Svart Indian Ale på ekstrakt

Enda en nybegynneroppskrift fra meg.

Malt:

4 kg Weyerman Bavarian Pilsner ekstrakt
1,5 kg Coopers dark ekstrakt
200 gr Brunt sukker

Humle(pellets):

60 min:
20 gr Cascade
60 gr Amarillo

15 min:
15 gr Saaz
20 gr Cascade
10 gr Amarillo

1 min:
15 gr Saaz
20 gr Cascade
10 gr Amarillo

Tørrhumle:
15 gr Saaz
40 gr Cascade
20 gr Amarillo

Gjær:

2 X Safale us-05 Rehydrert i nedkjølt vørter uten humle. Full fres i bøtta etter noen timer.

Partial boil på 15 liter, vannet ut til 25.

OG: 1066
FG: 1010
ca. 7,5 %

EBC: 41
Litt i mørkeste laget fant jeg ut, men det blir nok godt lell.

IBU: 68 rager

Tørrhumlet etter fire dager på 17 grader, og flyttet til 22 grader. Dette etter gjæringen hadde roet seg ned. Det lukter snadder fra gjærlåsen, så dette lover bra. :skitbra:

Ser veldig bra ut, men det er vel strengt tatt en IPA...

Det er dog en god idé å rehydrere gjæren i vann, ikke i vørter. Vørteren utsetter gjæren for unødig belastning i denne fasen, og kan tildels virke mot sin hensikt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg tenkter apa på grunn av cascade og amarillo, men dengang ei. Hva er skilnaden? På fermentis sitt dataark for gjæren stod det at man kunne rehydrere i både vørter og vann, men da prøver jeg kun vann neste gang. Gjæringen har iallefall forløpt med stort hell. Jeg tok en måling i går, etter 7 dager gjæring og fikk da foreløpig sg på 1010, så den har allerede gjæret lengre ned enn jeg hadde trodd på forhånd. Det lukter himmelsk av gjærlåsen så sluttresultatet har jeg stor tro på.

Forskjellen mellom IPA og APA etter dagens definisjoner er at IPAen et litt sterkere og bitrere.

Sent from my X10mini using Tapatalk

Okei! Da blir det knallgodt! :D det skulle bli rundt 7.3<% prosent og ganske bittert, så da stemmer nok det. Vil dere anbefale flasking med naturlig karbonering, eller bør jeg vente på fatene jeg har bestilt for dette brygget? Det skal vel gjerne stå en stund før smaken er best?

Det kommer an på når fatene dine er der. Fat gir mindre arbeid, men IPA er ferskvare, dvs på sitt beste nesten så snart den er drikkeklar, etter et par-tre uker på flaske/fat.

Sent from my X10mini using Tapatalk

Okei. Jeg tipper jeg tapper på flasker ila helgen jeg da, så får jeg de på flaske i et par uker før drikkingen begynner for alvor. Gleder meg som et barn. Må regne med at det er omtrent ferdig da sg var 1010 for en dag siden. Får måle igjen i morgen og se det an.

Endret navnet til svart indial ale etter å ha smakt, sett på og googlet litt. Smaker steike godt! Så godt at jeg tok en ny runde, men denne gang med riktig farge for en IPA.

Tilbake
Topp