Tappe øl på 1,5 liters plastflasker?

Hei! I dag er min golden lager ferdig, og har planer om å tappe ølet på 1,5 liters plastflasker. Er dette safe? I tilfelle tenkte eg å bare kjøpe inn first price vatn, og helle ut og tappe med en gang. Regner med at helt nye flasker er desinfisert? Eller må eg desinfisere dei sjølv først?
Takker for alle svar!

Hei! I dag er min golden lager ferdig, og har planer om å tappe ølet på 1,5 liters plastflasker. Er dette safe? I tilfelle tenkte eg å bare kjøpe inn first price vatn, og helle ut og tappe med en gang. Regner med at helt nye flasker er desinfisert? Eller må eg desinfisere dei sjølv først?
Takker for alle svar!
Jeg ville desinfisert. Det er ikke så mye jobb, og jeg stoler ikke nok på noen andre.

Husk at sollys, og lys fra lysstoffrør, ikke har noen gunstig effekt på ølet - så det må i alle fall lagres mørkt. Brune flasker eller fat er alltid å foretrekke. :)

Edit: Vannflasker er som regel papirtynne, og vil nok ikke tåle karbonert øl så bra? Ville heller satse på brusflasker i så fall.

Husk at sollys, og lys fra lysstoffrør, ikke har noen gunstig effekt på ølet - så det må i alle fall lagres mørkt. Brune flasker eller fat er alltid å foretrekke. :)

Edit: Vannflasker er som regel papirtynne, og vil nok ikke tåle karbonert øl så bra? Ville heller satse på brusflasker i så fall.

Eg har ein mørk plass å legge dei:) Men tror du det går vist eg kjøper first price vatn med kullsyre da? Tror dei er like billige.

Ville absolutt gått for brune (fargede) glassflasker.
For mange år siden forsøkte noen bryggerier seg på plastflasker, det var ingen suksess. Det ble plastsmak på ølet, og noen påsto at trykket forsvant gjennom plasten (det siste tas med en klype salt???).
Jeg spør på butikkene i nærheten om å få kjøpe panteflasker, og det er ikke noen problem. Lar de stå noen timer i varmt vann med kaustikk soda, og skyller deretter godt. Da forsvinner også etikettene av :) Vasker de i vann med Star-san før de brukes. Min erfaring er at Munkholm-flaskene er det minst arbeid med (hvis en kan velge).

Takker for alle svar!

Du kan spørre i butikkene om å få kjøpe tomflasker. Det har ikke vært noe problem med ølflasker, i alle fall.

Ikke noe problem å bruke halvannenlitersflaskene med mineralvann, i alle fall. Kjenner en kar som bare bruker det.

Du må jo være fra Sunnmøre? ;)
Hvorfor spare noen få kroner på flasker for å risikere å ødelegge et brygg du har lagt inn 300-400 kroner på, og masse tid?

Hahah! Er sunnmøring ja, men også student.
Men eg skjønner poenget ditt ja, tenkte bare å sette litt va det ølet her på plastflasker som ei foreløpig løsning

Du kan spørre i butikkene om å få kjøpe tomflasker. Det har ikke vært noe problem med ølflasker, i alle fall.

Ikke noe problem å bruke halvannenlitersflaskene med mineralvann, i alle fall. Kjenner en kar som bare bruker det.

Trur du eg må desinfisere flaskene, vist eg tapper med en gang eg har helt ut vannet?

Trur du eg må desinfisere flaskene, vist eg tapper med en gang eg har helt ut vannet?

Det skal gå fint å helle ut vann og så ha ølet rett i.
Har gjort dette mange ganger ned slumper som er att i gjæringsdunken

Eg tenker så lenge det er drikke øl ikkje noke ein skal spare i måneds / år må dette gå heilt fint.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
En liten fordel med plastflasker er at du kan klemme ut overflødig oksygen før karbonering, trykkoppbyggingen under karbonering fyller opp det volumet som er presset ut..
Og - for en som etterhvert hater å fylle på halvliters flasker - 1,5 liters flasker blir bare 1/3 av flaskejobben, både på fylling og vasking.. :)

Vet ikke om jeg ville gjort det selv allikevel.. Går heller for flere fat..

En liten fordel med plastflasker er at du kan klemme ut overflødig oksygen før karbonering, trykkoppbyggingen under karbonering fyller opp det volumet som er presset ut..
Og - for en som etterhvert hater å fylle på halvliters flasker - 1,5 liters flasker blir bare 1/3 av flaskejobben, både på fylling og vasking.. :)

Vet ikke om jeg ville gjort det selv allikevel.. Går heller for flere fat..

Ja det er lurt å presse ut lufta når ein flasker

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp