Stout som ikke gjærer

Hallois

Har laget en stout fra et øl-sett jeg kjøpte på bryggeland.

Bryggingen gikk smertefritt og jeg fikk en 19L batch med OG på 1114. Når jeg skulle pitche gjæren, ville jeg ikke strø tørr-gjær over brygget, så jeg rehydrerte gjæret i 2dl vann på 37,5' i 10 minutters tid.

Gjæret som er brukt fulgte med settet som skal kunne brygge 21L

Fylte gjæringstanken med vørten og pitchet gjæret og satte dunken på et rom som holdt ca 18'.

Tempen på dette rommet hadde sunket til rundt 16 grader over natta, så jeg fikk tempen opp før jeg dro på jobb.

Normaltsett så står dunken å plopper i vei når jeg kommer hjem fra jobb dagen etter brygging, men det gjør det ikke denne gangen.
Har latt det gå et døgn til, og det er fremdeles ikke noe liv i dunken.

Noen som har tips på hva som kan ha skjedd her, evt hvordan jeg kan få startet gjæringsprosessen?

Sist redigert:
Nå vet jeg ikke hvor mange pakker tørrgjær du har brukt, men om du virkelig hadde en OG på 1.114 så trenger du en del gjær. Synes også 37,5 grader var vel høy temperatur for rehydrering.

37.5c er vel ikke så ille temp som det høres ut som.

Men du nevner ikke oksygen? Og hvor mange pakker tillate du? Jeg vil gjette at du burde hatt 4-5 stk.

37,5 er ikke kritisk, men dog noe høyt i forhold til hva produsentene anbefaler (24-30 grader på Safale gjær, 30-35 grader på Lallemand/Danstar gjær).

37,5c var det bryggeland-ansatt som tipset om. Jeg syntes også det virket som litt lite gjær, da det bare var en pose. (husker ikke navn) men trur det var rundt 15gram i posen.

Rart man ikke får med nok gjær på et malt-sett.
mrmalty sier forrøvrig: Dry yeast # of 11.5 gram dry yeast packs 1,7.
Så om min pakke var på 15gram, så er det jo ikke så allverdens langt unna, mtp at vørten ikke ble mer enn 18L ikke 25.

Om det viser seg at litt høyere gjæringstemp ikke gjør noen effekt, er det mulig for meg å legge til mer gjær? Eller vil dette ødelegge brygget?

hmm, viktige ting som påpekes her. Har du et brygg med OG på 1.114 er vel også oksygen en begrensende faktor for hvordan gjærings forløpet går og tilslutt ender. Har ikke mye erfaring med slikt selv men har bestemt meg for at ved et slikt brygg må jeg enten kjøpe oksygen flaske m. brusestein eller ta fram alle triksene i svarteboka. De brygget jo slikt før de hadde tilgang på oksygen og på den tiden de syntes mesking og gjær var svart magi. Men de fikk det til og hvorvidt resultatet var på høyde med dagens brygg, vel det betviler jeg.

Har du noen av de triksene fra svarteboka tilgjengelig? ;D

Snakker vi om risting av gjæringstønne for å få inn mer oksygen? :D

Ved høy OG så kan en korrekt timet andre tilførsel av o2 være svært gunstig. Omhandles i flere anerkjente artikler, bøker. Det er da snakk om 12+ timer ut i gjæringsforløpet, mener å huske at du skulle vente til første celledeling var over slik at de nye gjærcellene også fikk gleden av å vokse seg sterke i et miljø med oksygen. Venter du for lenge så kan du treffe for sent og ølet blir utsatt for oksidering/usmak. Det andre jeg tenker på har jeg ikke belegg for å vite om hjelper og det er sikkert ikke nødvendig heller. Vil ikke spre ting som kan være feil og/eller ikke har prøvd selv. Er jo mange andre her på forumet som har brygget slikt i årevis og vet mye mere enn meg om emnet skulle jeg tro

Får se om det har skjedd noe når jeg kommer hjem fra jobb.

Men å prøve å legge til mer gjær to dager etter er uhørt?

Nå spekulerer jeg bare, men siden du har brukt moderne tørrgjær fra en anerkjent fabrikk så har den celler som er vitale og friske i utgangspunktet. Produsenten påstår gjerne at den er mye mere vital/trenger mindre oksygen for å fungere optimalt enn ved flytende gjær fordi den er dyrket under optimale forhold i laboratorium og frosset ned når den var på topp. Merk at dette er påstand fra noen produsenter, ikke noe som jeg har belegg for fra andre kilder men det kan jo høres plausibelt ut. Isåfall kan det vel hjelpe å legge til mere gjær. Noen som har synspunkter på om det ev. kan ha skadelige bivirkninger?

Har du noen av de triksene fra svarteboka tilgjengelig? ;D

Snakker vi om risting av gjæringstønne for å få inn mer oksygen? :D

Jeg hadde styrt unna triksene fra den boka.

Mtp at dette var et sett så høres OG feil ut, hvordan målte du og ved hvilken temp?

OG skulle være 1104, så ble den litt vel fordampet før jeg overførte til gjæringskar. Temp var 20c og ble målt med oechslevekt.

Har kommet hjem fra jobb nå. Gjæringskaret har stått i 15t i 21,5c. Men den gir ikke fra seg noe liv.

Har du målt SG? Plopping i gjærlåsen er ikke noen pålitelig indikator. Mulig at co2 unslipper en annen vei. Du kan til en viss grad sjekke dette med å trykke på lokket.

Har du målt SG? Plopping i gjærlåsen er ikke noen pålitelig indikator. Mulig at co2 unslipper en annen vei. Du kan til en viss grad sjekke dette med å trykke på lokket.
For å pirke litt, så er plopping i gjærlåsen en ganske god indikator. Mangel på plopping derimot er ikke nødvendigvis en god indikator på at ingenting skjer :D

Tilbake
Topp