Svartediket Black IPA

Hei, ska brygge ein klone av denne i dag men mangler warrior og horizon til bitter humle.
Mannen i bryggebutikken mente eg kunne bytte ut warrior med magnum? Vil det bli bra?
Eg har columbus, Galaxy og chinook liggende. Noen av di som passer bedre kanskje ?
Mvh Christian
 
Har brygget den tre ganger, og den skal jeg aldri gå tom for :)
Har fremdeles to igjen av første batch, og den holder seg godt over tid.
 
Jeg har brygget denne bortsett fra at jeg økte mengden pilsnermalt og pale malt til 3kg på hver (sett utifra den som er lagt ut av Gahr her på side 1). Tilsatte 500g demerasukker og 500g Briess golden spraymalt da jeg ikke har plass til mer malt i min BB30 og endte på OG 1.085. Justerte bitterhumle til å lande på samme IBU som oppskriften. Gjæret på 20C i 2 uker med US-05. Tørrhumling ble gjort etter 1 uke. Karbonert på 27-28C med 8g sukker per liter i en uke før satt til kald lagring. Ble en nydelig fersk og frisk imperial black IPA etter første smaksprøve i dag :).
 
Sist redigert:
Burde du ikke justert farge, bitterhet og aroma humle proposjanalt eller mer med økende gravity


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er nok riktig. Jeg er relativt fersk i faget og hadde lyst til å eksperimentere litt med denne oppskriften. Bitterheten syntes jeg fungerer veldig bra utifra hvordan den smaker for meg hvertfall, IBU er blitt justert i det minste. Fargen er helt riktig i forhold til andre Black IPA'er jeg har drukket, relativt mørk med lyst skum. :)
 
Mener det er 7Fjell sine tider.
Hvor lang tid de bruker å heve temperaturen mellom stegene er vel ikke angitt?
Jeg og flere med meg bruker det som passer vårt utstyr.
Bruk det som passer ditt.
 
Mesketider/temperaturer og gjæringstemperatur er det som er mest irrelevant mtp oppskrifter fra kommersielle bryggerier. De legger glatt ut oppskriften hvordan de gjør det hos seg selv. Men prøver du selv så ser du at du trenger noen forsøk på å i det hele tatt komme i nærheten.
 
Mesk:
64 ̊C i 20 min.
71 ̊C i 20 min.
77 ̊C i 5 min.

Jeg har et lite praktisk spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Dette er en IPA jeg vil forsøke meg på snart, og jeg har en Grainfather kjele.

Det jeg lurer på er, når den har mesket på 64 grader i 20 minutter, og jeg hever temperaturen til 71 grader, skal den tiden den bruker opp til 71 grader tas med i bergeningen, eller starter jeg klokken (og tar tiden på 20 min.) når den når 71 grader?

Den tiden vil jo bli litt mer enn 20 minutter på differansen i tid fra 64 grader til 71 grader. Jeg tenker at total mesketid vil bli mer enn 45 minutter hvis jeg skal ta med hevetemperaturen.
 
Sist redigert:
Jeg har et lite praktisk spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

Dette er en IPA jeg vil forsøke meg på snart, og jeg har en Grainfather kjele.

Det jeg lurer på er, når den har mesket på 64 grader i 20 minutter, og hever temperaturen til 71 grader, skal den tiden den bruker opp til 71 grader tas med i bergeningen, eller starter jeg klokken (og tar tiden på 20 min.) når den når 71 grader?

Den tiden vil jo bli litt mer enn 20 minutter på differansen i tid fra 64 grader til 71 grader. Jeg tenker at total mesketid vil bli mer enn 45 minutter hvis jeg skal ta med hevetemperaturen.

Når man stegmesker slik i en Speidel går ikke klokken før den korrekte temeraturen er nådd. Dvs det er stopp i klokken fra steg 64 grader til den har nådd 71 grader, da starter klokken igjen og teller 20 min. Dette vil igjen si at det tar vesentlig lenger tid å gjennomføre en stegmesk som er beskrevet som 45 minutter. Dette er bare slik Speidelen gjør det, om det er helt korrekt eller ikke tør jeg ikke svare på. Godt øl blir det dog :)
 
Takk, det er vel slik jeg tenker må bli. Nå har ikke Grainfatheren min intern klokke eller muligheter for automatisk stegmesking, så jeg må ha kontroll på start og stopptider, og bruker 2 metoder, en egen flerdigital klokke med alarm og noen ganger legger jeg det inn i Beersmith.

Men da fikk jeg kanskje svar på spørsmålet mitt, man starter tiden på 20 ved oppnådd grader, og den totale angitte mesketiden, som 45 minutter her, blir da mer siden man må også ta med økningen mellom gradene.
 
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, tørrhumle.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, tørrhumle.
40 g Centennial, pellets, 10 % aa, tørrhumle.

Jeg leser videre i denne posten at tørrhumle tilsettes etter stormgjæring er ferdig, anslagsvis 4-5 dager så da fikk jeg svar på det.:)
Men, et praktisk spørsmål til, min stormgjæring ser ut til å være ferdig, vesentlig mindre bobling nå enn siden søndag da gjærlåsen nesten eksploderte, og det er på tide å tilsette tørrhumlen.

Kan jeg benytte humlepose eller er det anbefalt å strø den utover i dunken ? (pellets fra pose 4 - Bryggselv pakken Black IPA - Svartediket)
(humlepose dykket i starsan før slipp er tenkt)
 
stått en uke nå? jeg ville ventet til det var igjen 4-5 dager til cc eller tapping.jeg dumper det rett oppi.. liker ikkje humlepung.. men mange som sverger til det..
 
jeg ville ventet.. tror det var @Miguel som hadde en test her på forumet der han prøvde litt forskjellige ting mtp når man burde tilsette humla.. han mente det var (om jeg ikke husker feil) best å tilsette humla når det var 5 dager igjen av gjæring.
 
har iallefall stolt blindt på det.. men brygget en NEIPA idag, som jeg skal tilsette humle i to omganger, å første tilsetning blir på lørdag (4 dager ut i gjæringen)
 
Tilbake
Topp