Surøl: trenger noen innspill :)

God aften!

Jeg har et par surøl spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe med. :)
Det gjelder mitt først forsøk med surøl som nå har stått i 16 måneder med WLP655, og de siste tre måneder med svartsurbær og eiketerninger.
OG 1057, FG målt i dag var 1007.

1. Ølet smaker godt, men jeg opplever det ikke som veldig surt/syrlig. Vil det tjene på lengre tid på ballongen, eller bør jeg regne med at dette er så surt som det blir?
2. Gjør kullsyre noe med opplevelsen av syrlighet i ølet?  :jaha:
3. Karbonering: Jeg vil ha ølet på flasker, og kan velge mellom vanlig flasking, eller fat -> beergun -> flaske. Jeg ser for meg at det er enklere å kontrollere karboneringen med sistnevnte metode med et surøl, hvis ingen har gode grunner for at flaskemodning er det rette når det gjelder surøl?
 
Kan forsøke meg på noen subjektive betraktninger...


1. Etter 16 måneder tror jeg - såvidt jeg har forstått - at det er begrenset hvor mye syrligere det vil bli. Hva slags type øl hadde du som base?
2. Gjør kullsyre noe med opplevelsen av syrlighet i ølet?  Ja, ferdig karbonert surøl smaker vesentlig syrligere enn flatt. Lambic smaker mye mindre surt enn gueuze.
3. Karbonering: Jeg ville flasket på champagneflasker med naturkork og brukt mindre sukkertilsetning enn vanlig (kanskje variert mengden og merket flaskene godt for å finne ut av forskhellen).
 
Gard skrev:
Kan forsøke meg på noen subjektive betraktninger...


1. Etter 16 måneder tror jeg - såvidt jeg har forstått - at det er begrenset hvor mye syrligere det vil bli. Hva slags type øl hadde du som base?
2. Gjør kullsyre noe med opplevelsen av syrlighet i ølet?  Ja, ferdig karbonert surøl smaker vesentlig syrligere enn flatt. Lambic smaker mye mindre surt enn gueuze.
3. Karbonering: Jeg ville flasket på champagneflasker med naturkork og brukt mindre sukkertilsetning enn vanlig (kanskje variert mengden og merket flaskene godt for å finne ut av forskhellen).

Hei, og takk for svar!
Oppskrift var som følger, og da kan det jo virke som om jeg er i mål nå.
Det er vel også et resultat av en økende forkjærlighet for skikkelig sure øl det siste året, så det var vel en forventning om at det kanskje skulle smake enda surere.
Bryggedato 12.08.12
2 Kg pilsnermalt
2 Kg hvetmalt
400g Pale malt (MO)
300g Crystal 70 EBC
25 g Fuggles 60 min
1tsp Irish Moss
Kokes i 90min!!
5 gram US-05 strøes rett i karet uten rehydrering
Flyttes til glassballong etter 6 dager, og tilsetter 1 rør Belgian Sour Mix 1 (WLP655 White Labs)
1500g Aroniabær 11.9.13
20 g eikekuber 11.9.13

OG: 1,057 SG
15,6 IBUs
15,8 EBC

Tror jeg satser på fat og flasking via beergun, så kan jeg eksperimentere litt med karboneringen der :)
 
Tror mindre humle ville gi syrningsbakteriene bedre arbeidsforhold. Jeg planlegger surølbrygging med kun symbolsk humletilskudd.

Og så ville jeg hatt oppi surmiksen samtidig som gjæren eller før
 
Surøl tar lang tid. Det er ikke sikkert mellesyrebakteriene egentlig har fått nok tid på seg til å utvilke den syrligheten du er ute etter. Det kan fort ta et par år før du har den karakteren du egentlig ønsker.
 
Se hvis du finner blog/VB/whatever om anchorage brewing CO. Fyren som driver det har masse interessant å si om surøl.
 
Eg heiv ei flaske Orval på ein red ale i mai, stod på 5 litersdunk sidan mai, smakte heilt fantastisk. Problemet
Var berre at all kolsyra forsvann då eg letta på loket, så har 2-3 liter med flatt surøl, men
Det tar seg vel opp igjen :)
 
Ølet blir nok ikke surt av bunnfall fra orval, det er brettanomyces der, men ingen bakterier. Kullsyre får du hvis du flasker med litt sukker.
 
+1 til miguel sitt tips. The sunday show sine intervjuer med anchorage brewing og crooked stave (to forskjellige programmer) er fantastiske infokilder! Særlig har Chad Yacobson mye å si om brettanomyces.
 
Jeg hadde det samme spørsmålet for noen uker siden, men turde ikke spørre på forumet – var redd for at Gahr skulle si «la det stå et år til». Mitt øl ble brygget i mai 2013, og tappet over på fat 14.12.2013. (til og med kona synes det er godt)

Mitt øl (Oud Bruin) ble først gjæret i tre dager med WLP011, før Wyeast sin Roeselare Blend og eiketerninger ble tilsatt. Jeg målte FG i slutten av oktober til 1008, det samme målte jeg halvannen måned senere. Ølet mitt har hele tiden stått i et vaskerom der temperaturene har variert mellom ca. 18 og ca. 22 grader.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
Min erfaring er at kullsyren bidro til at syrligheten ble mer fremtredende. Jeg kommer også til å ta ølet over på flasker med beergun. Jeg har allerede satt nytt brygg med samme oppskrift, og gjenbrukte eiketerningene.

Jeg tror du trygt kan satse på fating nå. (og brygg et nytt surøl selvfølgelig).

Send en PM så kan vi utveksle en flaske?
 
Hvis du gjorde som du skrev i din kommentar til Gahrs strålende artikkel om surøl:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,9411.0.html
«Mesking på 55 °C i 15 min, 67 °C i 45 min. US-05 tenkte jeg å stikke om fra plastbøtte etter 5-7 dager»

kan det være at US-05 har spist mye av det gjærbare før du slapp løs WLP655? Målte du hvor lang ned den var gjæret før du slapp løs WLP655 ?

Mine surøl blir mesket og skylt på høyere temp.  Oud Bruinen fikk 68 grader i 60 minutter og ble skylt på 80 grader.
Flamsk Rød, som skal stå i to år og som ikke ble forgjæret med alegjær, ble mesket på 70 grader i 60 minutter, hevet til 76 grader i 10 min og skylt med ca. 85 grader. Den hadde gjæret ned til 1008 etter 5 mnd., men skal ned til ca. 1003-1005 før den anses ferdig.

Begge ølene ble prøvesmakt etter et par måneder. I loggen ser jeg at Flamsk rød, som ble mesket "hardt", ble betegnet "søt", mens Oud Bruinen ble beskrevet som "så godt som ferdig, ikke veldig surt. Smakte supert.".
 
Tilbake
Topp