Ta vare på hveteøl gjær?

JimEero

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg har gående en hveteøl batch, den går for andre dagen nå og putrer som bare det. Jeg skummet av i går, inneholdt vel mest proteiner og humle (i følge moderne hjemmebrygging). Jeg bruker wyeast 3056 - Bavarian Wheat Blend™ er det noen som kan bekrefte om dette er et overgjær...Da kan en vel skumme av på andre dagen for å lagre gjær i skummet... Og hvor lenge gjæren kan ligge i kjøleskap før bruk igjen, ved gjenbruk?

Tenkte nemlig å brygge et mørkt øl neste så da må denne gjæren bli liggende en stund. Kan gjæren fryses ned (gå i dvale), noen som har testet det?

Takker for alle svar;)

Hei.

Det er ei generell anbefaling å ikke lagre høstet gjær lenge. Noen sier 1 uke, andre opp mot 4 uker. Problemet er at gjæra blir utsatt for O2, og dette er ikke spesiellt heldig. Dersom du holder deg innenfor 2 uker så skulle jeg tro det går bra. Du vil oppleve at mye av gjæra dør ved å lagre den lenge, så en starter kan være greit å sette opp (eller ta vare på store mengder med tanke på lagring). http://www.mrmalty.com/calc/calc.html  har en grei kalkulator for å beregne gjenbruk av gjær.

Frysing av gjær er så¨langt jeg har forstått det ikke anbefalt. Du vil oppleve store tapstall  ;D Det er vel mulig å fryse den ned i glyserol (tror jeg det var), men har aldri prøvd det.

MVH
Børge

Apropos, gjenbruk av gjær. Er det mulig å tømme ny vørter rett ned i gjæringskaret på en nylig flasket øl? Altså helle vørter over gjærkaka fra forrige batch.

Chriselv skrev:
Apropos, gjenbruk av gjær. Er det mulig å tømme ny vørter rett ned i gjæringskaret på en nylig flasket øl? Altså helle vørter over gjærkaka fra forrige batch.

Folk gjør det og det kan godt gå bra. Men etter jeg har lest mye om dette emne på flere fora og WhitaLabs/Wyeast sine hjemmesider, har jeg bestemmt at jeg skal kjøpe fersk gjær hver gang fra nå. Ikke dyrt egentlig i det heile tatt, mye tryggere og mye enklere (tenk på arbeid og beregning).

Huub skrev:
Folk gjør det og det kan godt gå bra. Men etter jeg har lest mye om dette emne på flere fora og WhitaLabs/Wyeast sine hjemmesider, har jeg bestemmt at jeg skal kjøpe fersk gjær hver gang fra nå. Ikke dyrt egentlig i det heile tatt, mye tryggere og mye enklere (erbeid og beregning).
Hvis en gjenbruker gjærkaka, er det da nødvendig å fjerne noe av gjæra, eller går det greit å bare helle vørteren nedi og riste litt?

Det meste går an i ølbrygging, men det er ikke alt som er anbefalt  ;)

Du bør ikke gjøre det så lettvindt som dette. Du ender opp med å overpitche ølet kraftig, og det medfører at gjæra ikke formerer seg og skaper ny og frisk gjør (samtidig som den tilfører smaker).

"Rett" måte å gjøre dette på er å ta ut en oppmålt mengde slurry og tilsette dette i neste brygg. Bruk denne kalkulatoren for å beregne det: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

MVH
Børge

Huub skrev:
Det ble skrevet mye om dette.. hvis du søker på 'gjenbruk av gjær'her på forumet  :biersmile:
Helt utrolig at jeg fortsatt glemmer å sjekke før jeg stiller spørsmål :p

Her er tråden for de som leter etter den  ;) http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1878.0/all.html

Huub skrev:
Folk gjør det og det kan godt gå bra. Men etter jeg har lest mye om dette emne på flere fora og WhitaLabs/Wyeast sine hjemmesider, har jeg bestemmt at jeg skal kjøpe fersk gjær hver gang fra nå. Ikke dyrt egentlig i det heile tatt, mye tryggere og mye enklere (tenk på arbeid og beregning).

Jeg er ganske enig med deg i det, det er ikke akkurat millioner å spare på gjær og det er jo forsåvidt sikrest å benytte ny gjær hvis dette er mulig. Jeg tenker med meg selv at det viktigste er å brygge det man vil og ikke ha et tidspress i forhold til en ukes lagringstid på gjær.

