og kommet frem til at det blir desidert billigst å bestille på humle.se og få varene sendt til et postkontor i Sverige (bor nær grensen).
Jeg har skummet gjennom en del oppskrifter for å finne ut hvilke typer malt jeg skal bestille. Øl jeg liker spesielt godt og som er aktuelle å brygge er
IPA: engelsk, amerikansk, dobbel
Stout: dry, foreign, imperial
Pils
Pale ale
Belgisk: dobbel, tripel og quadrupel
Jeg endte opp med ganske mange typer malt, og er usikker på om noen av variantene overlapper hverandre. Vil disse maltvariantene gi mulighet til å brygge de fleste typer øl (spesielt de som er nevnt i listen ovenfor)?
Basis
25 kg Pilsnermalt (Weyermann) 329,-
25 kg Maris Otter pale ale (Thomas Fawcett) 479,-
25 kg ? Munich I (Weyermann) 329,-
5 kg Vetemalt (Weyermann) 99,-
Sum 1236,-
Spesial
3 kg Aromatic malt (Weyermann) 92,-
2 kg Melanoidinmalt (Weyermann) 58,-
3 kg Crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Caramünch II (Weyermann) 58,-
2 kg Special B (Dingemans) 70,-
2 kg Biscuit malt (Dingemans) 70,-
3 kg Pale chocolate malt (Thomas Fawcett) 84,-
3 kg Dark crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Rostat korn (Weyermann) 58,-
Sum 654,-
Total pris for malt: 1890 SEK, ca 1550 NOK
Tenkte å bestille med litt tørrgjær samtidig, siden prisene ligger langt under norske priser. Har planer om å prøve meg med flytende gjær, men venter med å bestille til jeg vet nøyaktig hva som trengs.
3 Safale S-04 11.5 g 72,-
2 Safale US-05 11.5 g 54,-
2 Safbrew S-33 11.5 g 38,-
Total pris for tørrgjær: 164 SEK, ca 135 NOK
Når det gjelder humle er jeg ikke sikker på hva som skal bestilles. Hvilke typer egner seg bra som allroundere?
Humlen tenker jeg å oppbevare i fryseren, tørrgjær i kjøleskap, og malt i en kald og mørk kjeller. Omtrent hvor lenge kan råvarene oppbevares på denne måten uten at de blir nevneverdig degraderte?
Poenget med å bestille relativt mye på en gang er å få muligheten til å brygge de fleste typer øl uten å planlegge nye innkjøp. Det er også besparende mtp. frakt.
Total pris inkl. frakt: 1930 NOK ;D
Ble mye på en gang dette og formateringa var ikke helt samarbeidsvillig :-[