Tappeanlegg, praktisk bruk:

Hei. Hvordan gjør dere det med fat, co2 og slanger? Tenker på om dere rengjør etter bruk? Står alt oppkoblet til enhver tid eller kobler dere fra når det ikke er i bruk? Jeg har hatt tappeanlegg noen måneder nå, jeg har bare alt tilkoblet, men skrur av co2 når jeg ikke bruker det. Kan gå dagesvis(kanskje uke også) mellom hver tapping. Har dere noen tips til smøring av pakningene på fatene? Blir litt trege å få av når de står litt. Bruker å spraye en "dæsj" med starsan på nipler og koblinger for å løse opp litt.
 
Bygde meg kegerator for ikke så lenge siden og nei, jeg tenker ikke så veldig mye på vedlikehold... Enda iallefall.
Gassen står på hele tiden på ca. 7-8 PSI, og kjøleskapet holder en god 3-4 grader hele tiden.
Jeg har derimot en litt overkarbonert stout jeg holder på å kjøre ned karboneringen på, så der er gassen frakoblet.

Tror nok ikke jeg kommer til å bry meg om å vaske øl-linjene de første 2-3 fata iallefall, da det står øl på dem hele tiden.

Hadde litt problemer med kraner som satte seg fast og kilte seg, men det har jeg ikke hatt noe problem med etter at jeg byttet til perlick kraner. Hadde også ett skumproblem flow-controlen tok seg av. Nå slår jeg på krana med flow control i nullposisjon, og bygger opp trykket sakte men sikkert. Da skummer ikke det varme ølet i toppen av linjene eller.
 
Kjører vaskemiddel og starsan gjennom linjene når eg skifter ølsort/batch. Det blir som oftast 3-5 cornelius fat pr. kran.

Vasker og co2 siden av systemet, samt starsan. Det er fort å få tilbakeslag i slangene om corneliusfatene er litt fulle og har høgare trykk en dei andre som de deler gass med.
 
Pleier å vaske linjene når jeg rengjør fatene. Setter litt trykk på fatet med PBW og flusher gjennom. Skyller ut med Star San på samme måte. To fluer i en smekk osv.

Vasker aldri CO₂-siden, da den aldri er våt eller i kontakt med funk. Ære være tilbakeslagsventiler.
 
Smører pakningene med hanefett. Da holder de seg godt, også synes jeg det blir enda lettere å få fata potte tett.

Renser slangene når jeg bytter fat. Noen ganger vasker jeg fata i kokende vann og pumper noen liter gjennom systemet. Andre ganger bruker jeg PBW: kjører litt gjennom slangene og lar det stå ei stund. Skylder godt med vann/starsan etterpå. Helt sikkert ikke nødvendig å være så nøye som detta, men jeg liker at systemet er helt reint og fresht.
 
Tilbake
Topp