Sukkerlake , sprøyte eller omstikking og oksidering

Om man koker opp sukkerlake for å dosere i flasker ved sprøyting, vil ikke det tilføre oksygen når sukkerlaken slår mot bunnen av flaskene , selv om man har kokt ut oksygenet fra vannet i forkant?

Eventuelt om man koker opp sukkerlake og forsiktig heller over i omstikkings kar, og flasker derfra, så vil jo ølet, selv uten plasking eksponeres for mye luft, og samme vil jo laken?

Selv har jeg brukt sukkerbiter en stundt pga nevnte faktorer men kan være bekymringen er overdrevet?
 
Den er nok ikke helt overdrevet iallefall.

Jeg bruker for det meste fat, og speise på kun to av ølene. Så har ikke testet dette veldig grundig egentlig. Men av det jeg har smakt fra andre, og lest om andres erfaringer så er det nok ikke helt ute.

Hvis du flasker et øl hvor gjæren ikke har ligget i dvale lenge, og iallefall ikke coldcrashet, så vil du neppe merke så mye til det. Hvis du flasker rett fra kar iallefall. Alle omstikkinger og denslags vil oppta unødvendig md oksygen.

Jeg tenker at det viktigste med flaskekarbonering for å unngå oksidering er at man enten har en sprek gjær i ølet, eller tilsetter gjær som sporenstreks kan gå til verks på sukkeret og bruke oksygenet i flaska. Er nok heller ikke dumt å oppbevare flaskene horisontalt ved karbonering da du gir gjæren en større overflate mot oksygenet så det blir lettere tilgjengelig.

mtp "sprek gjær" så vil ofte det si at den klassiske "la stå to uker" er omtrent å se bort fra. Mer bunnfall vil man få, men det blir jo en avveining av hva man vil ha, bedre øl, eller mindre bunnfall, slik jeg ser det iallefall.
 
Har du testet horisontal lagring ved karbonering? Går det fortere?

Det kunne vært interessant å teste; ett øl karbonert med sukkerdrops/biter og ett med sukkerlake, spesielt på en humlerik variant, for å se om det utgjør en vesentlig forskjellig i aroma/farge osv.

En annen ting jeg skulle hatt var en propp eller lignende der gjærlåsen er som hindrer "suckback" effekten når jeg flasker.


"mtp "sprek gjær" så vil ofte det si at den klassiske "la stå to uker" er omtrent å se bort fra"

Mener du at man bør vurdere å flaske før for å sikre sprek gjær?

Jeg vurderer å prøve å innføre en "hurtigbrygging ale". 5 dager på gjæringstemperatur, og 5 dager med 2-3 grader høyere enn dette for å sikre rask og gj.ført utgjæring.
 
Mulig det blir vanskelig ja.

Apropo sukkerlake. Jeg prøvde meg i sted, med vann, og legge flasken på skrå slik at laken bare sklir rolig ned langs kanten i stedet for å plaske i bunnen. Så ut til å fungere bra, og da er kanskje ikke oksygen opptaket like stort som å bare "sprute" laken ned i bunnen.

Dette har jeg gjort hver gang med lake og ser jo at det er sånn passe teit.

Ellers har jeg også skjønt at rester fra starsan også vil kunne øke oksidering? Bør nok ha litt mer tålmodighet neste gang jeg flasker.
 
Mulig det blir vanskelig ja.

Apropo sukkerlake. Jeg prøvde meg i sted, med vann, og legge flasken på skrå slik at laken bare sklir rolig ned langs kanten i stedet for å plaske i bunnen. Så ut til å fungere bra, og da er kanskje ikke oksygen opptaket like stort som å bare "sprute" laken ned i bunnen.

Dette har jeg gjort hver gang med lake og ser jo at det er sånn passe teit.

Ellers har jeg også skjønt at rester fra starsan også vil kunne øke oksidering? Bør nok ha litt mer tålmodighet neste gang jeg flasker.

Jeg har aldri brukt sprøyte - har alltid stukket om og hatt sukkerlaken i bunnen på det karet jeg stikker om til..
Men jeg skal prøve dette med sprøyte nå.. Min plan er å fylle flaskene (feks 6 om gangen) med vørter og så sprøyte oppi lake rett før korking.
Tenker da som deg at jeg vil legge flasken litt på skrå og trykke laken rolig ut av sprøyten.
 
Ville ikke bekymret meg for oksygen/luft i sukkerlaken ved sprøyting på flaske, typisk volum i sprøyta er 10ml, det blir nok mer luft introdusert ved tappingen av 0,5 liter øl ved bruk av tappestav, såfremt du ikke har flushet flasken først...
 
Det kan være, kan for lite om kjemi osv til å si noe sikkert. Uansett så er det snakk om summen av alt man gjør som gir endelig utslag.

Jeg kommer til å gjøre dette forsiktig på skrå så det ikke splasher i bunnen fra nå av:)
 
Det kan være, kan for lite om kjemi osv til å si noe sikkert. Uansett så er det snakk om summen av alt man gjør som gir endelig utslag.

Jeg kommer til å gjøre dette forsiktig på skrå så det ikke splasher i bunnen fra nå av:)
Hvorfor tilsette sukkerlake først ?
Jeg tilsetter etter å ha tappet øl i flaskene. Lager en blanding som går opp i 10ml både på 0.33 og 0.5 liters flasker. Blir passelig fullt i flasken etter at jeg har dratt ut flaskefylleren.
 
Har hatt noen flasker ganske godt oppfylt uten at det er gått utover karboneringen.
10 ml er ikke store skvetten .
 
Tilbake
Topp