Sukker i sekundærgjæringen.

TorHJ

 
Brygget en Belgisk Pale Ale. Skal tilsette sukker i sekundærgjæringen. Lurer på følgende;
Hvor mye økes OG hvis man tilsetter 250 g sukker i 25 l en batch?
Og hvor mange gram sukker pr liter øl trengs for å øke abv med 1%?

Hva er huskeregelen?
 
Mener 100 g sukker i 1 L vann blir SG 1040. Så er det bare å gange å dele for å finne ut hva du trenger. Obs, rent sukker gjærer ut mer enn 100% (apparent attenuation), da alkohol har lavere tetthet enn vann.
 
Brygget en Belgisk Pale Ale. Skal tilsette sukker i sekundærgjæringen. Lurer på følgende;
Hvor mye økes OG hvis man tilsetter 250 g sukker i 25 l en batch?
Og hvor mange gram sukker pr liter øl trengs for å øke abv med 1%?

Hva er huskeregelen?

Omlag 2 gram sukker pr liter gir ein grad auking, så 250 g på 25 l gir omlag 5 grader auking.
 
Takk for svar folkens!
Mortenpip skriver 530 g farin øker SG med 20 grader på 10 liter. Det blir 2,65 g sukker per liter øker SG en grad.
Petter F skriver 100 g på 1 liter gir SG 1.040. Det gir 2,5 g sukker per liter øker SG en grad.
Kjetinho skriver omlag 2 g/l gir en grad økning i SG.

Dette er en grei pekepinn! Rart John Palmer ikke har en formel?
 
Det var jo litt forskjell, men ikkje voldsomt. Eg har min informasjon frå "craft cider making" av Andrew Lea. Viss dei andre her har brukt kalkulator, er kanskje deira anslag meir nøyaktig.
 
Forstår jeg dette rett? Om man ønsker å ta en sekunder gjæring på en batch, og tilsetter som du sier ca. 250g på 25L. vil man da få mer alk %?
og trenger man da å tilsette sukker til flaske prosessen?
 
17g pr liter øker abv med 1%. Det har jeg iværtfall lest og det er disse tallene jeg bruker for å regne ut abv etter naturlig karbonering.
 
Har nå fått lest meg frem i How To Brew (s.190) at 1 pound sukker i 1 gallon vann gir 46 ppg (points per gallon) altså OG: 1.046.

Med disse forutsetningene får jeg;
1 pound = 450 g (453,592 g)
1 gallon = 3,78 l (3,78541 l)

1 pound/1 gallon = 450 g/3,78 l ~ 120g/l gir OG 1.046

1 grad økning i SG blir:
1ppg = 120/46 = 2,6 g/l

Altså økes SG en grad med 2,6 gram sukker per liter.
Dette passer greit med svarene ovenfor ;)
 
Gjorde følgende eksperiment nå: Jeg målte opp 100 ml vann og tilsatte 5 g sukker. Målte med hydrometer før og etter tilsetting av sukker og økningen tilsvarte ganske tett på 20 punkter.

Pr. liter blir det med andre ord 2,5 gram sukker pr. punkt. Gi og ta litt for unøyaktighet i målingene.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hadde du brukt Plato som skala hadde dette vært superlett. Platoskalaen er vektprosent sukrose i vann. 1g sukker + 99g vann = 1 plato.
25l er nære 25kg, og 0,25 kg sukker oppi der øker tettheten med (0,25/25,25)*100= 1P. (jeg rundet av 0,99P til 1). Oechsle og plato følger ikke hverandre helt når man kommer opp i vørterstyrke, men 1P er ganske lik 4 oechsle (1,004 g/ml).

Har skaffet meg "ordentlige" hydrometere kalibrert i plato med smalere måleområde (0-10P og 10-20P.). De er veldig mye lettere å lese av, ulempen er at de er tykke og lange og passer nesten i vanlige 250ml målesylindere. Igjen en liten vanesak hvilken skala man er komfortabel å bruke.

Ved flaskekarbonering med sukker er sukkerbidraget kjapt regnet i hodet fra 6g/l =0,6 Plato. Beregning av alkostyrke fra f eks en 12P pale ale er jo da tilsvarende 12,6P i OG.
 
Hadde du brukt Plato som skala hadde dette vært superlett. Platoskalaen er vektprosent sukrose i vann. 1g sukker + 99g vann = 1 plato.
25l er nære 25kg, og 0,25 kg sukker oppi der øker tettheten med (0,25/25,25)*100= 1P. (jeg rundet av 0,99P til 1). Oechsle og plato følger ikke hverandre helt når man kommer opp i vørterstyrke, men 1P er ganske lik 4 oechsle (1,004 g/ml).

Har skaffet meg "ordentlige" hydrometere kalibrert i plato med smalere måleområde (0-10P og 10-20P.). De er veldig mye lettere å lese av, ulempen er at de er tykke og lange og passer nesten i vanlige 250ml målesylindere. Igjen en liten vanesak hvilken skala man er komfortabel å bruke.

Ved flaskekarbonering med sukker er sukkerbidraget kjapt regnet i hodet fra 6g/l =0,6 Plato. Beregning av alkostyrke fra f eks en 12P pale ale er jo da tilsvarende 12,6P i OG.
Har lenge følt at jeg burde bli "fluent" i Plato, og dette var knallgod motivasjon. Skifter til Plato i notatene mine omgående.
 
Eg skal tilsette 1000 gram sukker i 25 liter vørter. OG er 1.058, målet er å auke SG med 1.015 så (total OG? kva skal eg kalle det?) ender opp på 1.073. Tenker å tilsette på dag 4.

Kor mykje vatn må eg koke sukkeret i for å unngå for tjukk lake? Og bør eg auke mengden sukker for å få 1.015 auke i SG, sidan eg tilfører ekstra væske til gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp