Takler Safale us-05 høy OG?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Neste brygg tror jeg må bli en Imperial IPA / DIPA ...

Hvordan vil Safale us-05 takle en vørter med OG på 1.070 - 1.080? Er dette uproblematisk eller bør jeg bruke en spesiell gjær som tåler den høye alkoholen?

Jeg brukte 05 på en IPA nylig. OG 1.070 var hvertfall ikke noe problem.
Brukte to pakker.

Så lenge du bruker nok gjær bør det vel ikke være noe problem. Sjekk gjærkalkulatoren på mrmalty.com så har du alt på stell, i alle fall gjærmessig.

leste et sted at den tåler opp mot 12%, så da er du vel på den sikre siden
satte nettopp 23 liter på 1076 med 11.5g us-05 og den blåser som bare det, men ser på mrmalty at jeg burde hatt rundt 18g.
hvordan merker man om det er for lite gjær, og er det avgjørende for resultatet?

US-05 (og California/American ale-gjær generelt) er vel antakelig en av de enkleste gjærtypene man kan jobbe med. Robust, ren og pålitelig. Sannsynligvis noe av det sikreste man kan bruke i sterk ale...

Bernt benyttet WLP001 på et ekstremøl på godt over 1.100. Gjæra veldig bra ned. Var planlagt å bruke High Gravity for å få den tilstrekkelig ned, men trengte ikke dette i det hele tatt. Siden US05 deler mange av kvalitetene til WLP001 (de aller fleste) skal nok dette gå greit.

Enklere å bruke flere pakker. Gjæret en imp. Stout på 12,6% med denne så den tåler sterke øl.

Tilbake
Topp