Sukkertilsetninger

Gahr skrev:
"Demerara sugar", eller demerarasukker er en form for rårørsukker som er en tanke mørkere og mindre raffinert enn farin, som regel også noe mørkere enn det vi kaller rørsukker. Det har fortsatt en meget høy utgjæringsgrad, men bidrar med bittelitt smak også. Fås ofte i dagligvarebutikker, i alle fall de litt bedre.

Er dette vanlig demerarasukker som kan brukes i ølbrygging? Tenker på å bruke i en extreme imperial stout, og på Nøgne Øs Dark Horizon er det for eksempel brukt demerara.
 
Martin E skrev:
Er dette vanlig demerarasukker som kan brukes i ølbrygging? Tenker på å bruke i en extreme imperial stout, og på Nøgne Øs Dark Horizon er det for eksempel brukt demerara.
Det er i hvert fall hva jeg bruker når det kreves demerarasukker. Tror ikke det er noe heft med denne.
 
Martin E skrev:
Er dette vanlig demerarasukker som kan brukes i ølbrygging? Tenker på å bruke i en extreme imperial stout, og på Nøgne Øs Dark Horizon er det for eksempel brukt demerara.

Du kan bruke det sukkeret, ja. Ang. Nøgne Ø Dark Horizon, så er det bare i 1st Ed. Det er brukt demerarasukker. I 2nd Ed. er det brukt muscovado. Si 3rd. Ed er jeg ikke sikker.
 
Martin E skrev:
Gahr skrev:
"Demerara sugar", eller demerarasukker er en form for rårørsukker som er en tanke mørkere og mindre raffinert enn farin, som regel også noe mørkere enn det vi kaller rørsukker. Det har fortsatt en meget høy utgjæringsgrad, men bidrar med bittelitt smak også. Fås ofte i dagligvarebutikker, i alle fall de litt bedre.

Er dette vanlig demerarasukker som kan brukes i ølbrygging? Tenker på å bruke i en extreme imperial stout, og på Nøgne Øs Dark Horizon er det for eksempel brukt demerara.
Hvis du ønsker at sukkeret skal sette smak på brygget tror jeg ikke det er det ikke mye demerara sukker har å tilby i en ekstrem imp stout. Sørger vel helst for utgjæring og bittelitt smak, men tror ikke den vil komme gjennom i en imp stout.
Hvis du ønsker innslag av smak ville jeg heller gått for melassesukker.. Det er i hvert fall min erfaring.. :) men selvfølgelig helt avhengig i hva som er formålet med sukkertilsetningen..
 
Kyrre D K skrev:
Hvis du ønsker at sukkeret skal sette smak på brygget tror jeg ikke det er det ikke mye demerara sukker har å tilby i en ekstrem imp stout. Sørger vel helst for utgjæring og bittelitt smak, men tror ikke den vil komme gjennom i en imp stout.
Hvis du ønsker innslag av smak ville jeg heller gått for melassesukker.. Det er i hvert fall min erfaring.. :) men selvfølgelig helt avhengig i hva som er formålet med sukkertilsetningen..

Jeg tror nok vi er helt avhengige av å bruke litt lyst sukker i en ekstrem Imperial stout på OG 1.140 for å få den gjæret ut til noe i nærheten av drikkandes. Jeg liker også DH1 bedre enn DH2 og hvertfall bedre enn for eksempel sweet horizon, så jeg vil ikek ha den for søt.

Tror jeg legger meg på en 1:3 eller 1:2 tilsetning av muscovadosukkker og demerarasukker. Tenker i tillegg å bruke 500g melassesukker (sirup) i koken, til 50 liter. Har bra erfaring med det fra før. Tanker om det?
 
500 g melasse vil potensielt gi ganske mye smak, og i tillegg har det ganske dårlig utgjæring (ned mot 50 % for de mørkeste variantene, har jeg hørt). Grunnen til at Nøgne Ø Sweet Horizon ble så søt er at de brukte mørk sirup i stedet for annet sukker (den var egentlig ment å være DH 3, men de laget en ny da de endte opp med et veldig søtt øl). Om du bruker Billingtons melassesukker (som IKKE er sirup) vil du få en god del av smaken fra melasse, men en del bedre utgjæring. Hadde heller brukt det en ren melasse (sirup).
 
Gahr skrev:
500 g melasse vil potensielt gi ganske mye smak, og i tillegg har det ganske dårlig utgjæring (ned mot 50 % for de mørkeste variantene, har jeg hørt). Grunnen til at Nøgne Ø Sweet Horizon ble så søt er at de brukte mørk sirup i stedet for annet sukker (den var egentlig ment å være DH 3, men de laget en ny da de endte opp med et veldig søtt øl). Om du bruker Billingtons melassesukker (som IKKE er sirup) vil du få en god del av smaken fra melasse, men en del bedre utgjæring. Hadde heller brukt det en ren melasse (sirup).

Takk, Gahr. Har tidligere brukt molassesirup med god erfaring, men er tror kanskje du har rett i at det kan være vanskelig å få ønsket utgjæring i et så ekstremt øl som vi planlegger her. Hvor får man kloa i Billingtons melassesukker? Har prøvd en Menybutikk uten hell...
 
Du får det på Helios butikker i oslo området.. Meget bra greier. Bruker 200-300 gram i 21 liter batch imp stout. Det passer bra etter min smak.. :)
 
Kyrre D K skrev:
Du får det på Helios butikker i Oslo området.. Meget bra greier. Bruker 200-300 gram i 21 liter batch imp stout. Det passer bra etter min smak.. :)

jeg pleier også å bruke det i de mengdene. 250 g til 22,5 liter old ale eller imperial stout er gode greier.
 
Kyrre D K skrev:
Du får det på Helios butikker i Oslo området.. Meget bra greier. Bruker 200-300 gram i 21 liter batch imp stout. Det passer bra etter min smak.. :)

Har sett på Helios på Colloseum for ca et år siden uten å finne. Skal sjekke igjen!
 
Martin E skrev:
Kyrre D K skrev:
Du får det på Helios butikker i Oslo området.. Meget bra greier. Bruker 200-300 gram i 21 liter batch imp stout. Det passer bra etter min smak.. :)

Har sett på Helios på Colloseum for ca et år siden uten å finne. Skal sjekke igjen!

du får rapportere om du finner slikt, har selv lett etter muscovada og melassen uten å finne noe.. brukt brun farin sålangt
 
Martin E skrev:
Har sett på Helios på Colloseum for ca et år siden uten å finne. Skal sjekke igjen!
Jeg kjøper det på Helios på sandvika storsenter. Men har det sett det på andre Heliosbutikker i oslo også..
Ellers er det vel bare å be de bestille det inn. Og forklare at du kommer til å bli storforbruker ;)
 
Dextrose=druesukker. De fleste velassorterte helsekostforretninger pleide i alle fall å ha slikt før...
 
Odland skrev:
Druesukker = Corn Sugar (som dei amerikanarane brukar?)

Jepp. Navnet "corn sugar" kommer av at det ofte er utvunnet av mais. Men det er glukose, okke som.
 
Tilbake
Topp