Vært morsomt dog å prøvd å fryse de ned med glycerol, vi gjør jo det på eukaryote celler på labben. hmmm :idea:

JimEero skrev:
Huub skrev:

Jeg er ganske enig med deg i det, det er ikke akkurat millioner å spare på gjær og det er jo forsåvidt sikrest å benytte ny gjær hvis dette er mulig. Jeg tenker med meg selv at det viktigste er å brygge det man vil og ikke ha et tidspress i forhold til en ukes lagringstid på gjær.

Vært morsomt dog å prøvd å fryse de ned med glycerol, vi gjør jo det på eukaryote celler på labben. hmmm :idea:

Det er helt klart enklest og sikrest å bare kjøpe tilstrekkelig ny gjær hver gang, eventuellt sette en starter. Problemene oppstår når batchene blir så store at man balanserer i grenseland for hva som er mulig å bygge opp med det utstyret som er tilgjengelig. Å kjøpe 25 pakker gjær for å sette opp 100 liter lager er heller ikke serlig økonomisk  ;D I slike tilfeller er gjenbruk en befrielse  :yes: (men det må gjøres på rette måten).

Håper du tester glyserol for nedfrysing av gjær. Hadde vært morro å vite resultatene og fremgangsmåten  :ilike:

MVH
Børge

Vanlige hjemmefrysere er ikke spesielt godt egnet til frysing av gjær, da temperaturen ikke egentlig er lav nok og svinger for mye.

Hveteølgjær er forøvrig av de gjærtypene som tåler lagring etter høsting dårligst.

Tenkte på det samme, temperaturene på fryseren er langt fra det de burde være. Tro ikke jeg går til innkjøp av egen fryser med riktig temperatur og topp stabilitet;) Var ikke klar over at hvetegjær var så ømfintlige.

Witgjær går bra, men ikke tysk hveteølgjær. Spørsmålet gjaldt Wyeast 3056. Selv om lang oppbevaring kan gå greit, er seks uker lenge, i alle fall hvis man ikke planlegger å lage starter før bruk.

Å kjøpe 25 pakker gjær for å sette opp 100 liter lager er heller ikke serlig økonomisk  

jeg vet ingenting om gjærmende på lager men tenk på hvis du kan hjemmebrygge en 100 liter Dark Force fra Haandbryggeriet. Hvis du kjøper 200 0.5 l flasker koster det nærmere NOK 14.000,-

så bruk gjerne mange nye pakker fordi økonomisk er det uansett  :biersmile:

Huub skrev:
jeg vet ingenting om gjærmende på lager men tenk på hvis du kan hjemmebrygge en 100 liter Dark Force fra Haandbryggeriet. Hvis du kjøper 200 0.5 l flasker koster det nærmere NOK 14.000,-
Litt off topic her nå, angående Dark Force. Det er en meget god stout, men er det bare jeg som synes den har en helt vanvittig mengde kullsyre? Jeg bruker sånn ca en evighet på å drikke en halvliter. Men god, det er den!

Chriselv skrev:
Huub skrev:
Litt off topic her nå, angående Dark Force. Det er en meget god stout, men er det bare jeg som synes den har en helt vanvittig mengde kullsyre? Jeg bruker sånn ca en evighet på å drikke en halvliter. Men god, det er den!

drakk den i sommer og hukser ikke noe slikk. men jeg drikker gjerne øl med mye kullsyre så min mening er ikke noe å stole på. for å være ærlig: jeg kjøper aldri engelske øl men denne kjøpte jeg p.g.a. tøfft etikett og jeg synes det er av en av de beste øl jeg drakk i 50 år  ;D (og jeg er bare 41 år gammel)

Gahr skrev:
Witgjær går bra, men ikke tysk hveteølgjær. Spørsmålet gjaldt Wyeast 3056. Selv om lang oppbevaring kan gå greit, er seks uker lenge, i alle fall hvis man ikke planlegger å lage starter før bruk.

Enig i at 6 uker nok er litt i overkant  ;D Det hele ble gjort litt for eksperimenteringens skyld, men ølet ble meget godt  :yes:  Satte samtidig opp en batch med wit basert på whitelabs gjær (den vi gjenbrukte var fra wyeast). Det som skjedde var at wit-en med gjenbrukt gjær klarnet mye fortere enn den andre. Etter noen uker var den nesten "crystal"  ;) Dette tror jeg ikke hendte med den originale wit-en som gjære først ble brukt til (men er ikke helt sikker, mulig den ikke ble så veldig gammel  :klovn: ) Vil tro/anta det skyldes gjenbruk av slurry og ikke top-cropping, men er ikke sikker.

MVH
Børge

Tilbake
Topp