Størrelse på gjæringskar

Armas

Hei

Vi vurderer å gå fra 4 - 30liters bøtter til ett 120liters Speidel - gjæringskar i plast.
Nå er jeg klar over at 120 liter ikke er så stort, men lurer likevel om det er noe spesielt man må tenke på i store kar.

Jeg antar at vi fremdeles er langt unna det trykket der autolyse spiller noen rolle, men er mer bekymret for forskjellig temperatur i topp og bunn. Dersom jeg setter gjæringskaret inn i ett kjøleskap med temperaturkontroll - vil ikke det ble ganske mye varmere i toppen enn i bunnen? Bør jeg har vifte i skapet?

Mvh
Armas

Jo, ja, men den varme vesken vil fremdeles flytte til topps? Og i et større volum med veske så vil det vel nødvendigvis være varmere øverst enn nederst?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, tror det kan bli noe forskjell. Har ikke satt inn vifter selv men vet jeg bør gjøre det.
Var det ikke @msevland som testet endel på dette med temperatur i øl/gjæringsskap?

Takk for interessant link. Det ser ikke ut til at det er testet noe om variasjon i temperatur internt i ett stort gjæringskar - men jeg nøyer meg foreløpig med å måle midt på gjæringskaret og håper det er bra nok.

Jeg gjorde noen tester i vann - som jeg ikke husker om jeg la ut på forumet. Vann er ikke 100% representativt, da vørter genererer varme... Mine funn var derimot at målingen på utsiden av karet og i vannet gav minimalt avvik / variasjon. Jeg endret temperaturen i gjæringsskapet fra 5 til 20 og tilbake til 5 grader for å simulere temperatursvingninger.
Temperatur generert av vørteren er størst under stormgjæring, men da er også vørterens bevegelse betydelig. Finnes fine videoer på forumet som viser dette - rene vaskemaskinen på det verste... :)

Tilbake
Topp