Tappe ferdig øl på corneliusfat ?

Hei !

Har til nå kun brukt flasker til mitt øl, men så lurer jeg på om jeg kan tappe ølet på corneliusfat ferdig sukkret å la det stå 2 uker temperert slik som jeg gjør med flaskene ?

Mvh Egil

Du kan fint karbonere naturlig på fat. Prosedyren er den samme som ved flasking i det tilfellet.

Men du kan også karbonere kunstig, det tar mindre tid. :)

Det går helt fint men du trenger co2 for å få trykk i fatet slik du får klem på pakninga sliik at det blir tett.

Har gjort dette i forbindelse med en konkurranse der et av kravene var "naturlig kabonering".
Det fungerer greit, men gir også litt mer urenheter i ølet.
Jeg har ennå ikke møtt noen som beviselig har klart å smake forskjell på natrulig karbonert og tvangskarbonert øl.

StoreMy skrev:
Jeg har ennå ikke møtt noen som beviselig har klart å smake forskjell på natrulig karbonert og tvangskarbonert øl.
Litt på sida:
Eg meiner å ha lest ein plass at tvangskarbonering gir større bobler enn ved naturleg karbonering. Er dette tilfelle? Smaken blir nok den sam uansett. Har sjølv kun brukt naturleg karbonering på flaske.

Vil ein i teorien bruke mindre co2 ved å sukerkarbonere på fat, og bruke co2 for å drive ut ølet? og vil ein kansje få bedre kontroll?
Hva ville dere sett trykket på cor for og drive ut ølet?

Om du karbonerer naturlig vil du bruke mindre CO₂ ettersom CO₂-en som oppløses i ølet kommer fra sukker, ikke fra gassflaska.

Serveringsteykket bør tilsvare CO₂-nivået du ønsker i ølet, ellers endres vel karboneringsnivå etter hvert som du tapper. Om det gir for mye skum må du revurdere oppsettet med tanke på lengde og tykkelse på slangene.

Bedre kontroll får du neppe, om du bruker tabellen du finner i medlemsseksjonen får du rett karboneringsnivå. Men på fat er det jo veldig lett å justere karboneringa om du bommer på første forsøk.

TerjeR skrev:
StoreMy skrev:
Litt på sida:
Eg meiner å ha lest ein plass at tvangskarbonering gir større bobler enn ved naturleg karbonering. Er dette tilfelle? Smaken blir nok den sam uansett. Har sjølv kun brukt naturleg karbonering på flaske.

Der er jeg uenig, jeg synes naturlig karbonering gir større bobler. Ikke at jeg gjør det selv, men har brukt en del tid på å gå gjennom det som finnes av Belgisk Trappist og Abby øl, og der er mesteparten naturlig karbonert. Jeg er ikke veldig imponert i forhold til mine to brygg med trappistkloner, men det er en helt annen historie!  ;) De har i alle fall større bobler enn mine som er tvangskarbonert.

Tilbake
Topp