Svarte lagere: Tmave pivo og Schwarzbier

Jeg har laga en med tilstrekkelig med endringer til at jeg synes det må være lov å legge den ut. Den er "min" nå:). Litt mørkere - akkurat så den når opp til nedre grense i Norbryggs definisjon - litt sterkere, og litt andre humle- og maltvalg. Trur den blir brygga til uka.

OG 1.050 (88% effektivitet), FG 1. 011(77% attenuasjon), 5% ABV. 33 IBU, 50 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 0,5 ts. magnesiumsulfat. Meske på 64 og 72 grader.

Malt til 30 liter før tapping
2,30 kg Muntons pilsnermalt
2,00 kg Lyst münchnermalt (Weyermann)
0,30 kg Mørkt münchnermalt (Weyermann)
0,40 kg Caramunich II
0,40 kg Pale choko
0,25 kg Carafa Special II
Humle
27 gr Merkur 13% @ 60
40 gr Saphir 4% @ 5
Gjær
Imperial L17 Harvest
Hvordan denne vil bli bedømt i forhold til definisjonen, aner jeg ikke, men den er i alle fall blitt veldig nær det jeg ville ha. Ganske solid røsta preg, og litt tjukk munnfølelse. Svak sødme. Nokså lik sånn jeg husker Märkischer Landmann - men langt unna Køstritzer. Dette er absolutt ikke noen "svart pilsner", som Norbryggs definisjoner beskriver schwarzbier som. (Det passer på Køstrizer, men ... ?)

Om den ikke endrer seg - den er ikke så mange dagene gammel:) - blir dette en vinterfavoritt. Veldig mye øl tatt i betraktning at den bare har 4,5% abv, for å si det sånn.
 
Tilbake
Topp