Jeg og en kompis tappa 23 liter porter i dag, og brukte ca en time fra vi begynte med å hente fram flasker til alle var korket.
Vi hentet først fram alle flaskene vi skulle bruke, en fin blanding av 0,5- og 0,33-flasker (alle vasket før de ble satt bort). Fylte opp vasken med ca 10 liter vann, og tilsatte sterkrens til en ph på ca 2. Jeg begynte med å legge noen flasker i vasken (med gummihansker på selvfølgelig) og fikk dem fylt sånn høvelig opp med sterkrens, så tømte jeg ut av en mens jeg la en ny nedi, skylte av utenpå den som var tømt, og satte på benken. Mens jeg gjorde dette med alle flaskene tok kompisen min og kokte sukkerlake i en kaserolle, helte over i et litersmål, og fylte opp med vann fra vannkokeren til rett volum. Han begynte å sprøyte sukkerlake i flaskene, og dette går noe fortere enn å tømme/skylle av flaskene, så han måtte vente litt på de siste flaskene, men forholdsvis effektivt så langt
Så bar vi alle flaskene ut til der gjæringsbøtta stod, og han begynte å tappe mens jeg fant fram kapsler (som jeg desinfiserte i sterkrensblandinga i vasken) og kapseltanga som jeg satte på et bord i nærheten, så stod jeg og satte på kapsler mens han tappa, og som sagt, ca en time etter vi starta var vi ferdige.
Mengdeberegningene mine:
Ifølge beersmith skulle vi tilsette 155 g sukker til 23 liter, noe som gir ca 6,7 gram sukker per liter. Vi pleier å bruke 1 cl sukkerlake per 0,33-flaske og 1,5 cl per 0,5-flaske (3 cl lake per liter øl), så dette gir oss 6,7 g / 3 cl = 2,23 gram sukker per cl sukkerlake. Med 23 liter øl trenger vi da ca 23 x 3 = 69 cl sukkerlake tilsammen, men vi lager bestandig noe for mye. Vi lagde 9 dl sukkerlake tilsammen, som da inneholdt 90 cl x 2,23 g sukker per cl = ca 200 gram sukker. Husk at du ikke må bruke 200 gram sukker og 9 dl vann, da bilr det mer enn 9 dl tilsammen. Vi målte opp 200 gram sukker i en kaserolle, tilsatte ca en halvliter vann, kokte opp, og helte over i et litermål, og tilsatte kokt vann fra vannkokeren opp til 9 dl.
Denne metoden har vi benyttet på 5-6 brygg, og så langt har vi ikke opplevd infeksjoner, flaskebomber, ujevn karonering eller underkarbonering.
Lykke til til helga