Stuck mash med havregryn

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi skulle brygge en porter forrige helg med ca. 7 kg malt totalt, hvorav 20% (1,4 kg) Axa Bjørn Lettkokte havregryn. All malten (inkludert havregryn) ble blandet godt sammen.

Vi sleit skikkelig med stuck mash. Fikk ikke sirkulasjon uten å røre kraftig og stadig skrape silbunnen med en lang sleiv.

- Har lest at det kanskje kan hjelpe å samle havregrynene på toppen av mesken i stedet for å blande dem sammen med resten av malten?
- Mener også å ha lest at det kan hjelpe å male havregrynene?

Og så ser jeg at det også selges Axa Bjørn Store havregryn (http://www.axa.no/Vara-produkter/Gryn/Bjorn-Havregryn-Store/) - kanskje bruk av disse istedet for de lettkokte kan bidra til at det ikke blir stuck mash?

Andre tips?

Rice hulls vil være lurt slik Odland skriver. De tilfører ikke noe smak eller noe til mesken, men tar litt plass for å hindre at havregryna kleber seg sammen.

20% er da også ganske mye.  De fleste oppskrifter på oatmeal stout ligger under 10%.  Selv bruker jeg 12 - 14 %, og ser at det da renner langt saktere enn normalt.  Det er ingen forskjell på store eller små gryn.  Har heller ikke merket forskjell om jeg maler de eller ikke.  Ellers har du fått gode råd over, og ditt eget tips om å legge de på toppen vil sikkert også hjelpe.

Takk for alle svar!

Da gjør vi nok et nytt forsøk på porter og tenker da kanskje å gå litt med i mengde havre, bruke rice hulls.

Hvis vi skal legge havren på topp av mesken - hvordan ville dere da bruke rice hulls:

Blande det bare med havren?
Blande det bare med den øvrige malten?
Blande det med begge deler?

mvh.
Øystein

Ifølge AXA er forskjellen på lettkokte og vanlige/store havregryn at de lettkokte har vært delt før de blir valset. Se forøvrig http://www.axa.no/Ma-bra-coachen/Sp...kjellen-mellom-lettkokte-og-store-havregryn/
Ellers er en stuck mash en pest og en plage. Noen tips:

1) dersom du hever tappeslangen slik at veskenivået i slangen kommer høyere enn veskenivået i meskekaret, så renner vesken tilbake motsatt vei av når du tapper. Det kan være tilstrekkelig til å åpne opp. Men det er jo normalt en grunn til at det tetter seg, og den grunnen er jo ikke eliminert, så problemet kommer generelt lett tilbake. Det går også an å tilsette mer veske i 'reverse flow' gjennom tappeslangen. Det hele blir lett litt kaotisk og grisete, egentlig.

2) det er to krefter som virker på kornet og får det til å tette seg: jo høyere vannivå i meskekaret, jo høyere trykk ved silbunnen, og jo lengre tappeslangen henger ned under silbunnen, jo mer suger den på på silbunnen fra undersiden. Stort trykk gir lettere tetting og stuck mash. Har du først trøkket innholdet i meskekaret godt og tett sammen, er det beste å røre det opp og forsøke på ny. Dersom man skal vært ekstremt forsiktig, så kan man la utgangsenden av tappeslangen ligge like under veskenivået på meskekaret (og det må da justeres nedover etterhvert som meskekaret tappes). Det skulle gi en mest mulig forsiktig tapping, men forutsetter at tappeslangen har en utgang som ligger over inngangen. Ja, faktisk.

3) Vi bruker ikke silbunn, men har et røropplegg som ligger langs bunnen av meskekaret og der vi har boret utallige små hull. Hullene vender nedover mot bunnen i meskekaret i stedet for oppover, og det gjør kanskje at det ikke blir fullt trøkk fra malten på dem. I hvert fall har vi temmelig problemfritt tappet batcher som hadde en maltblanding som *burde* gitt oss problemer.

4) Ricehull er forslått og det er sikkert et ypperlig middel, men vi har sluppet å måtte bruke det. Om ikke annet fordi det tar opp verdifull plass i et meskekar som for vår del egentlig er hakket for lite.

Blåser liv i denne.

Mesket en litt hoppy lager med Corona gener og mye havregryn i går. 25l batch og 1pose Bjørn Havregryn (1.1kg) Som ventet en utfordring, men ikke verre enn at det gikk. Kun små pauser fra røring i mesken og uklar vørter, men så til det jeg lurer på...

Har noen prøvd andre måter å tilsette havregryn på enn å meske dem sammen med malten...? De er jo "lettkokte". Jeg tenker for eks å tilsette kun under mashout? Tilsette siste 20min? Ta noe av spylevannet og koke dem for seg selv, sile av og slå "suppa" i kokekaret?

Takk for svar. Da trenger jeg ikke bruke flere kalorier på å gruble på det.
En annen ting som jeg opplevde i går var at det ellers korrekte reflektometeret mitt målte helt feil i uklar vørter. Målte preboil til 1.025 og fikk så smått panikk. Tappet, kjølt og i med gode gamle vekta. 1.053 og som planlagt. Ny måling i klar, eller iallefall klarere vørter og nesten riktig men fremdeles lavt.  Tror det er noe her som iallefall jeg kommer til å være obs på. ..

--

Tilbake
Topp