Sukker eller druesukker til karbonering?

Jeg tør vedde på at dette har blitt mye omdiskutert, men jeg fant ikke en tråd som ga meg gode svar.

Etter å ha sett ett par dvd'er, lest bøker og en del youtube-videoer, har jeg lagt merke til at amerikanerene favoriserer dextrose(druesukker) til karbonering. Samtlige bruker det...
Men her på forumet anbefales vanlig rafinert sukker.
Det jeg lurer på er; Finnes det en forskjell? Hvorfor sverger de på dextrose?
 
Vanlig sukker er helt uproblematisk og lettest tilgjengelig her i landet. Amerikanerne bruker maissukker av landbrukspolitiske årsaker.
 
Så det er ingen forskjeller annet enn tilgjengelighet?

Er også i tvil ang. tilsetting av sukker for karbonering. Det finnes tydeligvis like mange metoder som hjemmebryggere.
I begynnelsen tenkte jeg å tilsette sukkerlake med sprøyte i hver flaske.

Men har nå lest og sett at det er vanlig å lage en sukkerlake som tilsettes ølet før flasking. Da man bruker en tom dunk og omstikker ølet fra gjæringskar til ett annet tomt kar med sukkerlaken for å få jevn spredning av sukkeret.
Det som jeg tenker med en gang da er at ølet skal helst være så lite som mulig eksponert for friluft. Og man skal absolutt ikke få luft i ølet pga. oksydering. Så det å overføre ølet fra en beholder til en annen for så å flaske ser jeg på som en risikabel handling.
Noen tanker om dette?
 
Årsaken er vel mest hva som er enklest å gjøre

Det å stikke om til et nytt kar rett før flasking gjør jo at det er dønn enkelt å få bladet sukkerlaken med alt øllet da, istede for å fisle med en sprøyte du må beregne volumet for for hver enkelt flaske.
 
Teoretisk sett er det noe vanskeligere å bryte ned sukrose enn glukose, da gjæren må splitte opp sukrosen før den kan nyttiggjøre seg sukkeret, men forskjellen er fullstendig akademisk. Mengdene man må bruke er dog litt forskjellige for å oppnå samme CO2-innhold. Vanlig faring er enklest og billigst her til lands.
 
Takker for raske og gode svar :)

Men hva med å overføre ølet fra dunk til dunk for så å tappe. Er det noen risiko for å ødelegge ølet? (mtp. luft rundt ølet)
 
Hei,

det korte svaret er nei. Jeg fyller først i sukkerlaken i omstikkingskaret, før jeg bruker en slange som er lang nok til å rekke fra gjæringskaret til bunnen av omstikkingskaret. Da får du en fin flyt uten skumming eller merkbar tilførsel av oksygen.

I tillegg er det som andre er inne på mye mindre pussel enn å drive å sprøyte på samme mengde på en haug med flasker.

lykke til.
 
...og det er ikke så mye pussel å bruke sprøyte, men en fordel å være 2, en som sprøyter og en som tapper. Vi gjør dette med godt resultat (av og til, mest fat). Slipper å vaske/dessinfisere ekstra dunk, og for vår del er det oftest rester som går på flasker, noe som gjør at vi bare lager sukkerlake til feks 20 liter selv om det kanskje er bare 10 liter som trenger flasking.

I tillegg er det noen som har raportert om ujevn karbonering på grunn av dårlig blanding av sukkerlake og øl ved omstikking.
 
Damn. Nå kom jeg i tvil igjen. Hehe.
Jeg er ikke alene om bryggingen, da min samboer er nesten like gira som meg. Hun har oppgaven med flaskerens, oppmåling, sukkerlake og korking :)
 
Jeg og en kompis tappa 23 liter porter i dag, og brukte ca en time fra vi begynte med å hente fram flasker til alle var korket.

Vi hentet først fram alle flaskene vi skulle bruke, en fin blanding av 0,5- og 0,33-flasker (alle vasket før de ble satt bort). Fylte opp vasken med ca 10 liter vann, og tilsatte sterkrens til en ph på ca 2. Jeg begynte med å legge noen flasker i vasken (med gummihansker på selvfølgelig) og fikk dem fylt sånn høvelig opp med sterkrens,  så tømte jeg ut av en mens jeg la en ny nedi, skylte av utenpå den som var tømt, og satte på benken. Mens jeg gjorde dette med alle flaskene tok kompisen min og kokte sukkerlake i en kaserolle, helte over i et litersmål, og fylte opp med vann fra vannkokeren til rett volum. Han begynte å sprøyte sukkerlake i flaskene, og dette går noe fortere enn å tømme/skylle av flaskene, så han måtte vente litt på de siste flaskene, men forholdsvis effektivt så langt :)

Så bar vi alle flaskene ut til der gjæringsbøtta stod, og han begynte å tappe mens jeg fant fram kapsler (som jeg desinfiserte i sterkrensblandinga i vasken) og kapseltanga som jeg satte på et bord i nærheten, så stod jeg og satte på kapsler mens han tappa, og som sagt, ca en time etter vi starta var vi ferdige.

