Tanker etter bryggekurs

Joda. Men jeg mistenker at det tar lengre tid enn 8 min for å låse vørteren som du skrev. Jeg er bare nysgjerrig på hvor lang tid det tar iom at jeg ikke har funnet noen interessante tall på dette.
 
Hei!

Har vært på bryggekurs med en dreven fyr men stusser litt over en del av 'pensum'..

- Man skal alltid meske ut i 60 minutter på 78-80 grader og aldri kjøre mer enn ett meskesteg før dette. Flere meskesteg er kun nødvendig om du bruker malt som ikke er modifisert (hvilket all malt fra bryggebutikker visstnok er)

- Tørrgjær er bedre enn fersk gjær. Undersøkelser fra bryggeskolen han hadde gått på viste at et rør fra whitelabs hadde halvert antall gjærceller etter fire dager. En pose med tørrgjær på sin side inneholder alltid x mrd celler.

- PBW er tull(dyrt), Sun maskinoppvask gjør nøyaktig samme nytten

- malt til speidel kvernes på ned mot 0,4mm mens til BB30/60 0,7mm.

Interessant med kommentarer på dette!

Tror linken til Miguel sier det meste om påstanden om 60 min utmesk.

Tørrgjær bedre enn fersk gjær? Både ja og nei. Ja hvis den eneste parameteren er antall celler pr pakke. Men det er jo ikke derfor vi bruker fersk gjær er det? Jeg bruker fersk gjær på grunn av tilgjengeligheten til forskjellige gjærstammer. Det hjelper ikke meg at en pakke US 05 har 100 mrd celler hvis jeg vil brygge en belgier med gjæren til Westmalle? For at påstanden skal ha noen som helst mening må den være: Gitt samme gjærstamme, vil tørrgjær alltid være bedre. Og etter min mening kan en slik påstand ha noe for seg. Jeg gidder f.eks. aldri bruke wlp 001 framfor US 05. Eller wlp 830 framfor safelager 34/70.

Malt til Speide kvernet på 0,4 mm. Har kan vi i alle fall trygt konkludere med at fyren rett og slett ikke har peiling.

mvh
Bård
 
Tilbake
Topp