Stout eller Porter?

Hei god kveld.

Lite spørsmål, hva er egentlig forskjellen på en porter og en stout?

Flaska akkurat mitt første julebrygg, som i teorien skulle være en stout, men etter jeg tokk en liten smakeprøve
kjente jeg at den ikke hadde så mye "body" som en stout, Men den var god, akkurat som en lett porter.

Så tokk jeg fram mobilen og kunne lyse gjennom flaska og se lyset, er det normalt på en stout?

For bare vente å se, takk for svar :)

mvh Stian


Oppskrift:

5,8kg munchener malt
0,4kg aroma malt
0,4kg karamell malt
0,2kg karamell aroma malt
0,2kg weyermann carafa special type 3
0,2kg weyermann caraye karamell rug malt

humle

columbus
cascade

gjær:

Fermentis safbrew BE-256

ekstra tilsetninger

belgisk kandisukker
 
Historisk har 'stout' gått fra å betegne stekt øl til å betegne en sterk porter til å betegne en lett, tynn porter à la Guinness. Det finnes ikke noen essensiell forskjell.

Jeg ville vel ikke kalt ølet ditt verken porter eller stout, eller kanskje jeg ville kalt det en belgisk stout, men sånt kan du jo velge selv.
 
Historisk har 'stout' gått fra å betegne stekt øl til å betegne en sterk porter til å betegne en lett, tynn porter à la Guinness. Det finnes ikke noen essensiell forskjell.

Jeg ville vel ikke kalt ølet ditt verken porter eller stout, eller kanskje jeg ville kalt det en belgisk stout, men sånt kan du jo velge selv.

Selv vil jeg vel kanskje se på det som en dark ale eller noe i den duren ca.
 
Du bruker jo relativt lite brent malt, og da også en type som er laget for å ikke gi så mye brent bitterhet. Brentbitterheten er det som, for min del i alle fall, skiller mest mellom porter og stout. I tillegg til hvor tynn/tykk kroppen er. I min stout, som ikke er helt ulik dine oppskrift sånn ellers, bruker jeg 6 % røstet bygg og 2 % sjokolademalt. Det er vel litt over det dobbelt av hva du har. Hvorfor valgte du å bruke kandissukker og belgisk gjær?
 
Du bruker jo relativt lite brent malt, og da også en type som er laget for å ikke gi så mye brent bitterhet. Brentbitterheten er det som, for min del i alle fall, skiller mest mellom porter og stout. I tillegg til hvor tynn/tykk kroppen er. I min stout, som ikke er helt ulik dine oppskrift sånn ellers, bruker jeg 6 % røstet bygg og 2 % sjokolademalt. Det er vel litt over det dobbelt av hva du har. Hvorfor valgte du å bruke kandissukker og belgisk gjær?

Var ferdig oppskrift fra ølbrygging.no

Juleale (Stout) http://www.olbrygging.no/products/juleale-stout

Angra litt siden jeg har en del røstet bygg og sjokolade malt i skapet, men tenkte det var bare greit å følge oppskriften denne gangen :p
 
Denne har jeg brygget 3 ganger, og som tidligere nevnt trenger denne etter min erfaring noen måneder lagring så jeg ville ikke ha forventet at den er ferdig til juleaften. Men drikkendes blir den til da uansett.
Så vidt jeg husker ligger vel AVB også etter oppskrift rundt 8%, som også tilsier at den bør lagres en stund.
Anbefaler å spare noen flasker til neste jul, og noter da ned i loggen hvordan den smaker.
 
Tilbake
Topp