stovetop partial mashing - Brewing Classic Styles

Noen som har prøvd dette som beskrives i boka? Blir ikke vørteren veldig uklart? Du resirkulerer ikke de første litere som ved vanlig mesking og utskylling.
 
Jeg brygger med "brew in a bag" metoden som er en tilsvarende all grain metode (du har all malten i posen). Du ender nok med litt uklar vørter i kokekjelen men dette synker uansett til bunnen mens du gjærer. Mine brygg blir i hvert fall relativt klare. Bruker heller ikke noen form for irish moss eller andre klaringsmidler. Nå har jeg fått en bismak på mine brygg men jeg tror dette kommer av andre grunner (misstenker for mye lys på gjæringsdunk).
 
staldor skrev:
Jeg brygger med "brew in a bag" metoden som er en tilsvarende all grain metode (du har all malten i posen). Du ender nok med litt uklar vørter i kokekjelen men dette synker uansett til bunnen mens du gjærer. Mine brygg blir i hvert fall relativt klare. Bruker heller ikke noen form for irish moss eller andre klaringsmidler. Nå har jeg fått en bismak på mine brygg men jeg tror dette kommer av andre grunner (misstenker for mye lys på gjæringsdunk).

Takk. Er dette 'brew in a bag'...det viste ikke jeg  ;D

Problemer med lys har jeg ikke lengre da jeg tok fram et gardin fra mitt mørkerom. komplett lystett og jeg legger den bare løs over dunken.
 
Jeg er ikke helt sikkert hvor stort problemet er for gjæringsfatet, men humlesmaken kan bli såkalt skunky hvis øllen blir utsatt for for mye lys. Derav brune ølflasker osv.
 
Tilbake
Topp