Tåkete ved kaldlagring

Jeg har nettopp laget en Kölsch som jeg tilsatte litt irish moss. Etter å ha stått å karbondert i 1 1/2 uke i romtemperatur var ølet veldig klart og fint. Satte det nå for 3 dager siden i kjøleskapet og det har plutselig blitt uklart, vet noen hva det kommer av? Har ikke hvete men kun pilsner, munich og vienna oppi.

Det skyldes at proteinene i ølet Kommer ut av løsning ved nedkjøling. Populært kalt for kjøletåke. varmer du opp ølet igjen vil ølet bli klart. Påvirker ikke smaken  :)
ed: oddvar kom meg i forkjøpet :)

Smakte på ølet i går og det er noe av det j... jeg har smakt  :eek:ppkast: Fargen var fin, skummet var fint men det luktet ikke noe særlig av det i det hele tatt. Når jeg skulle smake på det klarte jeg ikke å holde det i munn engang, en sterk fornemmelse av kokte grønnsaker og våt papp. Nei dette går rett i dass. Skjønner ikke helt hva som har skjedd da jeg lagde en kölsch med pilsnermalt, munich og vienna. Mesket på 67 grader i 70 min, kokte i 90 min og primærgjæret i 24 grader uten kontakt med sol, eller lokket på når jeg kokte. Lot flaskene stå i flaskerens i 30 min før jeg vasket de lett av i vann, det samme med korkene. Nå hadde flaskene stått i kjøleskap i 1 1/2 uke i 10 grader før jeg smakte på det.

Utrolig kjedelig å kaste hardt arbeid på den måten, men man kan ikke lykkes hver gang. Skal nå uansett oppgradere alt av utstyr så bryggingen holdes på vent imens.

Våt papp? Det høres jo ut som oksydering. Har ikke smakt oksidert øl selv, men har lest beskrivelsen. Kål, grønnsaker, er ikke det en feil som oppstår ved for dårlig avdamping ved bruk av pilsnermalt?

Tilbake
Topp