Har nå hatt min første skikkelige brygging på en vanlig BB30.
Standard oppsett med orginal pumpe.
Holdt meg anbefalt oppskrift fra Midtbrygg (ferdig sett) - kort fortalt slik:
Mesking i 1 time på 65-69 grader,
sirkulering i 60 min på ca. 78 grader, ble mer mer ca. 50 min da det rant litt over fra maltrøret når det nærmet seg slutten.
Skyllet med ca. 14.5 liter
OG ble 1.068 - mot tenkt 1.062
Liter i bøtta 21 - men da tok jeg ikke med det under kranen på BB - uten at jeg har regnet med det så er "utbyttet" ? da ganske ok
3 spørsmål / synspunkter
1. Glemte siste humla - så de 20 g av Columbus som skulle i ved kokeslutt - slengte jeg oppi under kjøling (vørter var da ca. 45 grader)
2. Hva vil OG jeg endte på potensielt ha å si for resultatet
3. Etter ett døgn i bøtta freste det bra i gjærlås (20 grader som anbefalt i rommet) - det var i går. I dag tidlig var det helt stilt.
Om noen gidder - fint å få synspunkter på dette
Standard oppsett med orginal pumpe.
Holdt meg anbefalt oppskrift fra Midtbrygg (ferdig sett) - kort fortalt slik:
Mesking i 1 time på 65-69 grader,
sirkulering i 60 min på ca. 78 grader, ble mer mer ca. 50 min da det rant litt over fra maltrøret når det nærmet seg slutten.
Skyllet med ca. 14.5 liter
OG ble 1.068 - mot tenkt 1.062
Liter i bøtta 21 - men da tok jeg ikke med det under kranen på BB - uten at jeg har regnet med det så er "utbyttet" ? da ganske ok
3 spørsmål / synspunkter
1. Glemte siste humla - så de 20 g av Columbus som skulle i ved kokeslutt - slengte jeg oppi under kjøling (vørter var da ca. 45 grader)
2. Hva vil OG jeg endte på potensielt ha å si for resultatet
3. Etter ett døgn i bøtta freste det bra i gjærlås (20 grader som anbefalt i rommet) - det var i går. I dag tidlig var det helt stilt.
Om noen gidder - fint å få synspunkter på dette