Mengdeberegningene mine:
Ifølge beersmith skulle vi tilsette 155 g sukker til 23 liter, noe som gir ca 6,7 gram sukker per liter. Vi pleier å bruke 1 cl sukkerlake per 0,33-flaske og 1,5 cl per 0,5-flaske (3 cl lake per liter øl), så dette gir oss 6,7 g / 3 cl = 2,23 gram sukker per cl sukkerlake. Med 23 liter øl trenger vi da ca 23 x 3 = 69 cl sukkerlake tilsammen, men vi lager bestandig noe for mye. Vi lagde 9 dl sukkerlake tilsammen, som da inneholdt 90 cl x 2,23 g sukker per cl = ca 200 gram sukker. Husk at du ikke må bruke 200 gram sukker og 9 dl vann, da bilr det mer enn 9 dl tilsammen. Vi målte opp 200 gram sukker i en kaserolle, tilsatte ca en halvliter vann, kokte opp, og helte over i et litermål, og tilsatte kokt vann fra vannkokeren opp til 9 dl.

Denne metoden har vi benyttet på 5-6 brygg, og så langt har vi ikke opplevd infeksjoner, flaskebomber, ujevn karonering eller underkarbonering.

Lykke til til helga :)
 
Jeg har brygget 5-6 ganger. Har tappet rett fra tank til flaske tilsatt sukkerlake. Jeg slutter med det fra neste brygg og omstikker med sukker i ny dunk før tapping.

Tror det er enklere å få rett/lik mengde sukker på alle flasker.
Slipper rester av humle/gjærkake i flaskene. Noe som har vært et problem da pumpen har en tendes til å forskyve seg underveis i tappingen (jeg er alene).
Har også hørt at man får litt bedre fordeling/oppvirvling av gjæren ved omstikking og dermed bedre karbonering.

Tror hele prosessen blir mer kontrollert og at man får minst en flaske ekstra og slipper masse knot og søl.
 
Jeg har samboeren med på bryggingen, så jeg slepper å gjøre alt alene. Ang. hva som er mest arbeid eller ikke er ikke det viktigste.

Jeg tror jeg kommer til å prøve meg på begge deler. Vi tapper 10 liter rett på flaske og tilsetter sukker med sprøyte. Resterende 10-11 literene tapper vi i en annen bøtte med sukkerlake.
Markerer flaskene, og ser til slutt hvilke flasker som er best.

Dette er vårt første brygg, så det er mer fokus på eksperimentering og få erfaring enn annet.
(Klarte ikke vente til lørdagen, måtte løfte litt på lokket for å lukte. Og det luktet godt faktisk!)

Ang karbonering i pale ale:
Jeg prøvde Beer Smith, og for å ha ett Co2 volum på 2.5 må jeg tilsette 133g sukker.
Dvs. 133g / 20.5L= 6.45g pr. L

Hvor mye vann og sukker bør jeg ha i en sukkerlake for 10 liter øl?
 
bruk ca 1 - 2 dl på ti liter øl. La det koke en liten stund, slik at du tar kverken på det som måtte være av infeksjonsfare, og la det stå med lokket på til du har det oppi omstikkingskaret.
Hvor mye sukker avhenger selvfølgelig av hvor mye kullsyre du ønsker i ølet ditt, 6 g pr l regnes vel å være sånn midt på treet.

lykke til!
 
Hvor mye kullsyre ønsker du i ølet, og hvilken temperatur har ølet gjæret ut på? Hvis du har gjæret på ca. 20 °C, vil du ha knappe 0,9 vol. CO2 løst i ølet. Jeg anbefaler å sikte på ca. 2,3 vol. I den typen øl. Da trenger du å tilføre 1,4 volum CO2, noe som tilsvarer 5,6 g sukker per liter. 6 g/l vil også gi et fint resultat.
 
Tilbake
Topp