Stout med fare for høy FG.. hva kan gjøres..

Hei

Har brygget en "black Hole" stout iht oppskrift fra Mikkeller boka..

2,80 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 29,2 %
2,40 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 2 25,1 %
0,65 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 3 6,8 %
0,60 kg Brown Malt (128,1 EBC) Grain 4 6,3 %
0,43 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 5 4,4 %
0,40 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 6 4,2 %

2,00 kg Brown Sugar, Dark (98,5 EBC) Sugar 7 20,9 %
0,30 kg Honey (2,0 EBC) Sugar 8 3,1 %
55,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 9 59,8 IBUs
55,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 10 64,4 IBUs
1,00 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 11 -
75,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 12 17,1 IBUs
75,00 g Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 5,0 min Hop 13 10,6 IBUs

1,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml] Yeast 14 -

Fikk OG på 1122 (Spot on) og volum 20-21 liter
Brygget 16/1 2015

Nå etter nesten 14 dager er det ingen synlig aktivitet i gjærlåsen of FG = 1050 sirka..

Etter lesing her på forumet ser jeg st det finne flere tiltak :

1: Sette opp varmen fra nå 21 C til 23 C
2: Tilsette ny gjær, eks Nottingham eller tilsvarende
3: Tilsette enzymer som bryter ned stivelse og deretter tilsette gjær (i tilfellet mye ugjærbart stivelse) Vet ikke hvilke enzym det her er snakk om..

Hvilke tiltak anbefaler dere ? Alle inspill mottas med takk

Oppskriften din sier 1,0pk gjær, men jeg går ut fra at du hadde en starter ? Hvordan oksygenerte du denne ?

Da er det sannsynligvis alt for lite gjær. Brygg med OG over ~1.060 krever gjærstarter.

hva anbefale du ? sette en ny gjærstarer og bruke den i nå ?

Har ingen førstehåndserfaring med dette, men det enkleste er sikkert å kjøpe et rør til med 001 eller en pakke tørrgjær og tilsette karet. Søk litt rundt på forumet.

Du har nå 9% alkohol i gjæringsbøtta. Vet ikke hvilken FG du sikter mot men med to kg rent sukker burde denne kunne gjære forbausende langt ned. Du burde vel få denne i alle fall ned mot 1020. Ett nytt rør wlp001 eller en pakke nottingham vil neppe hjelpe. Gjæra kommer i en bøtte som er uten løst O2 og som har antiseptisk nivå av alkohol. Ensymer, er ganske sikker på at det ikke er mengden ikke gjærbare sukkerarter som er problemet. Temperaturøkning, tviler på dette og. Prøv en nøytral gjær som har svært høy toleranse i forhold til alkohol, sett en starter, gjerne en liter og pitch hele greia etter 16 timer. Da får du gjær som er maks viril og sunn og som tåler høye alkoholkonsentrasjoner. Og du får en gjær som kanskje kan holde også til karboneringen av ølet som, hvis det gjærer ned, vil ligge opp mot 13%. Du bør uansett vurdere ny gjær hvis du skal flaskemodne dette ølet.

mvh
Bårdd

Du har nå 9% alkohol i gjæringsbøtta. Vet ikke hvilken FG du sikter mot men med to kg rent sukker burde denne kunne gjære forbausende langt ned. Du burde vel få denne i alle fall ned mot 1020. Ett nytt rør wlp001 eller en pakke nottingham vil neppe hjelpe. Gjæra kommer i en bøtte som er uten løst O2 og som har antiseptisk nivå av alkohol. Ensymer, er ganske sikker på at det ikke er mengden ikke gjærbare sukkerarter som er problemet. Temperaturøkning, tviler på dette og. Prøv en nøytral gjær som har svært høy toleranse i forhold til alkohol, sett en starter, gjerne en liter og pitch hele greia etter 16 timer. Da får du gjær som er maks viril og sunn og som tåler høye alkoholkonsentrasjoner. Og du får en gjær som kanskje kan holde også til karboneringen av ølet som, hvis det gjærer ned, vil ligge opp mot 13%. Du bør uansett vurdere ny gjær hvis du skal flaskemodne dette ølet.

mvh
Bårdd

Ok takker for gode svar, tror jeg satser på å lage en god gjærstarter. ser at WLP099 Super High Gravity Ale Yeast har Very high toleranse.. satser på den jeg..

Kommer tilbake med info og erfaringen :)

Nei det tror jeg er for seint. Gjør du det er rissikoen for øksydering av selv ølet for stor. Det er derfor jeg anbefaler å pitche hele starteren mens gjæra er på topp.

mvh

Bårdd

Litt status oppdatering.

Tilsatte WLP099 med en starter på 3 liter den 8/2.
God aktivitet i gjæringslåsen..

Testet FG i dag = 1030 .-( arrggg.. Får vente en uke til for å se om den minker..

Hva er forventet FG på denne oppskriften?

For ordens skyld har du sjekket SG, ikke FG (spesific, ikke final).

Uten at jeg har lang fartstid lurer jeg på om en vørter med såpass høy tetthet krever et par gode doser oksygen før om 12 timer etter pitch.

For trådens skyld; ved hvilken temperatur mesket du? Og ved hvilken temperatur har du fermentert?

Mvh
Deluze

Tilbake
Topp