Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Noen som har gjort seg noen erfaringer med nanocanner de ønsker å dele?
Spesielle ting å passe på, brukerfeil å unngå osv?

Har nylig anskaffet meg en slik, og har ingen erfaring med tapcooler fra tidligere (kun brukt beergun).
Er det nødvendig å rengjøre med TSP før første bruk, eller holder det med PBW og starsan?
 
Noen som har gjort seg noen erfaringer med nanocanner de ønsker å dele?
Spesielle ting å passe på, brukerfeil å unngå osv?

Har nylig anskaffet meg en slik, og har ingen erfaring med tapcooler fra tidligere (kun brukt beergun).
Er det nødvendig å rengjøre med TSP før første bruk, eller holder det med PBW og starsan?
Min erfaring er basert på første gangs bruk.
Vasket den i PBW og kjørte starsan gjennom ved å fylle første boksen overfull slik at det komme inn over alt.
Hos meg gikk fyllinga etter all forventing, bruke Y-stykke på co2 slik at det er samme trykk i fat og i tapcooleren.
Fant også ut at det lureste var å presse boksen litt opp til man ser at hendelen rører seg før man strammer til. Av 100 bokser så var jeg uheldig med en boks som ble feste skjeft, å da blir det grisete:eek:

Lykke til :D
 
Helsikke, litt frustrert etter kun 50 bokser...


Denne tålte ikke mye, har ikke skrudd hardt til heller, bare slik at det ble tett mellom boks/ pakning. Produksjonsfeil?
Ser på nettet at det finnes noen blå også...

20211221_171023.jpg
 
Helsikke, litt frustrert etter kun 50 bokser...


Denne tålte ikke mye, har ikke skrudd hardt til heller, bare slik at det ble tett mellom boks/ pakning. Produksjonsfeil?
Ser på nettet at det finnes noen blå også...

Vis vedlegget 54912
Ja, det var dessverre produksjonsfeil på en del av de grå ringene. Du får ny blå ring der du kjøpte den. Den ryker ikke!
Beklager!
 
Fylte flasker fra fat for første gang i helgen, cirka 40 flasker totalt fra 5 forskjellige fat. Gikk ganske problemfritt, men oppdaget at hands-free klips gjør jobben så mye lettere at jeg i fremtiden heller vil bruke vanlige flasker og korke de enn flip-top flaskene jeg har brukt mye før, men som ikke passer med hands-free klips. Ser også at det vil være en fordel å rigge for tapping slik at fat fortsatt står i kjøleskap, det skummet over en del på slutten av et fat jeg skulle tømme når det ble varmere.
1640126878049.png
 
Hvor får man tak i ekstradeler til mottrykksfylleren? Leter etter "pinnen" til co2-knappen
 
Fylte flasker fra fat for første gang i helgen, cirka 40 flasker totalt fra 5 forskjellige fat. Gikk ganske problemfritt, men oppdaget at hands-free klips gjør jobben så mye lettere at jeg i fremtiden heller vil bruke vanlige flasker og korke de enn flip-top flaskene jeg har brukt mye før, men som ikke passer med hands-free klips. Ser også at det vil være en fordel å rigge for tapping slik at fat fortsatt står i kjøleskap, det skummet over en del på slutten av et fat jeg skulle tømme når det ble varmere.
Vis vedlegget 54927

Hands-free klipset skal vel ikke brukes slik hengende på skrått under tappekran? Kun for bruk med forlengerslange slik at flasken kan stå på noe og ikke belaste klipset så mye. Det går sikkert godt helt til det ikke går lenger :p
 
Hands-free klipset skal vel ikke brukes slik hengende på skrått under tappekran? Kun for bruk med forlengerslange slik at flasken kan stå på noe og ikke belaste klipset så mye. Det går sikkert godt helt til det ikke går lenger :p
Burde kanskje nevnt at utenom de 5 sekundene jeg tok bilde så holdt jeg i flaskene hele tiden (uten skruadapter skyves også tapcooler ut av tappekranen ganske raskt når flasken blir fullere), da blir det ikke noe særlig mer belastning på hands-free klipset enn om jeg hadde hatt forlengerslange. Jeg brukte det altså ikke for å bli helt hands-free, men bare for å slippe å holde press mellom flaske og tapcooler. ;)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvor får man tak i ekstradeler til mottrykksfylleren? Leter etter "pinnen" til co2-knappen
Strømmen hjemmebrygg aka homebrew.no
Ikke sikker på om de har akkurat den «pinnen» du trenger men vet de har knappen. Tipper de klarer å skaffe de meste.
 
Ikke den :) Trenger den som er festet til co2-knappen. Finner ikke noe på nettet så får vel spørre noen som fører tapcooler, ser BS har startet og selge også...
Aha, da er jeg med. Du har mistet den lille gjennomgående skruen som er festet til den fjærbelastede knappen. Den med 3 (?) små silikonringer. Den tror jeg kanskje ikke selges separat, dessverre.
 
Aha, da er jeg med. Du har mistet den lille gjennomgående skruen som er festet til den fjærbelastede knappen. Den med 3 (?) små silikonringer. Den tror jeg kanskje ikke selges separat, dessverre.
Har ikke mistet den men ville gjerne teste med en ny da den har blitt ustabil(slitte silikonringer?) Sliter med at den ikke tetter seg helt etter purging+at det kommer ut skum/øl ved skruen under fylling av øl
 
Har ikke mistet den men ville gjerne teste med en ny da den har blitt ustabil(slitte silikonringer?) Sliter med at den ikke tetter seg helt etter purging+at det kommer ut skum/øl ved skruen under fylling av øl
Er vel normalt at det kommer skum/øl ut av ventilen når/hvis man får mye skum ved fylling?
 
Har ikke mistet den men ville gjerne teste med en ny da den har blitt ustabil(slitte silikonringer?) Sliter med at den ikke tetter seg helt etter purging+at det kommer ut skum/øl ved skruen under fylling av øl
Jeg hadde litt prakk med at silikonringene ble tørre og sprakk. Knappen fikk da en tendens til å henge seg opp. Vedlikeholdes med keg lube
 
Tilbake
Topp